Otavamedian aikakauslehdillä vahva vuosi

Vuoden 2014 aikana useiden Otavamedian lehtien tilausmyynti kääntyi kasvuun sekä myydyillä kappalemäärillä että myyntituotoilla laskettuna. Kasvuun kääntyneisiin lehtiin kuuluvat 80-vuotisjuhlavuottaan viettänyt Seura ja muun muassa Suomen Kuvalehti, Maalla-lehti sekä Metsästys ja Kalastus –lehti. Tämä kehitys on vahvistunut alkuvuoden aikana. Lisäksi yhtiön julkaisemien lehtien yhteenlaskettu levikki kasvoi 2014 edelliseen vuoteen verrattuna.

Otavamedia on strategiansa mukaan keskittynyt talouksiin, jotka tulevaisuudessakin haluavat tilata lehtiä ja maksaa laadukkaasta sisällöstä. Uusimman KMT-tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista tilaa edelleen lehtiä ja lähes 90 % suomalaisista lukee painettuja lehtiä viikoittain.

Yhtiön lehtien toimitukset on vuoden 2014 aikana koottu kahdeksaksi lehtiperheeksi. Tämän ansiosta on ollut mahdollista panostaa yhdessä tekemiseen, lehtien sisällön ja ulkoasun sekä mm. Suomen Kuvalehden ja Seuran kuluttajamaksullisten digipalveluiden kehittämiseen. Tekniikan Maailma uudistui maalikuun alun ensimmäisestä numerosta alkaen. Samoin golfareiden ja ilmoittajien kiittämä Golflehti vahvistuu. Anna ja Golflehti tekevät yhdessä naisgolfareille suunnatun teemalehden sesongin kynnyksellä.

Yhtiön verkkomediamyynnin kasvu on jatkunut vahvana. Jo 40% mediatuotoista tulee verkon kautta. Ennustamme, että Otavamedian mediamyynti kääntyy printin ja verkon kehityksen ansiosta kasvuun alkaneen vuoden aikana.

Koko Otava-konsernilla – 125-vuotiaalla perheyrityksellä – oli taloudellisesti vahva vuosi. Konserni teki vuonna 2014 historiansa parhaan tuloksen.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Pekka Harju, puh. 0400 400 913

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa 27 yleisöaikakauslehteä. Lehtibrändeistä tunnetuimpia ovat Seura, Anna, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ja Kotiliesi. Otavamedian asiakasviestintäyksikkö tekee ja kustantaa asiakaslehtiä printtinä, verkossa, on-linena ja iPadissa. Verkkopalveluja tarjoavat portaalit Plaza.fi, Ellit.fi, Muropaketti.fi ja Dome.fi sekä NettiX Oy, jonka suosituin verkkosivusto on Nettiauto.com. NettiX:n tytäryhtiö Ampparit Oy on verkkoliiketoimintaa kehittävä yritys, jolla on mm. uutisotsikoita kokoava palvelu.

Otavamediaan kuuluu myös kolme kirjakerhoa, joista tunnetuin on Suuri Suomalainen Kirjakerho. Kerhotoiminnan lisäksi yhtiöön kuuluu verkkokirjakauppa sekä yrityksille ja kuluttajille suunnattu Libricard-kirjalahjakorttipalvelu.

Otavamedian yhtiöitä ovat lisäksi DeCo Media Oy ja Lakiperintä Oy sekä Virossa toimiva, yhdessä A-lehtien kanssa omistettu aikakauslehtiyhtiö Ühinenud Ajakirjad AS, joka kustantaa useita aikakauslehtiä.

Vuonna 2014 Otavamedian yhtiöiden liikevaihto oli 151,1 milj. € ja niiden palveluksessa on noin 423 henkilöä. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin.