Lähes joka kymmenes kuolonkolari voitaisiin välttää pitämällä auto kunnossa

Lähes 10 prosentissa kuolonkolareista huonokuntoiset jarrut, ohjauksen heikkoudet ja iskunvaimennuksen ongelmat ovat olleet yhtenä syynä onnettomuuteen. Ajoneuvoon liittyvät riskitekijät ovat se osa, johon jokainen kuljettaja voi vaikuttaa tarkastuttamalla säännöllisesti autonsa kunnon ja turvallisuuden ammattikorjaamolla.

Kun Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT) kartoitti vuosina 1991 - 2003 syitä kuolemaan johtaneisiin moottoriajoneuvo-onnettomuuksiin, mikään yksittäinen syy ei noussut päällimmäiseksi. Tienkäyttäjään, liikenneympäristöön, liikennejärjestelmään ja ajoneuvoon liittyvät riskitekijät muodostavat erilaisia, toisiinsa vaikuttavia joukkoja ja ketjuja. Ajoneuvossa keskeisiä riskitekijöitä turvallisuuden kannalta ovat jarrut, ohjauksen osat ja iskunvaimentimet ja ennen kaikkea niiden toimivuus ja yhteisvaikutus. Auton ohjaus, jarrut ja iskunvaimentimet riskitekijöinä Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia oli kyseisellä aikavälillä yhteensä 3512 kappaletta. Auton ohjattavuuteen tai hallittavuuteen liittyviä riskitekijöitä mainittiin 2,3 prosentissa onnettomuuksista. Tällaisia riskitekijöitä ovat mm. yli- tai aliohjautuvuus, virheelliset pyöräkulmat tai jäykkä ohjaus. Onnettomuuksista 3,8 prosentissa mainittiin jarrutettavuuteen liittyviä riskitekijöitä, esimerkiksi epätasaisesti ottavat tai heikkotehoiset jarrut tai jarrujen tekninen vika. Jousitukseen ja iskunvaimennukseen liittyviä riskitekijöitä mainittiin yhdessä prosentissa onnettomuuksista. Näitä ovat esimerkiksi vialliset iskunvaimentimet, kantavuudeltaan riittämätön jousitus tai jousituksen ja iskunvaimentimien virheelliset säädöt tai muutetut ominaisuudet. Iskunvaimentimien kunto vaikuttaa jarrutusmatkaan Vialliset iskunvaimentimet ovat riski ajoturvallisuudelle, siksi olisikin hyvä antaa ammattilaisen tarkastaa niiden kunto säännöllisesti 20 000 kilometrin välein. Varsinkin pakkaset ja huonokuntoiset tiet lyhentävät käyttöikää. Vajaatehoiset iskunvaimentimet vaikuttavat renkaiden pitoon, jarrutusmatkan pitenemiseen erityisesti ABS-jarruilla ja auton hallittavuuteen äkillisissä väistötilanteissa. Esimerkiksi ranskalaisen GTS-tutkimuslaitoksen testissä 50-prosenttisesti kuluneilla iskunvaimentimilla jarrutusmatka piteni 1,8 metrillä verrattuna uusiin iskunvaimentimiin. Jokaisen kuljettajan kannattaa tarkistuttaa autonsa turvallisuus ammattikorjaamolla, joka osaa kertoa eri osien kunnon ja niiden mahdollisen huolto- tai korjaustarpeen. Internet sivustolta www.autoasi.net löytyy lähin mahdollinen ammattikorjaamo, joka suorittaa auton turvatarkastuksen veloituksetta. Tarkastuksen jälkeen pääsiäisliikenteeseen voi lähteä turvallisella mielellä! Lisätietoja: VALT-raportista www.liikennevakuutuskeskus.fi Örum Oy Ab, kehityspäällikkö Juha Kiiskinen 010 569 4454, juha.kiiskinen@orum.fi