OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimia lainaksi lupaaville nuorille muusikoille

OP Ryhmän Taidesäätiö on vuodesta 1987 tukenut esittävää säveltaidetta lainaamalla arvosoittimiaan lahjakkaille nuorille muusikoille, jotta he voivat kehittyä urallaan. "Iiriläinen" Stradivarius sai uuden soittajan.

Soittajien valinta perustuu aiempien saavutusten lisäksi myös vaativiin tulevaisuudensuunnitelmiin. Kokoelmaan kuuluu viisi viulua, kaksi alttoviulua ja kolme selloa.

OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimia on lainannut yhteensä yli 100 muusikkoa, ja monista heistä on kehittynyt kansainvälisestikin arvostettuja taiteilijoita. Esimerkkinä mainittakoon Réka Szilvay, joka toimii nykyään Sibelius-Akatemian viulumusiikin professorina, Pekka Kuusisto ja Antti Tikkanen, jotka ovat tämän hetken tunnetuimpia suomalasia viulisteja sekä sellisti Klaus Mäkelä, joka on juuri tehnyt kansainvälisen läpimurron kapellimestarina.

OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoitinten uudet haltijat 2019 alkaen:

Antonio Stradivari ”Iiriläinen” -viulu (1702)

Viime syksyn hakuprosessissa OP Ryhmän Taidesäätiön arvokkaimman soittimen haltijaksi seuraavaksi kolmeksi vuodeksi valittiin Rebecca Roozeman (s. 2001). Hän aloitti viulunsoiton vuonna 2007 Espoon musiikkiopistossa. Tällä hetkellä hän opiskelee Sibelius Akatemian nuorisokoulutuksessa Pekka Kauppisen johdolla.

Rebecca Roozeman on voittanut 1. palkinnon Seppo Tukiaisen viulukilpailussa vuonna 2010, Tallinnan Noor Muusik -kilpailussa vuonna 2011 ja Leonid Kogan -viulukilpailussa Brysselissä vuonna 2018. Vuonna 2015 hän saavutti nuorimpana osallistujana kolmannen palkinnon Janne-kilpailussa. Lähivuosina hänen on tarkoitus osallistua mestarikursseille ja viulukilpailuihin niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Tämän Stradivarius-viulun edellinen haltija oli Kasmir Uusitupa (s. 1995).

Rebecca Roozeman soitti aiemmin OP Ryhmän Taidesäätiön Pierre & Hippolyte Silvestre -viulua (1843).

Pierre & Hippolyte Silvestre -viulu (1843)

Iidamari Ahonen (s. 2003) aloitti viuluopintonsa Nikolai Fadeevin oppilaana Tampereen konservatoriossa. Tällä hetkellä hän opiskelee Helsingin konservatoriossa Petri Aarnion johdolla.

Iidamari Ahonen on voittanut 1. palkinnon kansainvälisessä Kaunas Sonorum 2013 -kilpailussa Liettuassa ja Giovani Musicisti 2014 -viulukilpailussa Italiassa. Tallinnan Noor Muusik -kilpailun jousisoitinsarjassa hän sai 3. palkinnon vuonna 2013 ja Belgiassa Concours Grumiaux -viulukilpailussa 3. palkinnon vuonna 2015. Juhani Heinosen viulukilpailussa hän sai 2. palkinnon vuonna 2016.

Charles Gaillard -viulu (1867)

Emil Hartikainen (s. 2003) aloitti viulunsoiton 7-vuotiaana Espoon musiikkiopistossa Grazyna Zeranska-Gebertin johdolla. Tällä hetkellä hän opiskelee Sibelius Akatemian nuorisolinjalla Réka Szilvayn johdolla.

Emil Hartikainen on voittanut 1. palkinnon Seppo Tukiaisen viulukilpailussa vuonna 2009 ja kansainvälisessä Florida Keys -kilpailussa vuonna 2018. Tallinnan Noor Muusik -kilpailussa hän sai 2. palkinnon vuonna 2013 ja Juhani Heinosen viulukilpailussa 3. palkinnon vuonna 2016.

Tämän Gaillard-viulun edellinen haltija oli Leena Jaakkola (s. 1987).

Nicholas Lupot -sello (1795) tulossa haettavaksi

OP Ryhmän Taidesäätiön Nicholas Lupot -sello on tulossa haettavaksi 27.2.-22.3. Taideyliopiston Sibelius Akatemian kautta.

