IL BAGNO ALESSI Dot – Oras mukana uudessa kylpyhuonekonseptissa

IL BAGNO ALESSI Dot on kansainvälisesti arvostetuimpiin designyrityksiin kuuluvan italialaisen Alessin uusi kylpyhuonekonsepti. Huippumalliston on suunnitellut lahjakas hollantilaisarkkitehti Wiel Arets. Yhteistyökumppaneikseen Alessi valitsi sveitsiläisen Laufenin ja suomalaisen Oraksen. DOT -konsepti esiteltiin Salon del Mobile -huonekalumessujen yhteydessä huhtikuun lopulla Milanossa.

Alessi tunnetaan maailmalla keittiöön liittyvien designtuotteiden suunnittelusta. Alessin voidaankin todeta aloittaneen uuden aikakauden keittiökulttuurissa. Alessin myötä keittiöön tuli mielikuvitusta ja huumoria. Vuosikymmenten ajan suljettuna pidetty keittiö avautui – siitä tuli avoin tila, jossa viihdytään ja valmistetaan ruokaa perheen ja ystävien kesken.

Vuosituhannen vaihteessa Alessin kiinnostus kohdistui kodin toiseen pysähtyneessä vaiheessa olevaan tilaan, kylpyhuoneeseen. Vuonna 2002 Alessi lanseerasi ensimmäisen IL BAGNO ALESSI –kylpyhuonekokonaisuuden, jonka muotoilusta vastasi arvostettu milanolainen arkkitehti Stefano Giovannoni. Hänen johdollaan suunniteltiin monipuolisin milloinkaan teollisesti valmistettu kylpyhuonetuotteiden valikoima.

Alessi halusi luoda kylpyhuoneen uudelleen, täysin uudelta pohjalta. Uuden ajan kylpyhuonekulttuurin ideointiin osallistui myös suomalainen Oras, joka Alessin mukaan kuuluu yrityksiin, jotka edustavat laadukkainta eurooppalaista perinnettä kylpyhuonealalla. Yhteistyö sujui erinomaisesti ja IL BAGNO ALESSI One otettiin innostuneena vastaan kaikkialla.

Käytännöllisyyden ja älyn kohtaaminen

Uusimman IL BAGNO ALESSI Dot -projektin muotoilija on hollantilainen Wiel Arets, jonka kanssa Alberto Alessi on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2000 alkaen. Tuolloin Arets kutsuttiin Alessin ”Tea & Coffee Towers” -projektiin.

”Nähdessäni Aretsin ensimmäiset luonnokset, ajattelin, että tästä erikoisesta hollantilaisarkkitehdistä voisi tulla yksi alkavan vuosisadan merkittävimmistä designvaikuttajista. Hän on samaan aikaan sekä käytännöllinen että voimakkaan älyllinen”, Alberto Alessi toteaa.

Tasapainoon erikoisten rinnastusten avulla

”IL BAGNO ALESSI Dot -kylpyhuoneprojekti heijastaa Aretsin työskentelylle tyypillistä toimintatapaa. Hän tekee erikoisia rinnastuksia asettamalla samaan yhteyteen sekä tavanomaiset että epätavanomaiset muodot. Tuloksena on aavistuksenomainen painottomuuden tunne, joka on mielestäni hyvin harvinaista tämän päivän suunnittelussa. Loistava esimerkki osoittaa, kuinka paljon arkkitehtuuri, magistra omnium artium (kaikkien taiteiden opettaja) voi antaa nykydesignille”, Alberto Alessi toteaa.

Hollantilaisarkkitehtien eturiviin kuuluvaa Wiel Aretsia pidetään itsenäisenä ajattelijana. Arets ei seuraa trendejä, eikä häntä ole helppo luokitella. Hänen kädenjälkensä nojaa säännönmukaisuuteen, ei kuitenkaan minimalismiin. Tämä vaatii älyllistä monimuotoisuutta yhdistettynä konkreettisuuteen ja jopa vaatimattomuuteen. Aretsilla on kyky tiivistää ja pelkistää, hänen töilleen tunnusomaista on ainutlaatuinen vaikutelma keveydestä ja samanaikaisesti johdonmukaisuudesta.

Vesi tulee hanoista kuin vesiputouksesta

IL BAGNO ALESSI Dot -kokoelman suunnittelu poikkeaa tavanomaisesta kylpyhuonesuunnittelusta. Tärkein huomio ei liity peseytymiseen, vaan rentouttavan tunnelman aikaan saamiseen. Tuotesuunnittelun keskeisin elementti, ympyrä, liittyy jokaiseen esineeseen, vaikka ei olekaan selkeästi esillä. ”Vesi tulee hanoista kuin vesiputouksesta”, Wiel Arets kuvailee. Muodot toistuvat samanlaisina kaikissa kylpyhuonetuotteissa. Kylpyammeen ja pesualtaiden pinnat ovat helposti huuhdeltavia. Suihkusaippuat ja kylpyvaahdot sekä muut tarvikkeet sijoitetaan käden ulottuville vesihanojen yhteyteen.

Kaikki allas-, amme- ja suihkuhanat ovat halkaisijaltaan samansuuruisia, keskenään tasa-arvoisia. Sama yhdenmukaisuus koskee myös kaikkia muita kalusteita. Esimerkiksi suihkukaapin lasiseinä sopii saumattomasti kylpyhuoneympäristöön.

Aretsin suunnittelema IL BAGNO ALESSI Dot by Oras on kokonaisuus, jossa jokaisella tuotteella on oma roolinsa, mutta yhdelläkään tuotteella tai esineellä ei ole määräävää asemaa. Harmonian merkitys on keskeinen.

DOT on täydellinen kylpyhuonekokonaisuus, jonka tavoitteena on saada käyttäjät nauttimaan planeettamme oleellisimmasta ja kallisarvoisimmasta elementistä, vedestä.

Lisätietoja: Oras Oy, puh. 02 83161, www.oras.com,
kuvapankki: www.oras.com