Merkittävät pohjoismaiset syöpätutkimusyritykset yhdistyvät

Norjalainen Targovax ja suomalainen Oncos Therapeutics yhdistävät voimansa. Tavoitteena on luoda Pohjoismaiden johtava asiantuntija syövän immunologisessa hoidossa. Yritykset myös tavoittelevat 125–150 miljoonan Norjan kruunun arvoista suunnattua osakeantia.

Oslo, 11 kesäkuuta 2015:

Targovax AS on sopinut Oncos Therapeutics Oy:n osakkeenomistajien kanssa Oncosin koko osakekannan ostamisesta osakevaihdolla. Kaupan jälkeen Oncosin osakkeenomistajat omistavat 50 prosenttia Targovaxista.

Näin syntyneellä uudella yhtiöllä on vahvaa erityisosaamista syövän immunologisen hoidon tutkimuksessa ja kehityksessä. Se tulee kuulumaan Pohjoismaiden johtaviin syövän immunologiantoimijoihin. Uudella yhtiöllä on vahva johtoryhmä ja sitä tukevat taloudellisesti maineikkaat institutionaaliset sijoittajat, kuten esimerkiksi vain life science-yrityksiin sijoittava HealthCap josta tulee Targovaxin suurin osakkeenomistaja.

Laajentuvan toiminnan rahoittamiseksi Targovax tavoittelee 125–150 miljoonan Norjan kruunun suunnattua osakeantia norjalaisilta ja kansainvälisiltä sijoittajilta. Tähän mennessä yritys on jo saanut alustavia sitoumuksia useilta sijoittajilta: 26 miljoonaa kruunua HealthCapilta, 25 miljoonaa kruunua Datum Invest AS:ltä ja 5 miljoonaa kruunua norjalaiselta Radium  Hospital Research Foundation -tutkimusrahastolta. Lisäksi Targovaxin ja Oncosin sekä näiden tytäryhtiöiden yhteensä 24 työntekijää sekä työntekijöiden hallinnoimat yhtiöt voivat osallistua suunnattuun osakeantiin.

Toisiaan täydentävät pohjoismaiset osaajat

Targovax ja Oncos, joiden pääkonttorit sijaitsevat Oslossa ja Helsingissä, ovat kumpikin kliinisen vaiheen bioteknologiayrityksiä. Molemmilla on vahvat syövän immunologisen hoidon markkinoille tähtäävät kehityssuunnitelmat. Syövän immunologisen hoidon markkinoiden arvo on tällä hetkellä noin miljardi Yhdysvaltain dollaria (USD). Markkinoiden arvon odotetaan kasvavan seuraavan kymmenen vuoden kuluessa 30–35 miljardiin dollariin.

Targovaxin ja Oncosin yhdistymisellä saavutetaan entistä suurempi ja näkyvämpi pohjoismainen syövän immunologian vaikuttaja, jolla on entistä kattavampi tuoteportfolio. Lisäksi kahden osaavan ja toisiaan täydentävän organisaation yhdistäminen tehostaa päätöksentekoa ja toimeenpanoa sekä nopeuttaa käynnissä olevia ja tulevia tuotekehitysohjelmia.

Tähän mennessä saaduilla kliinisillä tuloksilla on kyetty todentamaan kummankin yrityksen kehittämän teknologian turvallisuus ja tuotteiden toimintaperiaatteet. Targovaxin ja Oncosin tuotteista on kerätty turvallisuustietoa 250 ja 290 potilaalta. Molemmat yritykset ovat läpäisseet kliinisen kehityksen faasi I -vaiheen, ja ne ovat joko parhaillaan faasi II -kehityksessä tai siirtymässä siihen.

Yritykset kehittävät useita syövän immunologisia hoitoja, jotka soveltuvat erityisen hyvin yhdistelmähoidoksi muiden syövän hoitomuotojen kanssa. Odotettavissa on, että näistä useissa eri syöpäindikaatioissa suoritettavista kliinisistä tutkimuksista saadaan seuraavien 18 kuukauden aikana useita merkittäviä tietoja.

”Targovaxin ja Oncosin yhdistyminen luo uuden merkittävän Pohjoismaisen tekijän syöpäimmunologian alalle. Kehityssuunnitelmaamme sisältyy useita tutkimusohjelmia, joiden myötä onnistumisen mahdollisuus kasvaa. Yhtiöiden toisiaan täydentävät teknologiat tarjoavat ainutlaatuisen alustan uuden aallon immuuniterapioiden kehittämiselle. Ne parantavat mahdollisuuksiamme onnistua ja tarjoavat sijoittajille houkuttelevan tilaisuuden. On upea mahdollisuus johtaa näitä organisaatioita, joissa työskentelee todella osaavia ja kokeneita ammattilaisia”, sanoi Targovaxin toimitusjohtaja Gunnar Gårdemyr.

