Oras esittelee FinnBuild -messuilla kaksi uutta tuotesarjaa: Oras Vegan ja Oras Cubistan

Hanavalmistajana Oras on oppinut kunnioittamaan puhdasta vettä ja luontoa toimintansa alkuvuosista asti. Alan edelläkävijänä olemme osanneet yhdistää nykyteknologian ekologisuuteen jo vuosien ajan kuitenkaan käyttäjäystävällisyydestä tinkimättä.
Uudet Oras-hanat elävät sopusoinnussa ympäristön kanssa. Esimerkiksi uusi Oras Vega on omiaan juuri siellä, missä arvostetaan vettä ja säästetään luontoa. Se juoksuttaa vettä tippaakaan tuhlaamatta.

Innovatiivisuus ja vihreät arvot ovat Oraksen tuotekehityksen perustavat ja menestyksen varmistavat tekijät. Oras aloitti aktiivisen kehitystyön veden ja energian säästämiseksi jo 1970-luvulla ensimmäisen energiakriisin puhjettua maailmalla. Vastuu ympäristöstä kattaa Oraksen hanatuotannon tuotesuunnittelusta jälkimarkkinointiin. Oraksen tuotesuunnittelun lähtökohtana on myös ajatus siitä, että puhdas vesi on ylellisyystuote.

Oraksen tuotteet käyvät jatkuvaa vuoropuhelua käyttäjien kanssa. Huipputekniikka on tuotannossa itsestäänselvyys, joka mahdollistaa yksilölliset ja elämykselliset vedenkäyttötavat. Tuotteiden muotokieli on eleetön ja ajaton, ja siksi hanat sopivat mitä erilaisimpiin toimintaympäristöihin. ”Kuluttajaystävällisyys on ekologian ohella viety kaikessa toiminnassamme, tuotesuunnittelusta jälkimarkkinointiin, mahdollisimman pitkälle”, vakuuttaa Oras Oy:n teknologia- ja tuotekehitysjohtaja Janne Rautavuori. Orakselle myönnettiin ISO 14001 ympäristösertifikaatti jo vuonna 1998.

Lämpimän käyttöveden osuus asuinrakennusten energian kokonaiskulutuksesta on noin 30 – 40 %, joten energiataloudellisten vesikalusteiden merkitys on kansantaloudellisesti huomattava. Moniko tulee ajatelleeksi, kuinka paljon vuotava hana kuluttaa vettä ja energiaa? Esimerkiksi hana, joka tiputtaa vettä joka toinen sekunti, kuluttaa vuorokaudessa yli 70 litraa puhdasta vettä ja millimetrin virtaamalla vuotava hana kuluttaa peräti 216 litraa vettä vuorokaudessa!

Uusi Oras Vega on miellyttävä käytössä

Oraksen ensimmäiset vipuhanat tulivat markkinoille jo vuonna 1976. Käyttöturvallisuus ja energian säästö yhdistyivät seuraavan sukupolven vipuhanoissa. Vega oli Oraksen ensimmäinen ekonapilla varustettu hanamallisto. Hana, jossa ekonappi säätää veden virtaamaa ja toimii samalla lämpötilanrajoittimena. Turvallisuus on tärkeä tekijä paitsi lasten käytössä myös nopeasti ikääntyvän väestönosan keskuudessa. Ekonapin ansiosta hanasta ei virtaa liian kuumaa vettä vahingossa. Muotoilultaan eurooppalaistyylinen siro mallisto otti nopeasti paikkansa markkinoilla.

Nyt syksyllä Oras tuo markkinoille uudistetun Vega -malliston. ”Suunnittelun lähtökohtana oli käyttää olemassa olevaa varmaa Oras-tekniikkaa, mutta parantaa muotoilun ja vivun materiaalivalinnan avulla hanan käytettävyyttä. Uudessa Oras Vegassa on tukeva kaksikomponenttivipu, jonka avulla veden ja energian säästäminen on entistä vaivattomampaa. Ekonappi on väriltään harmaa ja se on integroitu tyylikkäästi vipuun”, Janne Rautavuori kertoo.

Uusi Oras Vega on käyttäjäystävällinen ja kestävä tuoteperhe, joka kosketusvapaiden hanojen ohella kiteyttää hyvin Oraksen päämäärän tehdä ekologisesti kestävällä tavalla vesikalusteita, jotka säästävät vettä ja energiaa.

Oras Vegan muotoilu on Kirsi Svärdin käsialaa. Keskihintainen Vega on todellinen joka kodin hanamallisto, joka sisältää hanat asunnon kaikkiin vesipisteisiin.

Uusi Oras Cubista – muoto puhuu puolestaan

Toinen Oraksen uutuuksista on Oras Cubista -mallisto, joka on saanut visuaaliset vaikutteensa kubismin geometrisista muodoista: kartio, lieriö ja pallo. Malliston suunnittelija, teollinen muotoilija Kirsi Svärd kertoo kiinnostuneensa kubismista, jossa abstraktissa muodossa olevia kohteita rikotaan, analysoidaan ja kootaan uudelleen. Mallisto sisältää hanat kaikkiin kodin vesipisteisiin.

Oras Cubista -keittiöhanoissa turvallinen pesukoneventtiili
Oras Cubista -keittiöhanassa on kaareva, tavallista korkeampi juoksuputki, joka tarjoaa hyvän työskentelytilan isojenkin patojen ja kattiloiden pesuun. Oras Cubista -keittiöhanoissa on saatavissa myös malli, jossa on ainutlaatuinen astianpesukoneventtiili. Venttiili sulkeutuu automaattisesti pesuohjelman loputtua. Keittiöhanoissa on myös taipuisat SoftPex -kytkentäputket, minkä ansiosta hanan asennus käy kätevästi.
Design Kirsi Svärd

Vuonna 1945 perustettu Oras Oy on toimintansa alusta alkaen panostanut valmistamissaan hanoissa käytön mukavuuteen, ekologisuuteen, turvallisuuteen ja muotoiluun. Viime vuosina Oras on toiminut yhteistyössä italialaisen designtalon Alessin kanssa. Korkealaatuisen muotoilun ja edistyksellisen teknologian yhdistäminen on nostanut Oraksen Euroopan hanavalmistajien eliittiin ja alan edelläkävijäksi. Laajasta hanavalikoimasta on helppo valita käyttäjäystävälliset hanat sekä moderniin että perinteiseen ympäristöön.
Oraksella on tehdasyksiköt Suomessa, Puolassa ja Norjassa sekä myyntitoimintaa lähes kaikissa Euroopan maissa. Konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli 143,6 milj. euroa ja henkilöstön määrä on noin 1200.

Lisätietoja: Oras Oy, puh.(02) 83161, www.oras.com
Aiheeseen liittyvät kuvat löytyvät webbisivuiltamme kuvapankista.
Osastomme FinnBuildissa on 6m49. Tervetuloa tutustumaan!