ABC Viitasaari saa juhannukseksi uuden ilmeen

Osuuskauppa Keskimaan ABC Viitasaarella on valmistumassa uudistus, jolla raikastetaan liikennemyymälän ilmettä, parannetaan palvelujen tarjontaa ja sujuvoitetaan asiointia.

– Reilut kymmenen vuotta sitten avatun ABC Viitasaaren remontti on elinkaariuudistus. Haluamme varmistaa, että palvelumme vastaavat omistajiemme tarpeita myös tulevina vuosina. Juhannukseen mennessä valmistuva uudistus ulottuu marketista ravintolaan, wc-tiloihin, terassille ja aina pylonin päähän asti, toimialajohtaja Heikki Tervanen kuvailee.

– Tarjoamme Viitasaarella entistäkin paremman ja viihtyisämmän taukopaikan Suomen kauneimmalla paikalla, liikennemyymäläpäällikkö Ritva Kumpulainen jatkaa.

Ravintolaan ovat jo valmistuneet uudet lounas- sekä kassa- ja kahvilinjastot. Sisustukseen on tuotu uutta värimaailmaa tunnelmaa kohottamaan.

– Asiointi helpottuu ja selkeytyy, kun pullonkauloja aiheuttanut ristiliikenne poistuu. Ravintolan valikoimaa kasvatetaan paikallisia tuotteita korostaen. Uutuutena tuomme tälle kesälle terassilistan. Asiakkaat pääsevät herkuttelemaan listan kesäisillä annoksilla vaikkapa etelän suuntaan aukeavalla yläterassilla, joka on saanut upouuden lasituksen ympärilleen, Ritva Kumpulainen selvittää.

Marketissa valikoimia on tarkennettu. Taustalla ovat muutokset, joita kauppojen vapautuneet aukioloajat ovat aiheuttaneet erityisesti ABC:n erikoispyhien päivittäistavaramyyntiin.

– Keskitymme tarjoamaan marketistamme niitä tuotteita, joita asiakkaamme haluavat meiltä useimmiten ostaa, muun muassa juomia, sipsejä, karkkeja ja välipalatuotteita.

ABC:n kaikki wc-tilat on myös uudistettu. Lastenhoitoa on helpotettu asiakkaiden toivomusten mukaisesti: naisten wc:n yhteyteen on rakennettu uusi lastenhoitotila ja miesten wc-tiloissa on uusi lastenhoitopöytä.

ABC-kiinteistön mainosvalot sekä ABC-pyloni tullaan vielä uudistamaan. Samalla siirrytään kaikissa mainosvaloissa energiatehokkaaseen led-tekniikkaan.

ABC-pylonin päähän on jo asennettu uusi, pystyakselinen Windside-tuuliturbiini, jonka puna-keltainen taidemaalaus synnyttää turbiinin pyöriessä mielikuvan liekistä. Herkkä laiteuutuus on suunniteltu erityisesti sisämaan matalatuulisille alueille. Täysin äänetön laite tuottaa verkkoon sähköä jo pienelläkin tuulella.

Kotimaisen tuuliturbiinin on toimittanut ja asentanut viitasaarelainen Oy Windside Production Ltd, jolla on tuuliturbiinien valmistuksesta yli 30 vuoden kokemus.

Osuuskauppa Keskimaa:

toimialajohtaja Heikki Tervanen, 050 593 5764

liikennemyymäläpäällikkö Ritva Kumpulainen, 050 556 6162

Oy Windside Production Ltd:

vientipäällikkö Sara-Maaria Asp, 044 236 9315

ABC Viitasaari oli uusiutuvan energian airut

Keskimaa avasi uudenvuodenaattona vuonna 2004 Viitasaarelle ABC-liikennemyymälän, joka raivasi polkua uusiutuvien energioiden käytölle liikerakentamisessa. Vastaavissa mittasuhteissa ei Suomessa oltu aiemmin hyödynnetty uusiutuvia energiamuotoja.

Maalämmöstä, auringosta, tuulesta ja biomassasta energiansa saavan ABC:n ympäristöteknisten ratkaisujen toteuttamisessa Keskimaan kanssa yhteistyössä toimivat Jyväskylän yliopisto, Viitasaaren kaupunki sekä kauppa- ja teollisuusministeriö.

ABC Viitasaaren päälämmönlähteeksi valittiin lämpöpumppu. Sitä varten Keitele-järveen upotettiin putkistoa yhteensä 7 kilometriä. Polttonestekatoksen päälle sijoitettiin aurinkolämpökeräimet ja terassin katto katettiin aurinkokennoilla. Kokonaisuutta täydensi kaksi tuuliturbiinia.

Edelläkävijyys huomioitiin myös Suomen Luonnonsuojeluliitossa, joka myönsi vuoden 2004 ympäristöpalkinnon Jyväskylän yliopiston uusiutuvan energian ohjelmalle ja sille työlle, jota oli tehty kotimaiseen, uusiutuvaan energiaan liittyvän osaamisen ja yleisen tietoisuuden kasvattamisen hyväksi.

Osuuskauppa Keskimaa on market-  ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on noin 122 000. Keskimaa työllistää lähes 2000 keskisuomalaista.