Osmo Colorilta täsmätuotteet kesään

Report this content

Anti-slip Terassiöljy vähentää puupinnan liukkautta, UV-suojaöljy Extra suojaa kalusteita sään rasituksilta

Auringonsäteet haalistavat ja harmaannuttavat käsittelemättömän puun nopeasti. Oikein käsitelty ja suojattu puupinta pysyy joustavana eikä öljytty pinta lohkeile. Luonnon kasviöljyistä valmistetut Osmo Color Anti-slip Terassiöljy ja Osmo Color UV-suojaöljy Extra hylkivät likaa ja suojaavat ulkorakenteiden puupintoja ikääntymisen tuomalta kulumiselta ja pidentävät pintakäsittelyn kestoikää.

Öljykäsittely vähentää puun kosteusvaihteluista johtuvaa elämistä ja puun pinta säilyy joustavana ja terveenä. Luonnonöljyyn lisätyt puunsuoja-aineet pitävät puolestaan levät ja sienet kurissa. Jotta puutarhakalusteet ja rakenteet pysyvät kauniina ja kestävinä vuodesta toiseen, on tärkeä valita oikea tuote oikeaan tarkoitukseen.

Suojaa kulumiselta ja liukkaudelta

Osmo Color UV-suojaöljy Extra on silkinhimmeä luonnonöljy, joka sisältää UV-suojan. Tuote sopii värittömänä öljykäsittelynä puupinnoille, jotka jäävät puunvärisiksi. Suojaöljyä voi  käyttää yhdessä värillisen Osmo Color Suojaavan kuultoöljyn kanssa antamassa lisäsuojaa auringon rasitukselta. Tuote soveltuu käytettäväksi puutarhakalusteisiin ja –rakenteisiin, parveke- ja räystäänaluslaidoituksiin, julkisivuihin sekä veneissä vedenpinnan yläpuolisille puupinnoille.

Osmo Color Anti-slip Terassiöljy on silkinhimmeä pintakäsittelyaine jo aiemmin öljytyille tai uusille, käsittelemättömille puuterasseille. Tuote sisältää puuta suojaavia puhdistettuja luonnon kasviöljyjä sekä karhentavaa ainetta, joka vähentää puupinnan liukkautta erityisesti sateella. Öljytty pinta tuntuu jalan alla miellyttävältä. Terassiöljy sopii niin harjatuille, uritetuille kuin höylätyillekin pinnoille sekä lämpökäsitellylle ja painekyllästetylle puulle. Terassien lisäksi tuote sopii ulkoportaisiin, kuisteille, laitureille ja puutralleille.

Kohteissa joissa pinta joutuu voimakkaalle UV-rasitukselle pelkkä väritön öljy ei riitä estämään puun haalistumista ja haristumista. Tällöin on suositeltavaa käsitellä pohja ensin värillisellä öljyllä ja pintakäsittely Anti-Slip Terassiöljyllä tai UV-suojaöljy Extralla, kohteesta riippuen.

Varastoi viileässä, öljyä lämpimässä

Puutarhakalusteiden varastointipaikaksi sopii esimerkiksi autokatos tai kylmä autotalli, jossa kalusteet ovat suojassa sateelta ja lumelta mutta saavat kuitenkin ilmaa. Kalusteita ei saa peittää hengittämättömällä peitteellä, kuten muovilla. Liian kuivassa ja lämpimässä tilassa säilyttäminen kuivattaa kalusteita liikaa ja niiden pinta halkeilee.

- Auringon lämmittäessä ajatukset siirtyvät puutarhaan ja tulevaan kesään. Liian aikaisin kalusteiden ja terassien öljyämiseen ei kuitenkaan kannata ryhtyä. Jotta lopputulos olisi kaunis ja kestävä on käsiteltävän puun lämpötila oltava yli 0 C, muistuttaa tekninen neuvoja Sirpa Pitkänen Osmo Colorilta.

Ulkolämpötilan tulisi olla vähintään +10 astetta. Sopivin säätila on pilvipouta, ei suora auringonpaiste. Käsiteltävän pinnan tulee olla puhdas ja kuiva. Käsitellyn pinnan kuivumisaika on noin 12 tuntia +20 asteen lämpötilassa. Alhaisemmassa lämpötilassa kuivumisaika pitenee. Sateen varalta kalusteet on hyvä nostaa katoksen alle kuivumaan. Myös siitepölyn määrä ja laatu on hyvä huomioida käsittely- ja kuivumisaikana.

