Sisäilmansuodatin estää allergiaoireita

Auton sisäilmansuodattimen vaihto on ajankohtaista juuri nyt, kun siitepölymäärät ovat kasvussa ja ilmassa leijuu paljon tiepölyä. Toinen ennen kesää huoltoa kaipaava matkustusmukavuusvaruste on ilmastointilaite. Kevät ja alkukesä ovat allergisille ihmisille todella hankalaa aikaa, sillä ilmassa on paljon sekä katu- että siitepölyä. Siitepölykausi kestää Suomessa keväästä syyskuun loppupuolelle asti. Kaikissa ilmastointilaitteella varustetuissa autoissa on höyrystimen suojana sisäilmansuodatin. Myös suurin osa muista nykyautoista on varustettu tällä pienellä mutta tärkeällä elementillä, joka estää pölyn, epäpuhtauksien ja likahiukkasten pääsyn matkustamoon. Sisäilmansuodatin suodattaa suurimman osan pölyhiukkasista. Monessa uudessa autossa oleva, perinteistä suodatinta kehittyneempi aktiivihiilisuodatin suodattaa lisäksi siitepölyä, joten suodattimilla on suuri silmien ärsytystä ja allergisia oireita vähentävä vaikutus. Alan uusinta kehitystä edustaa hajuja eliminoiva sisäilmansuodatin, jollaista käytetään jo joissakin autoissa. Puhdas sisäilmansuodatin takaa optimaalisen ilmanvaihdon, mikä osaltaan auttaa kuljettajaa keskittymään paremmin. Matkustusmukavuutta ja ajoturvallisuutta parantava sisäilmansuodatin pitää uusia vähintään kerran vuodessa, mutta itsestään ja matkustajistaan huolehtiva autoilija vaihdattaa suodattimen myös syksyllä. – Likainen, vettynyt tai tukkeentunut suodatin heikentää ilmanvaihtoa, saa aikaan ikkunoiden huurtumista ja todennäköisesti päästelee epämiellyttäviä hajuja sisätiloihin. Jos sisäilmansuodatin on liian pitkään vaihtamatta, järjestelmään voi syntyä bakteeri- ja homekasvustoja, joista ei päästä eroon pelkällä suodattimen vaihdolla, muistuttaa tuotepäällikkö Keijo Lehikoinen MANN-FILTER- ja Bosch-suodattimia tuovasta Örum Oy:stä. Jos auton vuosittainen määräaikaishuolto ei osu kevääseen, sisäilmansuodattimen vaihto ja ilmastointilaitteen huolto hoituu kätevästi esimerkiksi jossakin yli 200:ssa Autoasi-korjaamossa. Suodattimen hinta riippuu automallista, mutta kyse vain muutaman bensalitran suuruisesta uhrauksesta. Laadukas suodatin asettuu tiiviisti paikoilleen, rakoja tai poimuja ei saa jäädä. – Sisäilmansuodattimen vaihdon yhteydessä on hyvä teettää ilmastointilaitteen kausihuolto, sillä järjestelmästä haihtuu pikku hiljaa kylmäainetta. Kylmäaine sisältää järjestelmän toiminnalle tärkeää voiteluainetta, joten vajaatäyttö saattaa jopa aiheuttaa ilmastointikompressoriin laakerivaurioita. Tarkista siis ilmastointilaitteen toiminta myös talvella ja huollata järjestelmä ajoissa, opastaa Örumin Keijo Lehikoinen. (kuvateksti:) Puhdas sisäilmansuodatin estää tehokkaasti ei-toivottujen matkakumppaneiden pääsyn matkustamoon. 10–20 % suomalaisista kärsii siitepölyallergiasta. Tutkimusten mukaan vain 40 siitepölyhiukkasta riittää laukaisemaan herkistyneellä ihmisellä heinänuhakohtauksen.