Ylin johto ja hallitus

Kaupan toteuduttua yrityksen ylin johto koostuu seuraavista kokeneista jäsenistä:

• Gunnar Gårdemyr (toimitusjohtaja), yli 30 vuoden kansainvälinen kokemus lääke- ja biotekniikkateollisuudesta, esimerkiksi Nycomed ja Takeda
  • Tri Magnus Jäderberg (lääketieteellinen johtaja), yli 25 vuoden kokemus lääketieteellisestä tutkimus-ja kehitystoiminnasta ja hän on toiminut aikaisemmin Bristol-Myers Squibbin Euroopan lääketieteellisenä johtajana
  • Øystein Soug (talousjohtaja), aikaisemmin toiminut muun Algeta ASA:n talousjohtajana ja eri tehtävistä Orkla Groupissa
  • Jon Amund Eriksen (operatiivinen johtaja) on yksi Targovaxin perustajista, ja hänellä on 35 vuoden R&D-kokemus lääke- ja biotekniikkateollisuudesta, josta 25 vuotta syöpäimmunologian parissa

Yrityksen hallituksen jäseniksi on esitetty:

• Jónas Einarsson (hallituksen puheenjohtaja), norjalaisen Radium Hospital Research Foundation -tutkimussäätiön toimitusjohtaja
  • Johan Christenson (hallituksen jäsen, Board Member), HeathCapin osakas
  • Per Samuelsson (hallituksen jäsen), HealthCapin osakas
  • Anders Tuv (hallituksen jäsen), norjalaisen Radium Hospital Research Foundation -tutkimussäätiön sijoituspäällikkö (Investment Director)
  • Bente-Lill Romøren (hallituksen jäsen), norjalaisen Radium Hospital Research Foundation -tutkimussäätiön johtokunnan jäsen ja and Farmastat and Photocuren puheenjohtaja
  • Robert Burns (hallituksen jäsen), 4-Antibody-yhtiön toimitusjohtaja ja Haemostatixin hallituksen puheenjohtaja, Affitech and Celldex Therapeuticsin entinen toimitusjohtaja

Lisätietoja antavat:

Gunnar Gårdemyr
Puhelin: +41 798 340 585
ggardemyr@targovax.com

Jónas Einarsson
Hallituksen puheenjohtaja
Puhelin: +47 48 09 63 55
je@radforsk.no

Antti Vuolanto

Operatiivinen johtaja, Oncos Therapeutics Oy

Puhelin +358407517329

E-mai: antti.vuolanto@oncos.com

Targovax

Targovax on Oslossa toimiva kansainvälinen bioteknologiayritys, joka on omistautunut immunoterapeuttisten rokotteiden kehittämiseen potilaille, joilla on RAS-mutatoitunut syöpä. Yrityksen perustivat vuonna 2010 RAS-mutaatioihin kohdennetun teknologian kehittäjät ja Norwegian Radium Hospital Research Foundation -tutkimussäätiö Oslossa. Targovaxilla on yli 25 vuoden kokemus, jonka aikana sen lupaavalla teknologialla on hoidettu jo yli 250 potilasta.

Oncos

Oncos on yksityisesti rahoitettu kliinisen vaiheen bioteknologiayritys, jonka toiminnan painopiste on kohdennettujen syövän immunoterapiahoitojen kehittämisessä ja kaupallistamisessa. Oncosin kehitteillä olevat tuotteet saavat aikaan potilaan yksilöllisiin syöpäsoluihin kohdentuvan immuunivasteen. Oncosin ensimmäinen tuotekandidaatti, ONCOS-102, on onnistuneesti läpäissyt kliinisen tutkimuksen faasi I -vaiheen. Lisäksi Oncosin patentoidulla adenovirukseen pohjautuvalla immuuniterapia-alustalla on lupaavia mahdollisuuksia useiden syöpätyyppien, kuten esimerkiksi pehmytkudossarkooman, munasarjasyövän sekä mesoteliooman hoidossa. Tämä uusi immuuniterapia-alusta pohjautuu geneettisesti muokauttuihin onkolyyttisiin viruksiin, jotka on varustettu immuunijärjestelmää stimuloivilla siirtogeeneillä.

This publication is not for distribution, directly or indirectly, in or into the United States, nor is it an offer for sale of or the solicitation of an offer to purchase securities in the United States. Any securities referred to herein have not been registered under the U.S. Securities Act of 1933, as amended (the “U.S. Securities Act”), and may not be offered or sold in the United States absent registration or pursuant to an exemption from registration under the U.S. Securities Act. Targovax does not intend to register any portion of the offering of the securities in the United States or to conduct a public offering of the securities in the United States. Copies of this publication are not being, and may not be, distributed or sent into the United States.