OP Ryhmä pilotoi kasvomaksamista ensimmäisenä Suomessa

OPn työntekijät pääsevät ensimmäisenä Suomessa kokeilemaan kasvomaksamista Vallilan toimitilojen henkilöstöravintolassa. Maksaminen uudistuu nyt nopealla tahdilla, ja kasvomaksamisesta povataan seuraavaa suurta maksamisen trendiä.

Kasvomaksaminen perustuu biometriseen tunnistamiseen. Teknologia vertaa maksajan kasvoja järjestelmään kameran kautta talletettuun kuvakarttaan. Kun asiakkaan kasvot on tunnistettu, maksaminen tapahtuu hyvin yksinkertaisesti ilman matkapuhelinta, maksukorttia, käteistä tai muuta totuttua maksuvälinettä. Tämä tekee maksamisesta nopeaa ja vaivatonta.

- Kasvomaksaminen on Suomessa ja jopa länsimaissa vielä vähäisessä käytössä, mutta OPlla uskomme sen helppouteen ja luotettavuuteen. Kokeilu on käynnissä, sillä haluamme ymmärtää, millaisiin palveluihin teknologia voisi soveltua, OPn pankkitoiminnan henkilöasiakkuuksien liiketoimintajohtaja Harri Nummela sanoo.

Kasvomaksamisesta povataan maailmaanlaajuisesti seuraavaa suurta maksamisen trendiä. Kansainvälisesti toteutetuissa piloteissa asiakkaat ovat olleet kasvomaksamiseen hyvin tyytyväisiä. Kasvomaksamiseen käytettävä teknologia soveltuu maksamisen lisäksi myös muihin käyttötarkoituksiin.

- Kiinassa tätä teknologiaa hyödynnetään esimerkiksi kanta-asiakkuuteen liittyvien etujen tunnistamisessa tai kulunvalvonnassa, ja mekin näemme teknologialla laajempia hyödyntämismahdollisuuksia. Toki teknologia on vielä uutta, ja onkin tärkeää kerätä palautetta siitä, mikä palvelussa mahdollisesti pelottaa ja epäilyttää. Oppien perusteella voimme ottaa oikeat seuraavat askeleet palvelun kehityksessä, sanoo yksikönpäällikkö Kristian Luoma OP Labista.

Kasvomaksamisen pilotti on jo käynnissä OPn Vallilan toimitiloissa, ja työntekijät ovat ottaneet maksutavan vastaan innolla. Tällä hetkellä pilottiin mukaan lähteneet käyttäjät voivat kasvotunnistamisen avulla maksaa esimerkiksi lounaansa.

- Alustava palaute on ollut todella rohkaisevaa. Työntekijät ovat hämmästelleet sitä, miten vaivaton uusi tapa maksaa on ollut, ja miten sujuvaa asiointi uudella kassalla on. Toisin kuin vaikka mobiilimaksamisessa, asiakkaan ei tarvitse erikseen kaivaa lompakkoa tai älypuhelinta esille. Pilotin avulla pystymme tarkemmin arvioimaan, milloin teknologia olisi mahdollisesti valmis suuren yleisön käyttöön, Nummela sanoo.

Tulevaisuudessa kasvomaksamisen suosion uskotaan kasvavan merkittävästi nykyisestä myös Suomessa. Kasvomaksaminen perustuu luotettavaan maksujärjestelmään ja kasvojentunnistamisteknologiaan.

Kokeilu toteutetaan OP Vallilan Antellin henkilöstöravintolassa yhteistyössä Visan kanssa.

- Biometrinen tunnistaminen on erittäin tärkeässä roolissa Visan innovaatiokehityksessä, ja kasvotunnistus on yksi sen lupaavimpia teknologioita. Olemme innoissamme mahdollisuudesta, jonka avulla kerätään kokemuksia teknologian kehittämiseksi, sanoo Visa Europen Suomen maajohtaja Vesa Tukonen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP Viestintä, viestinta@op.fi, 050 5239904

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat noin 160 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi