Pivon käyttö kasvanut alkuvuonna yli 300 prosenttia - OP:n kautta kulkenut jo 100 miljoonaa euroa mobiilimaksuja

Mobiilimaksujärjestelmä Siirron kautta on tammi-syyskuun aikana siirretty rahaa reaaliaikaisesti noin 200 miljoonaa euroa, OP:n kautta tästä on kulkenut noin puolet eli yli 100 miljoonaa euroa. Siirto-maksuista on näin ollen tullut suomalaisten suosituin mobiilimaksutapa.

OP:n asiakkaat voivat siirtää rahaa reaaliaikaisesti tililtä toiselle niin OP-mobiilissa kuin Pivossakin. Pivon kautta tehtyjen maksujen määrä on tänä vuonna kasvanut peräti 323 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

- Suomalaiset ottavat mobiilimaksamista käyttöön nyt vauhdilla. Kaverille voi maksaa pelkän puhelinnumeron perusteella reaaliaikaisesti mobiilissa nyt monella eri tavalla. Myös meidän asiakkaidemme käytössä ovat OP-mobiilin kautta tehtävät Siirto-maksut, joista on tullut suomalaisten suosituin mobiilimaksamisen tapa. Samaa teknologiaa käytetään myös osana mobiililompakko Pivon mobiilimaksuja. Pivon käytön voimakas kasvu osoittaa, että mobiilimaksaminen ja mobiililompakot tulevat osaksi arkipäivää, OP:n uusien liiketoimintojen johtaja Masa Peura sanoo.

Siirto on reaaliaikainen mobiilimaksujärjestelmä, jota käyttävät usean suomalaispankin asiakkaat. Pivoa voivat käyttää kaikkien pankkien asiakkaat, ja sillä on jo lähes miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää. Maksamisen murros jatkuu lähivuosina voimakkaana ja maksamisen mahdollisuudet monipuolistuvat.

- Uskomme, että maksaminen siirtyy ensin mobiililaitteisiin, ja tulevaisuudessa maksaminen jää taustatoiminnoksi. Trendit puhuvat sen puolesta, että käteisen käyttö vähenee, korttimaksaminen säilyy yhä, ja iso osa asiakkaista siirtyy muutaman vuoden sisällä huomaamattomaan ja helppoon mobiilimaksamiseen, Peura sanoo.

OP on myös kehittänyt laajalla rintamalla yhdessä kumppanien kanssa uusia, yllättäviäkin maksamisen tapoja. Työntekijät ovat voineet jo kuukausien ajan tehdä ostoksia Pivo Kasvomaksulla henkilöstöravintolassa. Ensimmäisenä Suomessa asiakkaille on tarjottu mm. chatbot-maksamista ja puhekäyttöliittymiin kehitettyä maksutapaa yhdessä Kotipizzan kanssa. Seuraavaksi OP uudistaa Pivoa niin, että sen kautta voi tehdä esimerkiksi ravintolavarauksia, tilata taksin tai pizzan.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP Viestintä 050 523 9904

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat 156 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi