Kansainvälisen lääkekonserni Novartisin reseptilääkemyynti kasvannut + 16 %

Kansainvälisen lääkekonserni Novartisin reseptilääkemyynti kasvannut + 16 % Novartis Finland Oy kasvoi selvästi yli lääkemarkkinoiden keskimääräisen kasvun ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Espoo 18.4.02 - Lääkekonserni Novartisin reseptilääkemyynti on kasvannut + 16 % edellisestä vuodesta. Konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen kokonaismyynti oli 8 miljardia CHF, josta reseptilääkemyynti 5,2 miljardia CHF. Konsernin tulos oli 1,8 miljardia CHF, mikä on + 20 % verrattuna edelliseen vuoteen. Erityisesti sydän- ja verisuoni-, syöpä- ja silmälääkkeet ovat maailmanlaajuisesti lisänneet myyntiä merkittävästi. Novartisin suurin tuote on verenpainelääke Diovan®. Se on markkinajohtaja segmentissään USA:ssa ja sen kokonaismyynti ylitti 600 miljoonaa CHF. Novartis Finland Oy:n myynti kasvoi + 17.4 % ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, kun taas samanaikaisesti lääkemarkkinoiden kasvu oli 7,5 %. Vahvoja kasvunvauhdittajia alkuvuodesta olivat mm. kynsisienilääke Lamisil® (+ 52 %), verenpainelääke Diovan® (+ 37 %), rintasyöpälääke Femar® (+ 73 %) ja tiettyjen syöpien hoitoon tarkoitettu täsmälääke Glivec®. Novartis Finland Oy:n reseptilääkemyynti vuoden 2002 ensimmäisenä vuosineljänneksenä oli 15,3 miljoonaa euroa. "Novartisin myös kansainvälisesti lääkealalla tunnustettu innovatiivinen tuoteportfolio tuo monia uusia lanseerauksia myös tälle vuodella ja luo hyvän pohjan jatkuvalle liiketoiminnan kasvulle", sanoo Novartis Finland Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Sonck. "Olemme juuri tuoneet markkinoille maailman pienimmän estrogeenilaastarin Estradot®in vaihdevuosioireiden hormonikorvaushoitoon ja odotuksemme ovat korkealla koskien kasvunäkymiä myös tällä terapia-alueella" Sonck toteaa. "Lääkekustannusten kasvusta käydään jatkuvaa keskustelua, mutta on myös otettava huomioon, että lääkehoito on varteenotettava ja usein erittäin kustannustehokas vaihtoehto terveydenhuollon kokonaiskustannuksia arvioitaessa" Sonck tähdentää. "Meillä on jo esimerkkejä kunnista, jotka ovat huomanneet, että vuositasolla lääkekustannukset voivat olla selvästi pienemmät kuin esim. potilaan osastohoito sairaalassa" kertoo Sonck. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Torbjörn Sonck, Novartis Finland Oy, puh. (09) 6133 2330, 040 776 2390, torbjorn.sonck@pharma.novartis.com Novartis-konsernin kansainvälinen lehdistötiedote vuoden 2002 ensimmäisen neljänneksen tuloksesta erillisenä liitteenä. Novartis kuuluu maailman johtaviin lääkealan yrityksiin. Novartis panostaa vahvasti alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystoimintaan. Novartis toimii yli 140 maassa ja työntekijöitä on yli 70 000. Novartisin pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Novartis AG:n osakkeet noteerataan Zürichin ja New Yorkin pörssissä. Novartis Finland Oy:n tavoitteena on edistää suomalaisten hyvinvointia ja terveyttä kehittämällä ja markkinoimalla innovatiivisia lääkkeitä. Novartis Finland Oy edustaa Suomessa emoyhtiön kaikkia kolmea sektoria. Nämä ovat Pharma (reseptilääkkeet), Consumer Health ja Biochemie (geneeriset lääkevalmisteet). Reseptilääkkeet muodostavat valtaosan (> 80 %) liikevaihdosta. Henkilöstöä Suomessa on 140. Kliininen tutkimus on olennainen osa Novartis Finland Oy:n liiketoimintaa. Suomessa Novartisin lääketutkimuksissa on mukana yli 1000 potilasta. (www.novartis.fi) ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00210/wkr0002.pdf