Varoitusvaloissa uutta LED-tekniikkaa

* Hälytysajoneuvoille lisää turvallisuutta ja näkyvyyttä * Varoitustehoa pienessä koossa

Hella on tuonut markkinoille kaksi uutta LED-tekniikkaa hyödyntävää lisävaroitusvalosarjaa: DuraLED ja WL-LED. Nämä pienikokoiset varoitusvalot sopivat kaikenlaisiin hälytysajoneuvoihin ja muihin viranomaisajoneuvoihin tuomaan lisää valoa ja turvallisuutta. Hyvän varoitustehonsa ansiosta ne sopivat varoittamaan etuajo-oikeudesta tai vaaratilanteesta poliisi-, palo-, pelastus- ja muissa viranomaisautoissa. WL-LED WL-LED-varoitusvalo sopii asennettavaksi erityisesti ajoneuvon takaosaan. Se varoittaa hälytysajoneuvosta myös, kun ajoneuvo seisoo takaluukku auki onnettomuuspaikalla. Se voidaan asentaa myös ajoneuvon etuosaan ulkopuolelle, mutta saattaa vaatia erityisluvan riippuen maakohtaisista määräyksistä. WL-LED-varoitusvalolle on tunnusomaista vähäinen virrankulutus, pieni koko sekä voimakas varoitusteho. Pienen kokonsa (n. 119 mm leveä, 33 mm korkea) ja pienen painonsa (n. 90 g) ansiosta varoitusvalo voidaan asentaa pinta- tai upotusasennuksena kaikilta sivuilta. WL-LED kestää painepesun ja vaativatkin sääolosuhteet. Sitä on saatavana 12 ja 24 voltin mallina. Varoitusvaloon voidaan ohjelmoida kahdeksan erilaista välähdyssarjaa tahdistettuna tai edestakaisena. Järjestelmään kuuluu 12 suurtehovalodiodia sinisenä, keltaisena tai punaisena. DuraLED Monijännitetoiminnolla (9 – 33 V) varustettu DuraLED-lisävaroitusvalo sopii sekä 12 että 24 voltin järjestelmiin. Se sopii kiinnitettäväksi vaakasuoraan ulkopintoihin, esimerkiksi ajoneuvon takaosaan. Ristioptiikan ansiosta se lisää hälytysajoneuvon huomioarvoa. Varoitusvaloon voidaan ohjelmoida kymmenen erilaista välähdyssarjaa tahdistettuna tai edestakaisena. Tunnusomaista DuraLED-varoitusvalolle on pieni koko, matala asennuskorkeus, pieni tilantarve ja erittäin hyvin tärinää ja iskuja kestävä koppa. Kiinnitysruuvit ja kaapelien ulostulot on suojattu ja koko valo on pölytiivis ja painepesun kestävä. Asennus on helppoa edestä kiristämällä kahta irti vedettävän suojuksen alla olevaa ruuvia ja käyttämällä esijohdotettua 2,5 m pituista johtoa. DuraLEDissä on 36 suurtehovalodiodia sinisenä, punaisena, keltaisena tai vihreänä. Hellan LED-varoitusvaloja sekä muita Hella-tuotteita tuo maahan Örum Oy Ab, joka on merkittävimpiä auton varaosien ja lisävarusteiden maahantuojia ja kokonaispalveluntuottajia Suomessa. Kuvia ladattavissa osoitteesta www.hella-press.com/imgdb.php?language=e&theAction=search&cat_id=21 Lisätietoja Örum Oy Ab, Kari Kuusela 010 569 4424.