• Osmo Color/

Osmo Colorin Suojaava kuultoöljy –sarja laajenee- hopeaefektisävyt tuovat uutta hohtoa ulkopintoihin

Report this content

Osmo Color Suojaava kuultoöljy –sarja täydentyy keväällä neljällä uudella tuotteella. Ulkokäyttöön tarkoitetut hopeaefektisävyt ovat läpikuultavia ja luonnonöljypohjaisia. Kuultoöljyt sisältävät puuta suojaavia puhdistettuja luonnon kasviöljyjä; auringonkukka-, soija-, pellava- ja karhiaisöljyä.

Puu on trendikäs ja luonnonmukainen rakennusmateriaali. Puupinnan käsittely metallihohtoisilla sävyillä on saanut alkunsa julkisten tilojen sisustuksista. Kiinnostus efektisävyihin myös ulkokäytössä on kasvussa. Perinteisiä sävyjä täydentävät harmaat hopeaefektisävyt sopivat suomalaiseen värimaailmaan ympäri vuoden. Puupinnan käsittely efektisävyillä antaa puulle kauniisti valoa taittavan, elävän pinnan.

Kontion suosikki mökki Nalle 30 herätti kiinnostusta

Elokuussa 2010 hirsitalovalmistaja Kontion Nurmijärven näyttelyalueella käsiteltiin 30m2 Nalle hirsimökki Osmo Color Suojaavalla kuultoöljyllä, värisävyllä 1143 Onyks.

- Halusimme kerätä kuluttajien palautetta ennen tuotteen lopullista markkinoille lanseerausta, kertoo tekninen neuvoja Sirpa Pitkänen Osmo Colorilta.

Palaute on ollut myönteistä. Metallisävy heijastaa valoa kauniisti ja pinta näyttää erilaiselta riippuen onko pilvinen vai aurinkoinen päivä. Hopeaefektisävyt sopivat hyvin suurillekin pinnoille ulkoverhoukseen sekä ulkorakenteisiin ja –kalusteisiin.

- Näyttelyalueella vierailevat ovat pitäneet testimökin väriä kauniina. Hopeaefektisävy ei ole huomiota herättävä eikä näy kauas, mutta väri elää kauniisti puupinnalla valon ja varjon määrästä riippuen. Nyt trendinä olevaan moderniin hirsirakentamiseen hopeaefektisävyt sopivat erittäin hyvin, vahvistaa myynninedistämispäällikkö  Olavi Kujanen Kontio Oy:stä.

Hopeaefektiä sisältävien suojaavien kuultoöljyjen perussävy syntyy maapigmenteistä eli rautaoksideista sekä orgaanisista pigmenteistä, jotka kestävät hyvin valoa ja antavat puulle UV-suojan. Valoa heijastava hopeaefektisävy saadaan alumiinijauheesta. Värisävyinä ovat Akaatti, Kvartsi, Graniitti ja Onyks.

Kaunis lopputulos suojaa puuta

Luonnonöljyistä valmistettu Osmo Color Suojaava kuultoöljy soveltuu monenlaisiin käyttökohteisiin kuten ulkoverhouksiin, oviin, ikkunoihin, parvekkeisiin, terasseihin, aitoihin, pergoloihin ja puutarhakalusteisiin. Tuote sopii myös lämpökäsitellylle tai painekyllästetylle puulle. Mikäli kuultoöljyä käyttää aiemmin muulla värillä käsitellylle puulle, on puun pinnan oltava huokoinen. Tällöin on myös tärkeää testata sävyn peittävyys pienellä pinta-alalla.

Sävyt ovat keskenään sekoitettavissa ja öljy on heti valmista käytettäväksi. Korjauksen ja kunnostuksen yhteydessä riittää tavallisesti yksi öljykerros puhdistetulle pinnalle. Uudelle, käsittelemättömälle puupinnalle tarvitaan kaksi levityskertaa. Kuultovärin lopulliseen sävyyn vaikuttavat puun oma ja alustan väri, samoin kuin pinnan karheus. Värimallin tekeminen on aina suositeltavaa ennen kohteen käsittelyä. Öljy levittyy kevyesti ja tasaisesti, eikä kuivu levityksen aikana. Paras työväline on jäykkä sivellin tai mikrokuitutela.

Kuultoöljyn suojaava vaikutus perustuu luonnon kasviöljyihin. Öljyt suojaavat puun pintasolukkoa antaen puun hengittää ja kosteuden tasapainottua. Käsitelty öljypinta pysyy joustavana ja puun haristuminen vähenee. Kuultoöljy sisältää suoja-aineita myös pinnan suojaamiseksi homeelta, leviltä ja sieniltä. Suojaavalla kuultoöljyllä käsitelty pinta hylkii vettä ja kestää hyvin erilaisia sääolosuhteita sekä UV-säteilyä.

Lisätiedot:
Sarbon Woodwise Oy, tekninen neuvoja Sirpa Pitkänen, puh. (019) 264 4200