Alkuperäiset Hella-valonheittimet päihittivät tarvikeosat testeissä

Alkuperäiset Hella-valonheittimet päihittivät tarvikeosat testeissä * Jokaiselle Hella-valonheittimelle suoritettava vaativa koesarja oli liikaa valtaosalle halvoista tarvikeosista. * Kaikki kuusi testattua lamppua valaisivat ajokaistaa epätasaisesti ja liian lyhyeltä matkalta ECE-hyväksynnästä huolimatta. * Hellan valonheittimet täyttävät kaikki testien vaatimukset ja varmistavat näin käyttäjilleen myös 100-prosenttisen turvallisuuden liikenteessä. Markkinoille ilmestyy jatkuvasti uusia valonheittimiä, jotka kalliista ulkonäöstään huolimatta osoittautuvat tosipaikassa usein epäluotettaviksi tuotteiksi. Tarvikeosien surkea laatu paljastui Hella- testikeskuksen suorittamassa koesarjassa, jossa kuusi valonheitintä testattiin täsmälleen samojen testausmääräysten mukaan kuin Hella- alkuperäisosat. Testattaville tuotteille tehtiin viisi koetta: lämpökoe, ravistelukoe, roiskevesitesti, kosteustesti sekä valotekniikan arviointi. Lämpökoe jakautui vuorokauden pituiseen kestotestiin, jossa valonheitin pidetään päällä päivän ajan lähi- ja kaukovalo vuorotellen, sekä kuumuustestiin, jossa valonheitin altistetaan tunniksi 50 asteen lämpötilalle. Neljä kuudesta testattavasta tuotteesta ei läpäissyt lämpökoetta. Ravistelukokeessa - jossa simuloidaan valonheittimen käyttäytymistä ajon aikana - viisi tuotetta kuudesta reputti testin. Hella-valonheittimet läpäisivät testin hankaluuksitta. Roiskevesitestissä vuotoja ja kosteutta löydettiin kahdesta tarvikeosasta. Kansainvälisten standardien mukaisissa valoteknisessä tutkimuksessa paljastui, että mikään kuudesta testattavasta tuotteesta ei saavuttanut ohjearvoja - tästä kertovasta ECE-hyväksynnästä huolimatta. Testattavat tuotteet valaisivat ajokaistan epätasaisesti ja liian lyhyeltä matkalta. Jotkut tuotteet häikäisivät vastaantulijaa voimakkaasti. Hellan testisarja osoittaa, kuinka edullisina myytävien tarvikevalaisinten käyttö voikin todellisuudessa muuttua hyvin kalliiksi. Tuotteista löytyy esimerkiksi rakennevikoja, tiiviysongelmia, virheellisiä materiaaleja ja väärät mitat vaikeuttavat asennusta. Pehmitteet ja lisäaineet muodostavat lasiin kerrostumia, jotka heikentävät valotehoa. Jokainen Hella-valonheitin läpäisee em. testisarjan kokonaisuudessaan. Heijastimet ovat sileät ja tasaiset ja kaikki osat sopivat tarkalleen yhteen. Kaikki valaisutoiminnot ovat säädettävissä, ja Hella- valonheittimet täyttävät tiukimmatkin lakisääteiset määräykset. Alkuperäisillä Hella-valonheittimillä varmistat 100-prosenttisen turvallisuuden liikenteessä. Lisätietoja: Martti Putkonen, Örum Oy Ab, puh. 050 568 0559 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/07/20040907BIT00120/wkr0001.pdf