Ilmastointilaitteen desinfiointi poistaa epämiellyttävän hajun

*Uudenkin auton ilmastointilaitteeseen pesiytyy pian bakteereja ja homesieniä *Ilmastointihuollossa vaihdetaan kuluvat osat

Ilmastointilaite pitää auton sisäilman miellyttävän viileänä kesällä. Huoltamattomaan ilmastointilaitteeseen pesiytyy kuitenkin pian ei-toivottuja bakteereja, siitepölyä tai homesieniä, jotka aiheuttavat nuhaa, yskää ja silmien vuotoa. Ilmastointilaitteen höyrystin ja sisäilmansuodatin tarjoavat ihanteellisen kasvualustan allergiaa aiheuttaville mikro-organismeille ja siksi ne onkin huollettava säännöllisesti. Höyrystimen säännöllinen desinfiointi poistaa bakteerien aiheuttaman pahan hajun sisäilmasta ja ennaltaehkäisee allergisia reaktioita. Uusien mikro-organismien pesiytymistä voidaan ehkäistä myös suihkuttamalla höyrystimeen suojaava lakkakerros. Sisäilmansuodatin on vaihdettava huollon yhteydessä, vähintään kuitenkin 15 000 ajokilometrin jälkeen. Suodattimeen kerääntyy ulkoilmasta kulkeutunutta pölyä, siitepölyä ja nokea. Puhdas suodatin estää paremmin itiöiden leviämistä ja lasien huurtumista. Kotipölynimurin imuteho heikkenee pölypussin täyttyessä ja samoin käy myös suodattimelle. Autokorjaamoiden tarjoamissa vuosittaisessa ilmastointitarkastuksessa tarkistetaan kuluvat osat ja lisätään kylmäainetta. Sen lisäksi olisi suositeltavaa huollattaa ilmastointilaite kahden vuoden välein. Huollossa tarkastetaan laitteen tiiviys ja vaihdetaan tarvittaessa vialliset osat, esimerkiksi kuivain. Korjaamolle kannattaa hakeutua ja aiemminkin, jos ilmaantuu ilmastointilaitteen vikaan viittaavia merkkejä: pahaa hajua tuuletussuuttimista, laitteen jäähdytysteho vähenemistä tai katoamista kokonaan, polttoaineenkulutuksen kohoamista tai tuulilasin jatkuvaa huurtumista. Ilmastointihuoltoja suorittavat mm. useimmat Hella Service Partner –korjaamot. Hella tarjoaa markkinoiden laajimman valikoiman henkilö- ja pakettiautojen ilmastointilaitteiden huolloissa tarvittavia varaosia ja kulutustarvikkeita. Mann Filterilla on valikoimassaan alkuperäisosia laadultaan vastaavia sisäilmansuodattimia. Mann Filter ja Hella-tuotteita tuo maahan Örum Oy Ab, joka on merkittävimpiä auton varaosien ja lisävarusteiden kokonaispalveluntuottajia Suomessa. Lisätietoja: Örum Oy Ab, Tommi Salento 010 569 4490.