Suojaamisen ABC

- Varastoi puutarhakalusteet kuivassa ja viileässä tilassa.
- Käsittele kuivalla, lämpimällä ilmalla.
- Ennen käsittelyä puhdista pinta ja anna kuivua.
- Pesu nostaa pintaan pientä nukkaa. Sen saa pois harjaamalla tai karkealla hankauslevyllä.
- Kasvisöljypohjaiset valmisteet ovat valmiita käytettäväksi, sekoita hyvin.
- Levitä puuöljy pitkin tasaisin vedoin ohuesti puusyiden suuntaisesti. Anna pinnan kuivua seuraavaan päivään.
- Värittömänä käsittelynä käytettäessä käsittele kaksi kertaa. Muiden öljyjen lisänä tai uusintakäsittelyssä yksi kerros riittää.
- Jos käsiteltävä kohde joutuu kovalle sää- tai UV-rasitukselle, käsittele ensimmäinen kerros värillisellä Suojaavalla kuultoöljyllä. Värillinen öljy suojaa tehokkaasti haalistumista ja harmaantumista vastaan.
- Puuöljy on riittoisaa. Litralla käsittelet noin 20 m2.
- Jos ainetta jää yli, säilytä se tiiviisti suljettuna kuivassa ja viileässä. Näin aineella voi kunnostaa kalusteet seuraavanakin keväänä tai ennakoida tulevaa kevättä ja käsitellä kalusteet jo syksyllä ennen talvisäilytystä.

Sarbon Woodwise Oy, tekninen neuvoja Sirpa Pitkänen, puh. (019) 264 4200
sirpa.pitkanen@osmocolor.com

Viestintätoimisto Caprice Consulting Oy, puh. 040 775 8804

sari@capriceconsulting.fi

Kuvia toimitukselliseen käyttöön www.osmocolor.com/media

Tuotetiedot

Osmo Color UV-suojaöljy Extra 420

Ulkokäyttöön tarkoitettu väritön, silkinhimmeä, vettä hylkivä pintakäsittelyaine. Sopii mm. julkisivuihin, oviin, ikkunoihin, parvekelaudoituksiin ja puutarhakalusteisiin. Runsasöljyinen, valmistettu puhdistetuista luonnon kasviöljyistä. Voidaan käyttää sekä käsitellylle että käsittelemättömälle pinnalle. Sisältää torjunta-aineita leviä ja sieniä vastaan. Purkkikoot 0,75l ja 2,5l. Jälleenmyyjätiedot maahantuojalta. Suositushinta 43 €/0,75l; 129 €/2,5l.

Osmo Color Anti-slip Terassiöljy 430

Ulkokäyttöön tarkoitettu väritön, silkinhimmeä, voimakkaasti vettä hylkivä pintakäsittelyaine puuterasseille ja –portaille. Runsasöljyinen, valmistettu puhdistetuista luonnon kasviöljyistä. Voidaan käyttää sekä käsitellylle että käsittelemättömälle pinnalle. Soveltuu harjatulle, uritetulle ja höylätylle sekä lämpökäsitellylle ja painekyllästytetylle puulle. Sisältää torjunta-aineita leviä ja sieniä vastaan. Purkkikoot 0,75l ja 2,5l. Riittävyys 1l = n. 24m2 höylätylle puulle. Jälleenmyyjätiedot maahantuojalta. Suositushinta 45 €/0,75l; 135 €/2,5l.

Osmo Color –tuotteita valmistaa saksalainen Osmo Holz und Color GmbH & Co. KG, jolla on yli sadan vuoden kokemus puusta ja vuosikymmenten kokemus sen pintakäsittelystä. Osmo Color on tuotesarja, joka perustuu perinteiseen tietoon ja hyviksi koettuihin menetelmiin sekä Osmon oman laboratorion tuotekehitykseen. Kehitystyön perusperiaatteena on kestävyyden, luonnollisuuden ja raaka-aineiden puhtauden asettaminen etusijalle puun luonnollisista ominaisuuksista tinkimättä.