OP-Kiinteistökeskuksen mukaan ensiasunnon ostajat hakevat nyt jopa omakotitaloja – pääkaupunkiseudulla asutaan yhä tiheämmin

OP-Kiinteistökeskuksen välittäjät ympäri Suomen eivät ole havainneet merkittävää kasvua ensiasunnon ostajien määrässä. Kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnon ostajat etsivät jopa omakotitaloja.

Tilastokeskuksen tietojen mukaan ensiasunnon ostajien määrä laski lähes 30 prosenttia vuosien 2011-2016 välillä. Vaikka viime aikoina ensiasunnon ostajien määrän on arvioitu lähteneen pitkästä aikaa nousuun, näkemykselle ei kuitenkaan löydy vahvaa tukea OP Kiinteistökeskuksen asiantuntijoilta. Kysyimme toukokuussa, onko ensiasunnon ostajien määrä OP-Kiinteistökeskusten alueella alkuvuonna noussut.

OPn tekemään kyselyyn vastasi 55 OP-Kiinteistökeskuksen myyntipäällikköä sekä myynti- ja toimitusjohtajaa yli 40:stä OP-Kiinteistökeskuksesta ympäri Suomen. Vastaajista vain 13 arvioi, että ensiasunnon ostajien määrä olisi heidän alueellaan kasvanut hiukan (0-5 %).

Viitteitä ensiasunnon ostajien määrän kasvusta näkyy kuitenkin esimerkiksi Keski-Suomen, Lounais-Suomen ja Pohjois-Karjalan kiinteistökeskusten alueilla. Työllisyystilanteen parantuminen ja nuorten luottamus omaan talouteen näkyy siinä, että myös kiinnostus ensimmäisen asunnon hankintaan kasvaa.

- Markkinoilla odotetaan korkotason muutosta lähivuosina, mikä saattaa lisätä ensiasunnon ostajien määrää juuri nyt. Ensiasunnon ostajien ikä on tasaisesti noussut, ja he toivovat asunnon sijaitsevan palvelujen lähellä, sanoo kiinteistövälitysjohtaja Max Meder OP-Kiinteistökeskuksesta.

Suomessa on kuitenkin myös paljon paikkakuntia, joilta ensiasunnon ostajat lähtevät muiden poismuuttajien tavoin isommille apajille.

- Ostajat hakevat asuntoja pääsääntöisesti isommista kasvukeskuksista, eivät niinkään hiljeneviltä, pieniltä paikkakunnilta, kertoo myyntipäällikkö Mika Nyman Orimattilan OP-Kiinteistökeskuksesta.

OP-Kiinteistökeskuksen myynnistä vastaavien näkemykset ensiasunnon ostajien määrästä vaihtelevat kuitenkin paljon. Yli 50 asiantuntijan näkemysten perusteella ei vaikuta siltä, että ensiasunnon ostajat olisivat kaikkialla Suomessa aiempaa vilkkaammin liikkeellä. Tuoretta tilastotietoa asiasta ei vielä ole.

Ensiasunnon ostajia kiinnostavat jopa omakotitalot

Ensiasunnon ostajien mielletään usein hankkivan nimenomaan pieniä asuntoja, mutta moni kyselyyn vastanneista OP-Kiinteistökeskuksen asiantuntijoista korjaa tätä näkemystä. Jopa liki kolmannes vastanneista kertoi, että ensiasunnon ostajia kiinnostavat kaksioiden sijasta kokonaiset talot. Esimerkiksi Jämsässä, Kokkolassa, Pohjois-Hämeessä ja Raahessa ensiasunnon ostajat ovat kiinnostuneet nimenomaan omakotitaloista.

- Ensiasunnoksi voidaan ostaa suoraan jo tilavampi omakotitalo, ja siten hyödynnetään varainsiirtoverovapaus, kertoo myyntipäällikkö Pasi Salo Lounaismaan OP-Kiinteistökeskuksesta.

Varainsiirtoverosta vapautuu alle 40-vuotias ensiasunnonostaja, joka ostaa itselleen vakituista asuntoa.

OP-Kiinteistökeskuksilla on 170 toimipaikkaa ympäri Suomen, ja niissä tehdään vuosittain noin 13 tuhatta asunto- ja kiinteistökauppaa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP Viestintä 050 5239904

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat noin 160 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,8 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi