Uuden sukupolven peruutustutka Gemel SafePark 4

*Ultraäänitunnistimet lisäävät turvallisuutta peruutettaessa *Monipuoliset asennus- ja säätömahdollisuudet

Peruutustutka varoittaa kuljettajaa äänimerkillä näkökentän ulkopuolella olevasta kohteesta. Etenkin jos kuolleeseen kulmaan jäävä ei olekaan kohde vaan henkilö, turvallisuuslisä on kiistämätön. Peruutustutkan avulla kuljettaja välttyy myös helpommin auton kolhuista aiheutuvilta korjauskuluilta. Myös auton paikoitus helpottuu, kun turhat liikkeet karsiutuvat pois peruutustutkan ansiosta. Euroopan autohälytinmarkkinoiden johtaja Meta S.p.a. tuo markkinoille uutta tunnistustekniikkaa hyödyntävän peruutustutkamallin Gemel SafePark 4. Tämä peruutustutkamalli käyttää ultraäänitunnistimia, jotka voidaan kiinnittää auton takapuskuriin, rekisterikilven reunoihin tai jopa etupuskuriin (tällöin tarvitaan lisäsarja). Peruutustutka laskee kohteiden etäisyyden autosta ultraäänitunnistimen lähettämien ultraäänimerkkien lähetys- ja paluuajan perusteella. Varoitusääni kiihtyy tultaessa lähemmäs kohdetta ja muuttuu jatkuvaksi, kun ennalta määrätty raja-arvo on saavutettu. Gemel SafePark 4 osaa huomioida autossa olevat kiinteät osat, jotka osuvat tunnistusalueelle, kuten vetokoukku tai maastoauton vararengas. Laitteen sisään on rakennettu trailermoduuli, toisin sanoen peruutustutka kytkeytyy pois käytöstä, kun auton perään kytketään peräkärry. Laitteessa on myös radion mykistystoiminto, joka hiljentää radion automaattisesti peruutustutkan kytkeytyessä päälle. Tunnistimet voidaan asentaa suoraan tai kallistettuina ylä- tai alaviistoon, ja ne voidaan myös maalata auton väreihin sopiviksi. Peruutustutkalla on monipuoliset säätömahdollisuudet, esimerkiksi offset-säätö tai anturien keskinäinen herkkyyssäätö onnistuvat. Meta S.p.a. –yhtiön laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat peruutustukien lisäksi perinteiset ajoneuvohälyttimet sekä lähes kaikentyyppisiin väyläratkaisuihin soveltuvat hälytinmallit. Meta S.p.a. on selkeä markkinajohtaja Euroopan ajoneuvohälytinmarkkinoilla mitattuna niin tuotantoluvuilla, liikevaihdolla kuin valikoiman laajuudella. Yrityksellä on erittäin pitkä kokemus ensiasennus- ja jälkimarkkinatuotteiden valmistuksesta ja kehityksestä viimeisimpiin autoelektroniikan sovelluksiin. Gemel SafePark 4 –peruutustutkan suositusvähittäishinta on 285 euroa ja sitä on saatavana autoliikkeistä ja lisävarustejälleenmyyjiltä. Gemel Serpi Star ja Meta System –tuotteita tuo maahan Örum Oy Ab, joka on merkittävimpiä auton varaosien ja lisävarusteiden kokonaispalveluntuottajia Suomessa. Lisätietoja: Örum Oy Ab, tuoteasiantuntija Pekka Alanko 010 569 4447.