Keskimaan vuosi käynnistynyt kasvun merkeissä

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 141,8 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 4,2 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli 1,9 miljoonaa euroa, mikä on yli 1,1 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan päätyvän budjetoidulle noin 18 miljoonan euron tasolle.

Market- ja tavaratalokauppa kasvoi tammi-maaliskuussa 3,0 %, 102,8 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 90,1 miljoonalla eurolla. Kasvua kertyi 5,7 %. Päivittäistavarakauppa on käynyt hyvin kaikissa Keskimaan market-ketjuissa. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 12,2 miljoonaa euroa, mikä oli 14,1 % edellisvuotta vähemmän. Käyttötavarakaupan osalta myynnin laskuun on vaikuttanut osaltaan aikaisempaa pienempi Sokos ja Kodin Terran laaja remontti.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto kasvoi alkuvuonna 3,5 %, 27,7 miljoonaan euroon.

ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 6,3 miljoonalla eurolla (+2,1 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 21,4 miljoonaa euroa (3,9 %).

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 10,0 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 16,6 %. Ravintolakauppa (7,0 milj.€) kasvoi 17,5 % ja majoituskauppa (2,9 milj.€) kasvoi 14,6 %. Alkuvuoden vahva myynnin kasvu selittyy merkittävältä osin Alexandran remontin valmistumisella sekä Jyväskylän Paviljongin alueen aktiivisella tapahtumatarjonnalla ja sitä kautta Paviljonki-ravintoloiden hyvällä myynnin kasvulla.

Keskimaa on alkuvuoden aikana kehittänyt palveluita mm. Frans & Sandra -ravintolan osalta, Kodin Terra on uudistunut ja Coffee House on uudistumassa VENNiksi. Sale Kannonkosken uudistus on menossa. Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennus käynnistyy elokuussa. Vuoden 2018 aikana Keskimaa investoi palvelujensa parantamiseen noin 15 miljoonaa euroa. Alkuvuoden aikana Keskimaassa on päätetty lopettaa Sale Pylkönmäki, jonka osalta kauppapalvelut jatkuvat yksityisen yrittäjän harjoittamana. Lisäksi Sale Syrjälän osalta on yt-menettely kesken.

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 717 työntekijää, mikä oli 14 enemmän kuin vuotta aiemmin. Kesällä 2018 Keskimaassa työskentelee noin 750 kesätyöntekijää, joista noin puolet on työelämään ensimmäistä kertaa tutustuvia nuoria.

Keskimaan edustajisto kokoontui 24.4. kevätkokoukseensa, jossa se päätti ylijäämän käyttämisestä. Keskimaa jakaa omistajilleen kesäkuussa ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Vuoden 2017 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksetaan 3 miljoonaa euroa, mikä on noin 0,6 % Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen, Keskimaan S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun koron suuruudeksi Keskimaan edustajisto päätti 6 % (0,8 miljoonaa euroa). Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 4,8 miljoonaa euroa.

Keskimaan vuoden 2017 vuosikatsaus on julkaistu osoitteessa www.keskimaa.fi.

Toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011

Talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131