Suodattimien säännöllinen vaihto säästää autoa ja ympäristöä

* Sisäilmansuodattimen vaihto vähentää allergisia oireita * Öljynsuodattimen kunto vaikuttaa pakokaasuihin

Jokainen autoilija voi omalta osaltaan vaikuttaa ympäristöön ja samalla omaan matkustusmukavuuteensa. Vaihdattamalla auton suodattimet säännöllisesti ammattikorjaamolla voi vähentää pakokaasuja, pidentää moottorin käyttöikää, parantaa sisäilman laatua ja jopa vähentää polttoaineen kulutusta. Sisäilmansuodatin kohentaa merkittävästi matkustusmukavuutta autossa. Se estää pölyn ja likahiukkasten pääsyn auton sisätilojen ilmanvaihtoon ja tehostaa myös huurteenpoistoa ja ilmanvaihtoa autossa. Sisäilmansuodatin vähentää silmien ärsytystä ja muita allergisia oireita. Ilmastointilaitteella varustetuissa ajoneuvoissa se suojaa lisäksi ilmastoinnin komponentteja ylimääräiseltä kuormitukselta. Sisäilmansuodatin tulisi uusia vähintään kerran vuodessa. Auton ja sen koneiston toiminnan kannalta yksi tärkeimmistä suodattimista on öljynsuodatin. Sen tehtävänä on estää epäpuhtauksien ja palamisjätteiden pääsy moottorin voiteluainekiertoon ja siten pidentää moottorin kestoikää. Öljynsuodattimen kunto vaikuttaa myös moottorin tuottamiin pakokaasuihin. Nykyisin öljynsuodatin uusitaan lähes poikkeuksetta jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Laadukas ja huolto-ohjelman mukaisesti vaihdettu öljynsuodatin toimii ikään kuin moottorin henkivakuutuksena. Moottorin ilmansuodattimen tehtävänä on estää epäpuhtauksien pääsy moottorin imujärjestelmän kautta sylintereihin ja siten puolestaan estää moottorin ennen aikainen kuluminen. Likainen, tukkeentunut tai vettynyt ilmansuodatin ei toimi kuten siltä edellytetään. Ääritapauksissa se voi lisätä merkittävästi polttoaineen kulutusta sekä häiritä pakokaasujen puhdistuslaitteiston toimintaa. Polttoainesuodattimen tehtävänä on estää epäpuhtauksien pääsy auton polttoainejärjestelmään, kuten ruiskutuspumppuun (dieselmalleissa), tai polttoaineen syöttöjärjestelmään. Huolto-ohjelman mukaisesti uusittu polttoainesuodatin varmistaa moottorin moitteettoman toiminnan ja ehkäisee tehokkaasti esimerkiksi tielle jäämisiä. Polttoainesuodatin tulisi aina uusia, jos autoon on tankattu sopimatonta tai epäpuhdasta polttoainetta. Autojen valmistajat laativat huolto-ohjelmat niin, että autojen toiminta sekä käyttövarmuus olisivat optimissaan ja ympäristöön tuotetut päästöt minimissään. Tämä edellyttää huolto-ohjelmien noudattamista sekä ammattitaitoista toimintaa huoltojen suorittamisessa. Käytettäessä alkuperäislaatuisia suodattimia, kuten MANN-FILTER, saavutetaan täydet huoltovälit ja kuormitetaan ympäristöä vähemmän. Ammattitaitoinen korjaamo toimii myös vastuullisella ja säädösten mukaisella tavalla jäteöljyjen sekä suodatinjätteiden jatkokäsittelyssä. Esimerkiksi www.autoasi.net -sivustolta löytyvien ammattikorjaamoiden 25 euron hintaan tarjoama keväthuolto sisältää myös öljyn- ja sisäilmansuodattimen vaihtotyön.