Maailman pienin estrogeenilaastari Estradot® vaihdevuosioireiden tehokkaaseen lievittämiseen Uusi DOT-teknologia mahdollistanut pienimmän ja pisimmälle kehitetyn estrogeenilaastarin valmistamisen Espoo 3.5.02 - Novartis on tuonut markkinoille maailman pienimmän ja pisimmälle kehitetyn estrogeenilaastarin Estradot®in. Estradot on transdermaalinen hormonikorvaushoito vaihdevuosioireiden tehokkaaseen lievittämiseen. DOT-matriksiteknologialla (delivery optimized thermodynamics) valmistetussa Estradot-laastarissa on estradiolia sisältäviä lääkeainetaskuja tasaisesti jakautuneena liima-ainekerroksessa. Korkea lääkeainepitoisuus lääkeainetaskuissa optimoi imeytymisen ihon läpi. Estradiolin tehokkaasta vapautumisesta johtuen lääkeaineen kokonaismäärää laastarissa on pystytty merkittävästi vähentämään. Estradot-laastari sisältää alle kymmenesosan suun kautta otettavien estrogeenivalmisteiden estradiolimäärästä. Estradiolin tasainen vapautuminen laastarista minimoi pitoisuusvaihtelut, joita havaitaan oraalisen hormonikorvaushoidon yhteydessä. Laastari vapauttaa 17ß- estradiolia, joka on fysiologisesti identtistä elimistön oman estradiolin kanssa. Läpinäkyvä Estradot-laastari kiinnitetään vatsan iholle ja vaihdetaan kaksi kertaa viikossa. Laastari on ohut, pehmeä ja myötäilee ihoa. DOT- matriksiteknologian avulla Estradot-laastari on saatu vähintään 50 % pienemmäksi kuin muut markkinoilla olevat estrogeenilaastarit. Estradot on SV-peruskorvattava reseptilääke, joka on yksittäispakattu alumiinilaminaattikuoreen. Yksittäispakattuja laastareita on saatavana 8 ja 24 kappaleen pakkauksissa neljää eri vahvuutta yksilölliseen tarpeeseen. Yhteyshenkilöt: Viestintäpäällikkö Anne Jungell-Nortamo, Novartis Finland Oy, 09 6133 2326, 040 583 4747, anne.jungell-nortamo@pharma.novartis.com Tuoteryhmäpäällikkö Tarja Kähkönen (hormonikorvaushoidot), Novartis Finland Oy, 040 706 4014, tarja.kahkonen@pharma.novartis.com Novartis kuuluu maailman johtaviin lääkealan yrityksiin. Novartis panostaa vahvasti alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystoimintaan. Novartis toimii yli 140 maassa ja työntekijöitä on yli 70 000. Novartisin pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Novartis AG:n osakkeet noteerataan Zürichin ja New Yorkin pörssissä. Novartis Finland Oy edustaa Suomessa emoyhtiön kaikkia kolmea sektoria, Pharma (reseptilääkkeet), Consumer Health ja Biochemie (geneeriset lääkevalmisteet). Henkilöstöä Suomessa on 140. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/03/20020502BIT01050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/03/20020502BIT01050/wkr0002.pdf