Letrotsoli vähentää merkitsevästi rintasyövän uusiutumisriskiä

LEHDISTÖTIEDOTE Arvovaltaisessa New England Journal of Medicinessä julkaistu tutkimus antaa rintasyöpään sairastuneille uutta toivoa Letrotsoli vähentää merkitsevästi rintasyövän uusiutumisriskiä Espoo 13.10.2003 - Kansainvälisen tutkimuksen mukaan letrotsoli vähentää 43 prosenttia vaihdevuosi-iän ohittaneiden naisten rintasyövän uusiutumisriskiä annettuna viiden vuoden tamoksifeenihoidon jälkeen. Erinomaisten tulosten vuoksi tutkimus keskeytettiin runsaan kahden vuoden kuluttua ja kontrolliryhmän naisille tarjottiin mahdollisuus vaihtaa lumelääkitys letrotsoliin. New England Journal of Medicine -lehden verkkosivuilla 9.10.2003 julkaistiin Kanadan kansallisen syöpäinstituutin vetämän tutkimuksen välianalyysi. Tulosten mukaan letrotsoli on tehokas jatkolääkehoito vaihdevuosi-iän ohittaneiden naisten hormoniherkän rintasyövän uusiutumisen ehkäisemisessä viiden vuoden tamoksifeenihoidon jälkeen. Rintasyövän uusiutumisriski letrotsoliryhmässä oli 43 prosenttia pienempi kuin lumelääkettä saaneessa kontrolliryhmässä. Riski, että toiseen rintaan tulee uusi syöpäkasvain, oli letrotsoliryhmässä 46 prosenttia pienempi kuin kontrolliryhmässä. Tutkimukseen osallistui 5200 naista Kanadasta, USA:sta ja Euroopasta. " Nyt julkaistu tutkimus on ensimmäinen, missä on käytetty tavanomaista pidempää liitännäishormonihoitoa. Tällaisena hoitona on käytetty yleensä tamoksifeenia viiden vuoden ajan. Sen pidemmästä tamoksifeenihoidosta ei ole hyötyä. Aromataasinestäjät kuten letrotsoli ovat tuoneet lisää vaihtoehtoja rintasyövän hoitoon. Kansainväliset hoitosuositukset ja nopeaan tahtiin lisääntyvä tutkimustieto ohjaavat hoitopäätöksiä, jotka kunkin potilaan kohdalla ovat aina yksilöllisiä", sanoo Suomen Rintasyöpäryhmä ry:n puheenjohtaja, erikoislääkäri Riikka Huovinen TYKS:sta. "Kliinisten tutkimusten tarkoituksena on parantaa hoitotuloksia, ja tässä mielessä letrotsoli-tutkimuksen alustava tulos on oikeansuuntainen ja vahvistaa lääkkeen asemaa rintasyövän hoidossa", jatkaa Riikka Huovinen. Rintasyöpä on suomalaisten naisten yleisin syöpä. Siihen sairastuu vuosittain noin 3500 naista. Noin joka 10. nainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa rintasyöpään. Suomessa 84 prosenttia sairastuneista on elossa viiden vuoden kuluttua sairauden toteamisesta. Rintasyövän hoito on Suomessa kansainvälisesti huippuluokkaa. Rintasyövän ennuste on parantunut varhaisemman syövän toteamisen ja hoitomenetelmien kehittymisen ansiosta. "Rintasyöpäkuolleisuus on jo kääntynyt laskuun USA:ssa ja Englanissa, mikä on osaltaan liitännäishoitojen kehittymisen ansiota", toteaa vielä Riikka Huovinen. Käännä Letrotsoli (Femar®) on aikaisemmissa tutkimuksissa osoittautunut tehokkaaksi lääkehoidoksi vaihdevuosi-iän ohittaneiden naisten edenneen rintasyövän hoidossa. Letrotsoli on tullut markkinoille Suomessa vuonna 1997 ja se on reseptilääke. Asiantuntija: Riikka Huovinen, LT, erikoislääkäri, TYKS, Onkologian klinikka, PL 52, 20521 Turku, puh 02 313 0000 Yhteystiedot: Viestintäpäällikkö Anne Jungell-Nortamo, Novartis Finland Oy, puh. (09) 6133 2326, 040 583 4747, anne.jungell-nortamo@pharma.novartis.com Asiantuntijalääkäri Eeva Taimela, Novartis Finland Oy, puh. (09) 6133 2308 , 040 867 9124 Novartis kuuluu maailman johtaviin lääkealan yrityksiin. Novartis panostaa vahvasti alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystoimintaan. Novartis toimii yli 140 maassa ja työntekijöitä on yli 74 000. Novartisin pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Novartis Finland Oy edustaa Suomessa emoyhtiön kahta liiketoimintayksikköä, Pharma (reseptilääkkeet) ja Consumer Health. Reseptilääkkeet muodostavat valtaosan (> 80 %) liikevaihdosta. Henkilöstöä Suomessa on 152. (www.novartis.fi) Käännä ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00660/wkr0002.pdf