Muista huollattaa myös autosi ilmastointilaite!

* Huollon laiminlyönti lisää polttoaineen kulutusta ja kompressoririkon riskiä * Hellalla markkinoiden laajin valikoima huolto- ja varaosia

Autonomistajan on hyvä muistaa, että myös ilmastointilaite on huollettava. Käytännössä huolto tarkoittaa kylmäaineen tyhjiöimua, järjestelmän kuivaamista, vuototestiä, kuivain/suodattimen vaihtoa ja oikean kylmäainemäärän täyttöä järjestelmään. Ilmastointilaitteen huollon laiminlyöminen johtaa ennen pitkää siihen, että ilmastointilaitetta käytetään vajaalla kylmäainemäärällä, joka lisää auton polttoaineen kulutusta (kompressori joutuu käymään useammin). Huoltamattomaan järjestelmään saattaa myös kertyä kosteutta, joka johtaa useimmiten kompressoririkkoon, jolloin korjauskustannukset nousevat todella korkeiksi. Huollon yhteydessä suositellaan tehtäväksi myös höyrystimen desinfiointi ja raitisilmasuodattimen vaihto. Ilmastointilaitetta kannattaa käyttää silloin tällöin myös talviaikana, koska silloin kompressorin tiivisteet pysyvät öljyttyinä ja notkeina eivätkä ne rikkoudu keväällä aiheuttaen järjestelmän tyhjenemistä. Hellalla on markkinoiden laajin valikoima henkilö- ja pakettiautojen huolto- ja varaosia ilmastointilaitteisiin. Hella Service Partner –korjaamot tekevät ilmastointilaitteiden huoltoja ja korjauksia. Lisätietoja: Örum Oy Ab, Tommi Salento 010 569 4490.