Nuoret suhtautuvat tekijänoikeuksiin myönteisesti

Nuorten Akatemian kouluvierailut tarttuvat ajankohtaiseen aiheeseen

Helsinkiläiset lukiolaiset saivat alkusyksystä pohdittavakseen visaisia kysymyksiä: Mihin tekijänoikeutta tarvitaan? Mitä se käytännössä suojaa? Mikä on laillista ja mikä laitonta? Onko piraattipalvelujen toiminta reilua peliä?

Tekijänoikeuksista käytävä keskustelu vaikuttaa usein monimutkaiselta ja teoreettiselta. Nuorten Akatemian ja Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n (TTVK) kahdessa helsinkiläislukiossa pitämässä työpajassa kävi kuitenkin selväksi, että nuoria aihe kiinnostaa. He kaipaavat siitä lisää tietoa ja toivovat enemmän myönteisiä näkökulmia uutisointiin.

Elo-syyskuussa Vuosaaren lukiossa ja Helsingin medialukiossa järjestettyihin työpajoihin osallistui yhteensä viitisenkymmentä nuorta. Työpajat aloittivat TTVK:n ja Nuorten Akatemian Tekijänoikeus suojaa luovaa työtä -yhteistyöhankkeen, joka on ensimmäinen laatuaan.

- Tekijänoikeus on paljon muutakin kuin vain kasa kieltoja. Ensisijaisesti kyse on siitä turvasta, joka mahdollistaa luovan työn tekemisen ammattimaisesti. Tätä positiivista sanomaa TTVK on jo usean vuoden ajan vienyt eteenpäin lapsille ja nuorille muun muassa oppimateriaalien sekä kouluvierailujen kautta. Nuorten Akatemian kanssa aloitetussa projektissa on ollut erityisen mielekästä se, että sen keskiössä ovat itse oppilaat ja heidän mielipiteensä, kertoo TTVK:n projektipäällikkö Juha Rislakki.

- Työpajoihin osallistuneet nuoret tunsivat tekijänoikeusasiat hyvin ja suhtautuivat niihin myönteisesti.

Toisin kuin nettifoorumeilla käytävästä keskustelusta voisi päätellä, jokainen vastaantuleva nuori ei ole automaattisesti tekijänoikeusvastainen. Nuoret antoivat myös paljon tuoreita ideoita tekijänoikeuksien valvontaan ja viestintään, kertoo kouluttaja Annakaisa Oksava Nuorten Akatemiasta.

Hanke jatkuu koko syksyn ja ensi kevään kouluvierailuina eri puolille Suomea. Erityisesti yläkoulujen 8.- ja 9.-luokkaisille suunnattuja toiminnallisia vierailuja toteutetaan pääkaupunkiseudulla, Turussa, Joensuussa, Oulussa ja Rovaniemellä. Vierailijoina toimivat Nuorten Akatemian ja TTVK:n kouluttamat vierailijat.

Annakaisa Oksava, Nuorten Akatemia, annakaisa.oksava[at]nuortenakatemia.fi, p. 050 5432 993

Juha Rislakki, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry, juha.rislakki[at]antipiracy.fi, p. o9 6803 4047