Hämeenmaa investoi voimakkaasti taantumasta huolimatta

- Kuluvan vuoden ensimmäinen puolisko on ollut Hämeenmaalle voimakkaiden investointien aikaa – jälleen kerran investointimme olivat suuremmat kuin Hämeenmaan historiassa koskaan aikaisemmin. Hämeenmaa-konsernin bruttoinvestoinnit olivat alkuvuoden osalta yhteensä 34,7 M€ (ed.v. 33,8 M€), sanoo toimitusjohtaja Taavi Heikkilä.

Investoinnit kohdistuivat palveluiden kehittämiseen ja myymäläverkoston kasvattamiseen ympäri Hämeenmaan toimialuetta. Maaliskuussa avasimme Lahden Holmaan uuden Prisman, jonne avattiin myös ravintolamaailma (Presso, Buffa ja Hesburger). Alkuvuonna käynnistimme Lahden Launeen Prisman laajennustyöt sekä Forssan Prisman rakennustyöt. Hollolan kirkonkylälle avasimme uuden Salen ja Tervakosken sekä Vääksyn S-marketteja uusittiin ja laajennettiin. Hämeenlinnassa jatkoimme vanhan Prisma-kiinteistön laajentamista Kodin Terra –tavarataloksi. Lahden Sokoksen laajennus- ja uudistusohjelma valmistui niin ikään alkuvuonna. Lisäksi avasimme uuden täyden palvelun Toyota-autotalon Lahden Renkomäkeen. Tulos hyvällä tasolla Osuuskauppa Hämeenmaan myynti oli tammi-kesäkuussa 408,5 miljoonaa euroa. Edellisvuoteen verrattuna siinä on kasvua 2 prosenttia. Tulos (ylijäämä ennen satunnaisia eriä ja veroja) oli 5,4 miljoonaa euroa ja se oli 1,4 miljoonaa edellistä vuotta pienempi. - Tasoltaan tulos oli edelleen hyvä ja budjetoidun mukainen, sillä tuloksen heikkeneminen johtui lähinnä suuren investointiohjelman toteuttamisesta sekä taloudellisesta taantumasta. Koko vuoden osalta myynnin odotetaan edelleen kasvavan ja tuloksen säilyvän hyvällä, hieman edellistä vuotta (21,4 Me) pienemmällä tasolla, Heikkilä kommentoi. Yli 3 600 asiakasomistajaa alkuvuonna Osuuskauppa Hämeenmaalla oli kesäkuun lopussa 117 082 asiakasomistajaa. Määrä kasvoi vuoden vaihteesta 3 650 uudella asiakasomistajalla. Asiakasomistajat saivat alkuvuoden aikana Bonusta 13,1 M€. Bonuksen lisäksi asiakasomistajat saavat muun muassa maksutapaetua, tuote- ja palveluetuja sekä 10 prosentin koron täyteen maksetulle osuusmaksulle. Lisäksi heidän käytössään ovat S-Pankin maksuttomat palvelut. Työllistäminen jatkui Hämeenmaa työllisti kesäkuun lopussa 2564 henkilöä (ed.v. 2447 ). Kokoaikaisiksi muutettuna määrä vastaa 1927 henkilöä (ed.v. 1866). Tämän lisäksi kesän aikana palveluksessa on ollut yli 800 kesätyöntekijää, joista noin 400 on ollut ”tutustu ja tienaa” -harjoittelijoita. - Koulutamme henkilöstöämme koko ajan. Alkuvuonna olemme kiinnittäneet huomiota asiakaspalvelun ja ammatillisen osaamisen kehittämiseen sekä johtamistaitojen lisäämiseen. Lisäksi erityistä huomiota on kiinnitetty henkilöstön työhyvinvointiin ja sen kehittämiseen. Tammikuussa 2009 saimme myös tunnustusta vastuullisesta henkilöstöpolitiikastamme, sillä Lahden kaupunki palkitsi Osuuskauppa Hämeenmaan Vuoden työllistäjä –kunniakirjalla, Taavi Heikkilä toteaa. Lisätietoja: Osuuskauppa Hämeenmaa, toimitusjohtaja Taavi Heikkilä, GSM 050 680 37