Ensimmäisestä kesätyöpaikasta jää kyselyn mukaan hyvä muisto – OP tukee yli tuhannen nuoren työllistymistä tänä kesänä

Kesäduuni OPn piikkiin -kampanjan avulla yli 1 200 nuorta työllistyy kolmannella sektorilla ympäri Suomen tänä kesänä. Tavoitteena on antaa nuorille arvokasta työkokemusta ja tukea järjestöjen kesätoimintaan. Ensimmäinen kesätyö on OPn tekemän kyselyn perusteella yleensä myös positiivinen kokemus.

Kesäduuni OPn piikkiin -kampanjassa osuuspankit ympäri Suomen lahjoittavat yhteensä puoli miljoonaa euroa 15-17-vuotiaiden nuorten työllistämiseksi. Osuuspankkien tarjoaman lahjoituksen avulla yleishyödylliset yhdistykset voivat palkata nuoria kesätöihin kahdeksi viikoksi. Tänä kesänä kampanjan kautta työllistyy ennätykselliset yli 1 200 nuorta.

- Kesätyöpaikkojen tukeminen ympäri Suomen on yksi tapa edistää alueellista toimeliaisuutta ja tukea kolmannen sektorin toimintaa. Ensikosketus työelämään on nuorelle tärkeä kokemus, ja kesätyöstä saadut eväät kantavat pitkälle tulevaisuuteen, sanoo OPn yhteiskuntasuhdejohtaja Tuuli Kousa.

OP kysyi kesätyökokemuksista sosiaalisessa mediassa jaetun kyselyn kautta, johon vastasi kahden viikon aikana noin 450 henkilöä.

Vastausten perusteella ensimmäinen työpaikka jää lähtemättömästi mieleen. Kaksi kolmasosaa vastanneista kertoo saaneensa ensimmäisen kesätyön perusteella työelämästä positiivisen kuvan.

Ensimmäisellä palkalla ostettiin puukengät

Kesäduunimuistot-kyselyn vastaajien mukaan ensimmäiset kesätyöt ovat tyypillisesti monipuolisia ja käytännönläheisiä. Vastaajat ovat hoitaneet lapsia ja vanhuksia, poimineet mansikoita sekä tehneet sekalaisia töitä kaupoissa, huoltamoilla ja puutarhoissa. Eräs 1950-luvulla syntynyt vastaaja työskenteli ensimmäiseksi ”sentraalisantrana”, eli yhdisti ihmisten puheluita keskuksessa.

- Kesätyöpaikkani oli yksi viimeisistä käsivälitteisistä kyläpuhelinkeskuksista. Työssä oli vaitiolovelvollisuus, joten keskuksen kautta eivät uutiset ja juorut levinneet, päinvastoin kuin vanhoissa elokuvissa annetaan ymmärtää. Ukkosella oli sutinaa, kun salaman iskiessä kaikki parisataa asiakasluukkua pärähtivät auki. Sitten jokaisesta piti kokeilla, oliko sieltä soitettu vai oliko luukun vain aukaissut salama, nainen muistelee.

Neljä viidestä vastaajasta arvioi tienanneensa ensimmäisestä työstään nykyrahassa alle 500 euroa kahdessa viikossa. Joka toinen vastaaja kertoi käyttäneensä ensimmäiset tienestit vaatteisiin, neljäsosa osti niillä ruokaa ja juomaa. 1960-luvulla syntynyt naisvastaaja muistaa tarkasti, mihin käytti 10-vuotiaana lastenhoidosta saamansa rahat.

- Palkka oli markan tunti. Tienasin 50 markkaa, mikä oli tosi iso raha tuolloin. Ostin punaiset puukengät ja olkalaukun, loput rahat säästin, nainen kertoo.

Vastaajilta myös kysyttiin, miten he neuvoisivat tämän päivän kesätyöntekijöitä.

- Älä ole ronkeli, kaikki työkokemus auttaa jatkossa eteenpäin, toteaa 1990-luvulla syntynyt nainen.

- Kaikki työ on arvokasta. Ja töissä on usein myös hauskaa, kannustaa 1970-luvulla syntynyt mies.

Kesäduuni OPn piikkiin -kampanjan lisäksi OP työllistää tänä kesänä suoraan noin 500 täysi-ikäistä kesätyöntekijää.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OPn viestintä, 050 5239904

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat noin 160 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,8 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi