Talouden hallinta on taitolaji – OP opetti taloustaitoja yli 40 000 nuorelle

Oman talouden hallinta on tärkeä osa kansalaistaitoja. Vuonna 2018 OP tavoitti yli 40 000 nuorta sadoissa tilaisuuksissa ympäri Suomen, joissa opeteltiin arjen talouden perusteita.

Nuorisobarometrin mukaan nuoret kokevat, että taloustaitoja ei opeteta riittävästi, ja kaipaavat tukea arkisten raha-asioiden hoitoon. Vuonna 2018 osuuspankit järjestivät yli 500 taloustaito-opastusta ympäri Suomen, jotka tavoittivat yli 40 000 nuorta.

- Nuoret kaipaavat tukea etenkin oman talouden perusteissa, kuten kuinka omat tulot ja menot saa pysymään tasapainossa ja miten rahaa säästetään. Yleinen kysymys myös on, mikä pikavipeissä voi olla uhkana ja miten mahdollinen maksuhäiriö hankaloittaisi elämää. Nuorten arki muuttuu jatkuvasti ja myös taloustaitojen oppimiseen tulee uusia keinoja. Yhdessä tekeminen on yhä tehokasta, mutta rinnalle on tullut digitaalisia työkaluja, kertoo OP:n ekonomisti Henna Mikkonen.

- Nuorten taloustaitojen kehittäminen on tärkeä osa OP:n yritysvastuun toimintaa. Pyrimme edistämään taloudellista tasa-arvoa niin herättelemällä kiinnostusta oman talouden hallintaan kuin tukemalla syrjäytymisvaarassa olevia nuoria. Valtakunnallisena toimijana meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus tavoittaa suomalaiset nuoret laajasti, kertoo OP:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuuli Kousa.

Vuonna 2019 OP järjestää esimerkiksi taloustaitojen teemaviikon maaliskuussa, jolloin osuuspankkien työntekijät jalkautuvat kouluihin ja oppilaita kutsutaan vierailuille konttoreihin. Lisäksi viikon aikana on tavoitteena järjestää 200 paikallista tapahtumaa, joissa nuoret pääsevät opettelemaan käytännön taloustaitoja. OP jatkaa mukana myös Helsingin Diakonissalaitoksen Taloustaitohankkeessa sekä pääyhteistyökumppanina Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton valtakunnallisessa ysiluokkalaisten Taloustaitokilpailussa. Lisäksi Nuori Yrittäjyys ry:n kanssa nuoret pääsevät varjostamaan OP:n työntekijää.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat 156 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi