Keskimaalla vahvan kasvun alkuvuosi

Osuuskauppa Keskimaan tammi-kesäkuun 2016 verollinen myynti oli 350,7 miljoonaa euroa. Uudet aukioloajat, halpuutetut hinnat sekä uusi Prisma Seppälä vauhdittivat Keskimaan market- ja tavaratalokaupan 6,3 % kasvuun. Hyvä kehitys on lisännyt Keskimaan henkilökunnan määrää ja tehtyjä työtunteja. Myös tulos on odotettua parempi.

Keskimaassa liikevaihtoa kertyi tammi-kesäkuussa 287,8 miljoonaa euroa, mikä oli 3,7 % edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

Tammi-kesäkuun tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 5,2 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos oli 3,3 miljoonaa euroa (vuoden 2015 tammi-kesäkuussa 2,7 milj.€). Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan päätyvän yli 10 miljoonaan euroon, mikä on selkeästi budjetoitua parempi. Vuonna 2015 Keskimaan operatiivinen tulos oli 14,2 miljoonaa euroa.

Market- ja tavaratalokauppaa tehtiin Keskimaassa 213,3 miljoonalla eurolla (+ 6,3 %), josta käyttötavarakaupan osuus oli 34,2 miljoonaa euroa (+ 1,6 %). Päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 178,3 miljoonaa euroa (+ 7,4 %). Kasvu oli selvästi alan muita toimijoita parempaa.

Vuoden alussa vapautuneet aukioloajat ovat kasvattaneet myyntiä ja asiakasmääriä niin Prismoissa kuin S-marketeissakin. Sale-myymälöissä kauppa on käynyt viime vuoden tasolla ja asiakasmäärä on kasvanut 3 %.

– Aukioloaikojen laajentaminen ei siis ole laskenut kaikkien pienten myymälöiden myyntiä, kuten julkisuudessa on todettu. Omistajamme ovat olleet tyytyväisiä, kun olemme pitäneet myymälämme avoinna myöhempään iltaisin sekä juhlapyhinä. Laajempien aukioloaikojen menestys osoittaa, että kaupan alan sääntelyn purkaminen on asiakkaiden mieleen, toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa.

Marketkaupan asiakas- ja myyntimääriin on vaikuttanut myös ruoan hintojen halpuuttaminen.

– Kyseessä on pitkäkestoinen strateginen linjaus, jonka tiukka kulukuuri ja omasta osuudestamme tinkiminen ovat mahdollistaneet. Vähän kerrallaan, viiveellä vaikuttavat säästötoimet parantavat hintakilpailukykyämme ja kannattavuuttamme. Myös volyymien kasvu on tukenut kannattavuutta lisäämällä logistiikan ja myymälätoiminnan suhteellista tehokkuutta. Hyvän tuloksen ansiosta pystymme jatkamaan hintojen alentamista edelleen.

Keskimaan marketkaupan kasvua vauhditti myös vapun alla avattu, erittäin hyvän vastaanoton saanut uusi Prisma Seppälä. Ensimmäisen kuukauden aikana uuteen Prismaan tutustui yli 600 000 asiakasta. Avauskuukausien myynti ylitti reilusti odotukset ja vaikutti tuloksen kehittymiseen positiivisesti.

Laajentuneet aukioloajat ja liikevaihdon hyvä kehitys ovat lisänneet merkittävästi henkilöstön tekemien työtuntien määrää: tämän vuoden tammi-kesäkuussa Keskimaan market- ja tavaratalokaupassa on työtä tarjottu ja tehty 23 455 tuntia enemmän kuin viime vuonna. Luvussa eivät ole mukana Seppälän uuden Prisman tuomat lisätyötunnit. Tuntimäärät ovat lisääntyneet kaikissa marketkaupan ketjuissa.

Henkilöstön määräkin on hieman kasvanut: Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja, jonka palveluksessa oli kesäkuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 2 097 työntekijää, mikä oli 32 enemmän kuin viime kesänä samaan aikaan.

Tänä vuonna Keskimaa työllistää lisäksi noin 750 kesätyöntekijää. Heistä noin puolet hankkii ensituntumaa palkkatyöhön Tutustu työelämään ja tienaa –ohjelman merkeissä.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto pieneni 6 %, 53,7 miljoonaan euroon.

ABC-liikennemyymälöiden ravintola- ja marketkaupan liikevaihto oli 14,4 miljoonaa euroa (- 10,9 %). Kauppojen vapautuneet aukioloajat vaikuttivat selvästi ABC-liikennemyymälöiden marketien myynteihin. Sen sijaan ravintolakauppa kävi liki edellisvuoden tahtiin.

Polttonestekaupan liikevaihto pieneni 4,1 %, 39,3 miljoonaan euroon. ABC-polttonesteiden hinnat laskivat viime vuoteen verrattuna, sillä litramyynti kasvoi 7,2 %.

Matkailu- ja ravitsemiskauppaa Keskimaassa tehtiin tammi-kesäkuussa 18,6 miljoonalla eurolla. Myynti kasvoi 1,8 % huolimatta Jyväshovin liiketoiminnan loppumisesta heti alkuvuonna. Myynnin kasvu ja kustannusten pieneneminen ovat johtaneet matkailu- ja ravitsemiskaupan tuloksen selvään parantumiseen.

Liikevaihto kehittyi majoituksen osalta 9,3 %, 5,7 miljoonaan euroon majoitusvuorokausien kääntyessä kasvuun. Etenkin työmatkustuksessa oli nähtävissä selviä piristymisen merkkejä.

Ravintoloissa liikevaihtoa kertyi 12,9 miljoonaa euroa (- 1,2 %).

Vuoden 2016 aikana Keskimaa investoi palvelujensa parantamiseen noin 30 miljoonaa euroa. Palveluja uudistetaan kaikilla toimialoilla ja koko toimialueella Keski-Suomessa. Vuoden merkittävimpiä investointeja ovat Seppälän uusi Prisma ravintolamaailmoineen sekä Original Sokos Hotel Alexandran historian suurin remontti, joka käynnistyy syyskuussa. Sokos-tavaratalossa toteutetaan myös merkittäviä uudistuksia. Yökerho Bra2avattiin heinäkuussa. S-marketeista on remontoitu tänä vuonna Jämsänkosken ja Karstulan myymälät. Sale-ketjussa on suunnitteilla Konneveden Salen laajennus. Ennen juhannusta valmistuivat Hirvaskankaan ja Viitasaaren ABC-liikennemyymälöiden uudistukset. Keuruulla liikennemyymälä on muutettu Lähi ABC:ksi. Prisma Seppälän uuden ABC-mittarikentän rakentaminen on aloitettu tämän kuun alussa.

Keskimaalla oli kesäkuun lopussa omistajia 122 919, mikä oli 4 093 enemmän kuin vuotta aiemmin samaan aikaan.

Keskimaa jakoi omistajilleen touko-kesäkuussa ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa lähes 2,7 miljoonaa euroa, mikä oli edellisen vuoden tasolla. Bonusta maksettiin tammi-kesäkuussa 11,2 miljoonaa euroa (vuonna 2015 vastaavana aikana 10,4 milj.€).

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011

Talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131

Osuuskauppa Keskimaa on market-  ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 122 000. Keskimaa työllistää lähes 2000 keskisuomalaista.