Otavamedia menestyi Editkilpailussa ja nappasi voittoja useassa sarjassa

TIEDOTE
16.3.2018

Aikakauslehtikilpailu Edit palkitsi 15.3.2018 Editgaalassa aikakausalan parhaimpia tekijöitä. Otavamedia nappasi voiton kolmessa sarjassa. Alkon asiakaslehden Etiketin juhlanumero palkittiin Vuoden parhaasta ulkoasusta. Suomen Kuvalehti vei voiton Vuoden feature -jutullaan yleisölehtien sarjassa. Erä-lehdessä julkaistu Mikko Nikkisen Uusi normaali oli Vuoden lifestyle-kuva.

Etiketti on Otavamedia OMAn tuottama Alkon asiakaslehti, joka edistää suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria sekä tukee samalla Alkon brändiä vastuullisena ja palvelevana yhteiskunnallisena toimijana. Tuomaristo perusteli juhlanumeron voittoa seuraavasti: ulkoasussa on kaikki mietittyä ja siinä on tasapainoinen ja vivahteikas visuaalisuus sekä laadukas kuvamaailma. Tuomaristo kiitteli onnistunutta paperivalintaa ja yksityiskohtia, jotka tekevät lehdestä ulkoasultaan viimeistellyn asiakaslehden.

”Saimme Suomen 100-  ja Alkon 85 -juhlavuosien tiimoilta kunnian ideoida viime syksynä Etiketin juhlanumeron. Alko antoi meille vapaat kädet, ja päätimme tehdä jotain uutta ja erilaista aina paperia myöten. Halusimme lehdestä elämyksen kaikille aisteille. Kiitos Alkolle rohkeudesta ja luottamuksesta toimitustamme kohtaan”, kiittelee lehden tuottaja Jaana Kalliokoski Otavamediasta.

Vaatimukset viestinnän visuaalisuudelle kasvavat jatkuvasti, ja juuri siksi tämä ulkoasusarjan voitto lämmittää mieltä aivan erityisesti. Asiakaslehden tekemisessä mahtavaa on laaja-alainen yhteistyö ja keskinäinen sparraus. Otavamedia OMA tuo Etikettiin lehdenteon rautaiset ammattilaiset ja meiltä Alkosta taas ammennetaan mukaan toimialan ja asiakkaidemme paras mahdollinen ymmärrys. Hyvä monen kokin soppa”, kertoo Alkon markkinointipäällikkö, Etiketin päätoimittaja Sari Karjalainen.

Otavamedian julkaiseman Suomen Kuvalehden Isäntä-artikkeli palkittiin Vuoden 2017 feature –juttuna yleisölehtien sarjassa. Voittoa perusteltiin muun muassa seuraavasti: juttu selkäpiitä karmivasta aiheesta, sarjamurhaajasta, on toteutettu tavalla, joka antaa lukijalle oleellisia taustatietoja omiin johtopäätöksiin. Teksti etenee sujuvasti ja eleettömästi, ja se kertoo samalla yhden henkilön luomasta pelon ilmapiiristä syvemmin kuin muut vastaavat aiheesta kirjoitetut jutut.

Vuoden 2017 lifestyle-kuva oli Erä-lehdessä julkaistu, valokuvaaja Mikko Nikkisen otos Uusi Normaali. Tuomariston mukaan kuva vangitsee ratkaisevan hetken luonnossa maagisella tavalla: kuvasta välittyy sekä luonnon kauneus että luistelijan riemu. Tuomaristo kiitteli kuvan rytmiä, sommittelua ja teknistä osaamista.

Jaana Kalliokoski, asiakasvastaava tuottaja, Otavamedia OMA, p. 040 725 7040, jaana.kalliokoski@otava.fi

Ville Pernaa, vastaava päätoimittaja, Suomen Kuvalehti, p. 050 539 4310, ville.pernaa@otava.fi

Petri Korhonen, vastaava päätoimittaja, Erä, p. 050 387 4031, petri.korhonen@otavamedia.fi

Alkon Etiketin juhlanumeron tekijät:
tuottaja Jaana Kalliokoski, AD Antti Pulkkinen, tuottaja Marina Ahlberg ja koordinaattori Selja Tiilikainen

Suomen Kuvalehden Isäntä-jutun tekijätiimi:
toimittajat Elina Järvinen ja Aurora Rämö, AD Vesa Tuukkanen ja editori Reijo Vahtokari

Otavamedia Oy:n yritysliiketoiminta suunnittelee ja toteuttaa asiakkailleen vaikuttavia ja tuloksellisia media- ja sisältöratkaisuja sekä Otavamedian mediaympäristöihin sekä asiakkaan omaan mediaan. Suunnittelemme ja tuotamme monikanavaisia mediaratkaisuja, natiivimainontaa, mainonnan toimivuuden mittaamista ja kuluttujaymmärrystä sekä oman median suunnittelua ja tuotantoja.

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa yhteensä 25 yleisöaikakauslehteä sekä julkaisee yli 30 verkkosivustoa. Aikauslehdet tavoittavat lähes 2 miljoonaa lukijaa. Verkon kautta tavoitetaan kuukausittain yli 3 miljoonaa suomalaista. Lisäksi Otava-konserniin kuuluvat Suomen suurin markkinapaikka NettiX Oy ja uutisportaali Ampparit Oy. Otavamedia on osa Otava-konsernia.