Pylkönmäen kauppapalvelut säilyvät

Osuuskauppa Keskimaa sekä pylkönmäkeläinen Jani Kallionsivu ovat tänään 24.4. allekirjoittaneet kauppakirjan, jolla Sale Pylkönmäen myymäläkiinteistö, koneet ja kalusto siirtyvät Kallionsivun omistukseen. Uusi kauppias on Juha Kilpiö.

– Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että Pylkönmäen kauppapalvelujen jatkajan aktiivinen etsiminen tuotti pylkönmäkeläisten kannalta hyvän lopputuloksen. Löysimme yrittäjän, jolla on halua ja kiinnostusta kiinteistön pitkäjänteiseen kehittämiseen. Keskimaa on aktiivisesti auttanut uutta omistajaa ja kauppiasta alkuun, Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen kertoo.

Keskimaassa tehtiin maaliskuussa päätös Sale-liiketoiminnan lopettamisesta Pylkönmäellä ja toimintojen mahdollisesta myymisestä jatkajalle. Liiketoiminnoista kiinnostuneita jatkajaehdokkaita löydettiin useita, joiden kanssa käytiin neuvotteluita. Neuvotteluja käytiin aktiivisesti myös Pylkönmäen kyläyhdistyksen kanssa. Neuvottelujen jälkeen päädyttiin kauppakirjan allekirjoittamiseen Jani Kallionsivun kanssa. Uudella kauppiaalla Juha Kilpiöllä on yksityisenä toimiva kauppa Killinkoskella, nyt hänelle tulee Pylkönmäelle toinen yksityinen kauppa.

Sopimuksen mukaisesti Keskimaan myymäläkiinteistö, kalusteet ja laitteisto siirtyvät Jani Kallionsivun omistukseen 23.5.2018. Kauppahinnassa ja siirron aikataulussa joustettiin niin, että uusi yrittäjä voi aloittaa haluamassaan aikataulussa kesän alussa.

– Pylkönmäkeläisenä minulle on tärkeää, että kauppapalvelut säilyvät kotikylällä. Halukas yrittäjä oli tulossa kauppaa pitämään, kysymys oli, että kuka ottaa kiinteistön omistukseensa. Ostamalla kiinteistön halusin auttaa kauppapalveluiden jatkumisessa. Teemme myös pientä remonttia kiinteistöön, ja harkitsemme esimerkiksi ilmalämpöpumppujen asentamista. Lisäksi rakennamme jo täksi kesäksi terassin asiakkaiden käyttöön, kertoo kauppakiinteistön omistaja Jani Kallionsivu.

Jani Kallionsivun ja Juha Kilpiön mukaan myymälän toiminta pyritään käynnistämään siten, että katkos kauppapalveluissa on lyhyt. Keskimaa myy loppuun Salen vaihto-omaisuuden eli kaupan hyllyissä olevat tuotteet.

– Keskimaan kanssa oli hyvä tehdä yhteistyötä. Tavoitteena on avata uusi kauppa kesäkuun alusta, ja kaupan tilat pysyvät entisessä laajuudessaan. Kassan takaa löytyy myös jatkossakin tuttuja kasvoja. Valikoimassa pyritään huomioimaan asiakkaiden toiveet sekä paikkakunnan muu tarjonta. Valikoimaan tulee pieniä muutoksia, osaa tuoteryhmistä pienennetään ja osaksi taas kasvatetaan, esimerkiksi kodin pienten käyttötavaroiden suhteen. Pylkönmäki on minulle tuttua seutua nuoruudestani, ja odotankin innolla yhteistyötä pylkönmäkeläisten kanssa. Nyt vain kaikki kauppaan käymään, innostaa kauppias Juha Kilpiö.

Pylkönmäen kyläyhdistyksen Pylkön Äänen puheenjohtaja Iida Moisio on tyytyväinen kylän kaupalliset peruspalvelut turvaavan sopimuksen syntymiseen.

– Olemme tyytyväisiä, että vihdoinkin Pylkönmäen kauppa-asia on saatu maaliin asti ja positiivisella tavalla. Oli mukava kuulla iloinen uutinen, että saamme kylällämme kauppapalvelut jatkumaan, kun Keskimaa lopettaa Sale-kaupan. Paljon on tehty työtä kaupan saamiseksi Pylkönmäelle monen tahon osalta. Pylkön Ääni kiittää kaikkia osapuolia, jotka ovat tehneet työtä kaupan jatkumiseksi. Etenkin iso kiitos Keskimaalle, että neuvotteluyhteys ollaan saatu pidettyä hyvänä, vaikka kauppa-asia on nostattanut tunteita puolin ja toisin, etenkin, kun päästiin hyvään lopputulokseen. Kehotankin nyt asioimaan kaupassamme, jotta kauppa säilyy jatkossakin Pylkönmäellä, Iida Moisio kannustaa.

Osuuskauppa Keskimaa haluaa turvata pylkönmäkeläisten kauppapalvelut myös tämän tulevan lyhyen, parin viikon katkon aikana.

- Mikäli kyytiin saadaan ilmoittautuneita, Keskimaa järjestää kerran viikossa arkipäivisin bussikuljetuksen Saarijärven S-marketiin, Jarno Minkkinen lupaa.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen, 050 321 2631, jarno.minkkinen@sok.fi

Kauppakiinteistön omistaja Jani Kallionsivu, 040 184 7007, jani@jkallionsivu.fi

Kauppias Juha Kilpiö, 0500 837 567, kilpio.juha@gmail.com

PL 176, 40100 Jyväskylä
Ahjokatu 7, 40320 JYVÄSKYLÄ

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava yritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurin yritys yli 600 miljoonan euron liikevaihdolla. Keskimaan omistavat yli 130 000 keskisuomalaista kotitaloutta.