OP:n ekonomistit arvioivat talouskasvun hidastuvan selvemmin vasta vuonna 2020 – Suomi kärsii muita euromaita enemmän

OP:n ekonomistit ennustavat Suomen talouden kehittyvän tänä vuonna vielä mukavasti, mutta vuonna 2020 maailmantalouden hidastuminen koettelee Suomea muuta euroaluetta enemmän. OP:n ekonomistit ennustavat Suomen talouden kasvavan tänä vuonna 1,6 prosenttia ja 0,8 prosenttia vuonna 2020.

Maailmantalouden vire heikkeni viime vuoden lopulla selvästi. Kasvu onkin hidastumassa vuosina 2019–20, muttei niin nopeasti kuin vuoden lopun datan perusteella näyttäisi. OP:n ekonomistit arvioivat maailmantalouden kasvun vaimenevan tänä vuonna 3,3 prosentin keskivertovauhtiin viime vuosien hyvästä 3,6–3,7 prosentin tahdista. Vuonna 2020 maailmantalouden kasvu vaipuu 3,0 prosenttiin, mikä on hitainta kasvuvauhtia sitten finanssikriisin.

Suomen talous kärsii maailmankaupan kasvun hidastumisesta suhteellisesti muuta euroaluetta enemmän. Vielä vuonna 2019 talous kehittyy suotuisasti, mutta jo vuonna 2020 Suomen talouskasvu alittaa euroalueen talouskasvun, arvioivat OP:n ekonomistit.

Maailmankaupan kasvu lähes pysähtyy vuonna 2020

Maailmankaupan veto heikkenee selvemmin. Tänä vuonna maailmankaupan vauhti hidastuu ekonomistien mukaan 2,0 prosenttiin ja edelleen 0,5 prosenttiin vuonna 2020. Maailmankauppa on kasvanut finanssikriisin jälkeen keskimäärin kolmen prosentin vauhtia. Viime vuonna maailmankauppa kasvoi 3,7 prosenttia.

Euroalueen talouskasvu piristyy Saksan talouden vedolla viime vuoden lopun vaisuista lukemista, ja talouskasvu yltää keskimäärin kohtuulliseen 1,5 prosentin vauhtiin tänä vuonna. Ensi vuonna kasvu hidastuu 1,3 prosenttiin.

Euroalueen työttömyys on verrattain matala, ja inflaatio on lähestymässä keskuspankin tavoitteita. EKP jatkaa vaisusta suhdanteesta huolimatta pienin askelin politiikkansa normalisointia. Askeleet ovat kuitenkin hyvin varovaisia, ja niitä pehmennetään pankeille suunnattujen pitkäaikaisten rahoitusoperaatioiden jatkamisella.

– EKP on normalisoinut politiikkaansa hyvin varovaisesti. Vaikka suhdannetilanne heikkenee, on syytä pyrkiä normalisoimaan politikkaa. Markkinoiden odotukset lievästä korkojen noususta lähivuosina ovat perusteltuja, OP:n pääekonomisti Reijo Heiskanen toteaa.

Suomi jää taas euroalueesta jälkeen ensi vuonna

Suomeen maailmankaupan hidastuminen vaikuttaa voimakkaasti. OP:n ekonomistit ennustavat Suomen BKT:n kasvavan tänä vuonna 1,6 prosenttia (marraskuussa ennuste oli 1,8 prosenttia) ja vuonna 2020 0,8 prosenttia.

– Suomelle maailmankaupan hidastuminen on huono uutinen, kun kilpailukyvyn kohenemisesta tullut vetoapukin on hiipunut. Tänä vuonna vienti vielä kasvaa kohtalaisesti muun muassa laivatoimitusten turvin, mutta vuonna 2020 viennin kasvu on jäämässä vähäiseksi, Heiskanen harmittelee.

OP:n ekonomistit arvioivat investointien kasvun myös hiljalleen hiipuvan, kun rakennusinvestoinnit alkavat vähentyä. Talouskasvu nojaakin lähivuosina aiempaa selvästi enemmän kotimaiseen kulutukseen.

– Perusedellytykset suotuisalle kotitalouksien kulutuksen kasvulle ovat hyvät erityisesti tänä vuonna, ja kulutus kasvaa sekä tänä että ensi vuonna BKT:ta nopeammin. Ensi vuonna työllisyyden kasvu kuitenkin jo hidastuu, ja säästämisaste nousee kuluttajien luottamuksen laskiessa, ekonomisti Henna Mikkonen selvittää.

Työllisyys koheni viime vuonna arvioitua enemmän, ja vielä tänä vuonnakin ekonomistit ennustavat työmarkkinoiden vireen pysyvän hyvänä. Vuonna 2020 työmarkkinoiden vauhti kuitenkin hyytyy. Työttömyysaste laskee tänä vuonna 6,5 prosenttiin ja myös pysyy tässä vuonna 2020. Työllisyysaste nousee myös ensi vuonna 73,4 prosenttiin, osin työikäisen väestön vähenemisen vuoksi.

Muutos ei ole dramaattinen, vaan kuvaa hyvin ensi vuosikymmenen todellisuutta

Vaisun vientikehityksen seurauksena vaihtotaseen vaje kasvaa hieman. Julkisen talouden tasapaino säilyy kuitenkin yhä hyvänä, vaikka hidastuva kasvu alkaakin heikentää valtiontalouden näkymiä. OP:n ekonomistit näkevät, että ulkoisen tasapainon ja pidemmän ajan julkisen talouden kestävyyden näkökulmasta Suomi elää yhä yli varojensa.

– Suomen talouden kokonaiskuva vuonna 2020 voi vaikuttaa heikolta, mutta kylmä tosiasia on, että samanlaisia lukuja voidaan odottaa ensi vuosikymmenellä keskimäärinkin. Ensi vuoden talouskuva ei ole siis dramaattisen huono, vaan pikemminkin sitä todellisuutta, jonka mukaan tulevat talouspoliittiset toimetkin on viritettävä, toteaa Heiskanen.

OP:n ekonomistit arvioivat ennusteen riskien olevan tasapainossa. On mahdollista, että talous hidastuu nopeammin, jos luottamus talouteen kärsii esimerkiksi Brexitin ja kauppasotaneuvottelujen vuoksi. Monesti suhdannenousujen lopussa talous kuitenkin piristyy vielä hetkeksi ennen käännettä heikompaan. Näin voi käydä nytkin, jos luottamus palautuu, ja Kiinan elvytystoimenpiteet tehoavat odotettua paremmin.

OP:n ekonomistien suhdanne-ennuste luettavissa täältä: https://www.op.fi/op-ryhma/medialle/raportit/markkinatietoa

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat 156 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta.
www.op.fi