Muut OP Ryhmän Taidesäätiön soittimet, jotka jatkavat aiemmilla haltijoilla:

Giovanni Grancino -sello (1698)

Klaus Mäkelä (s. 1996) aloitti viulunsoiton 3-vuotiaana Henriette Rantalaihon ohjaamassa pediopetuksessa Sibelius-Akatemiassa mm. Antti Tikkasen oppilaana. Kapellimestarina Klaus Mäkelä on johtanut lähes kaikkia suomalaisia sinfoniaorkestereita ja hän työskentelee mm. Ruotsin radion sinfoniaorkesterin, Helsingin kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin, Tapiola Sinfoniettan ja Tampere Filharmonian kanssa. Oslon filharmonikkojen ylikapellimestarina hän aloittaa syksyllä 2020. Helmikuussa 2018 hänet valittiin Turun musiikkijuhlien taiteelliseksi johtajaksi.

John Terry -sello (1989)

Maria Morfin Venäläinen (s. 2003) aloitti sellonsoiton vuonna 2010 Kotkan seudun musiikkiopistossa. Tällä hetkellä hän opiskelee Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa.

Ferdinandus Gagliano -viulu (1767)

Otto Antikainen (s. 1999) aloitti viulunsoiton Helsingin Käpylän musiikkiopistossa vuonna 2004. Tällä hetkellä hän opiskelee Hochschule für Musik ”Hanns Eisler” -musiikkikorkeakoulussa.

Carlo Antonio Testore -viulu (1730)

Emma Mali (s. 1996) aloitti viulunsoiton Länsi-Helsingin musiikkiopisto vuonna 2002. Tällä hetkellä hän opiskelee Sibelius-Akatemiassa

Leonhard Maussiell -alttoviulu (1722)

Kristian Sallinen (s. 2001) aloitti viulunsoiton 5-vuotiaana Espoon musiikkiopistossa. Tällä hetkellä hän opiskelee Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa.

Joannes Florenus Guidantus -alttoviulu (1737)

Riina Piirilä (s. 1995) aloitti alttoviulun soiton 6-vuotiaana Nurmijärven musiikkiopistossa. Tällä hetkellä hän opiskelee Norges Musikkhogskolessa.

Työ suomalaisen taiteen hyväksi jatkuu

OP Ryhmän Taidesäätiö tunnetaan arvosoitinkokoelmastaan, mutta se hallinnoi myös noin 5 000 kuvataideteoksen kokoelmaa. Säätiön täyttäessä viime vuonna 30 vuotta OP Yrityspankki teki sille taidehistoriallisesti merkittävän lahjoituksen, jonka markkina-arvo on noin 1,4 miljoonaa euroa. Lahjoituksella haluttiin tukea suomalaista kulttuuriperintöä.

Noin 170 teosta kattavaan lahjoitukseen lukeutuu suomalaisen taidehistorian kannalta tärkeitä teoksia muun muassa Wäinö Aaltoselta, Alvar Cawenilta, Albert Edelfeltiltä, Akseli Gallen-Kallelalta, Pekka Haloselta, Matti Kujasalolta, Jukka Mäkelältä, Lars-Gunnar Nordströmiltä, Reidar Särestöniemeltä sekä monelta muulta merkittävältä taiteilijalta. Yksi tunnetuimmista teoksista on Helene Schjerfbeckin Haavoittunut soturi hangella.

OP Ryhmän Taidesäätiö on itsenäinen yleishyödyllinen säätiö, jonka tarkoituksena on lainata arvosoittimia ja edistää suomalaista kuvataidetta. Jos säätiö puretaan, siirretään säätiön varat Suomen Kulttuurirahastolle sinne perustettavaan OP Ryhmän nimikkorahastoon käytettäväksi säätiön tarkoitusta mahdollisimman läheisesti tukevaan toimintaan.

Kuvatekstit

Ryhmäkuvassa vasemmalta: Rebecca Roozeman, OP Ryhmän Taidesäätiön hallituksen puheenjohtaja Timo Ritakallio, Iidamari Ahonen ja Emil Hartikainen.

Rebecca Roozeman ja Antonio Stradivari ”Iiriläinen” -viulu (1702)

Emil Hartikainen ja Pierre & Hippolyte Silvestre -viulu (1843)

Iidamari Ahonen ja Charles Gaillard -viulu (1867)

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi