LEHDISTÖTIEDOTE Uudet tutkimukset osoittavat, että myös pienten lasten atooppista ihottumaa voidaan hoitaa tehokkaasti uudella paikallishoidolla Elidel® (pimekrolimuusi) on erityisen tehokas herkkien ihoalueiden ja pienten lasten atooppisen ihottuman hoidossa Espoo, 13.3.03 - Elidel (pimekrolimuusi) on uusi steroidivapaa emulsiovoide, joka on tarkoitettu lievän ja kohtalaisen vaikean atooppisen ihottuman hoitoon yli 2-vuotiaille potilaille. Pimekrolimuusia on nyt myös tutkittu 3-23 kuukautta vanhojen lasten atooppisen ihottuman lyhytaikaisessa (kuusi viikkoa) ja pitkäaikaisessa hoidossa (yksi vuosi). Molemmista tutkimuksista äskettäin julkaistut tutkimustulokset osoittavat, että pimekrolimuusi on tehokas ja lisäksi hyvin siedetty myös näin pienillä lapsilla (Ho VC et. al.: J Pediatr 2003;142:155-62, Kapp A et al.: J Allergy Clin Immunol. August 2002; 277- 284). Pimekrolimuusin on todettu lievittävän atooppisen ihottuman oireita tehokkaasti kaikilla ihoalueilla. Koska pimekrolimuusi ei aiheuta ihon ohenemista (atrofiaa) kuten steroidivoiteet, sitä voidaan käyttää myös herkkien ihoalueiden, kuten kasvojen, kaulan ja taipeiden alueen ihottuman hoidossa. Pienillä lapsilla nämä alueet ovat tyypillisiä ihottumalueita. Pimekrolimuusi estää ihottuman lehahduksia ja vähentää steroidivoiteiden käyttötarvetta, näin parantaen taudin pitkäaikaiskontrollia. Pimekrolimuusia voidaan, steroideista poiketen, käyttää niin kauan kuin tarvitaan, eli kunnes oireet häviävät. Pimekrolimuusi imeytyy hyvin ihoon, mutta huonosti ihon läpi. Tämän vähäisen systeemisen imeytymisen vuoksi ei ole rajoituksia kokonaisvuorokausiannoksessa, hoidettavan ihoalueen laajuudessa eikä hoidon kestossa. Pimekrolimuusi lievittää atooppiseen ihottuman oireita nopeasti ja on osoittautunut hyvin siedetyksi. Elidel on reseptilääke, joka ei toistaiseksi kuulu SV-korvauksen piiriin. MINISEMINAARI "Atooppisen ihottuman hoitoon uusi steroiditon paikallishoito - uutta toivoa hankalaan tautiin" perjantaina 14.3.03 klo 12.30-14.30 Radisson SAS Plaza Hotelli (Vivaldi - van Bethooven sali), Mikonkatu 23, Helsinki. Lounas alkaen klo 11.30. Tervetuloa! Lisätietoja: Asiantuntijalääkäri, iho- ja sukupuolitautien erikoislääkäri Håkan Granlund, Novartis Finland Oy, puh. (09) 6133 2388, 0400 701 045, hakan.granlund@pharma.novartis.com Viestintäpäällikkö Anne Jungell-Nortamo, Novartis Finland Oy, puh. 09 6133 2326, 040 583 4747, anne.jungell-nortamo@pharma.novartis.com Novartis kuuluu maailman johtaviin lääkealan yrityksiin. Novartis panostaa vahvasti alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystoimintaan. Novartis toimii yli 140 maassa ja työntekijöitä on yli 74 000. Novartisin pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Novartis AG:n osakkeet noteerataan Zürichin ja New Yorkin pörsseissä. Novartis Finland Oy edustaa Suomessa emoyhtiön kahta liiketoimintayksikköä, Pharma (reseptilääkkeet) ja Consumer Health. Reseptilääkkeet muodostavat valtaosan (> 80 %) liikevaihdosta. Henkilöstöä Suomessa on 152. (www.novartis.fi) ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00450/wkr0002.pdf