Otavamedian ProComille tuottama video voitti kultaa WorldMediaFestival -kilpailussa

Otavamedia OMAn ja Viestinnän ammattilaisten järjestö ProComin yhteistyössä toteutettu historiikkivideo on voittanut kultaa Professional Education -sarjassa kansainvälisessä WorldMediaFestival -kilpailussa. Hampurissa 16.5. palkittu video kertoo viestintäalan kehityksestä 1930-luvulta tähän päivään. Kilpailuun osallistui 785 työtä yhteensä 37 eri maasta. Kilpailutöiden arviointikriteereinä oli mm. teosten luovuus, kuva- ja äänisuunnittelu ja vaikuttavuus

ProCom halusi tuoda historiansa digiaikaan ja kertoa videolla viestintäalan ammattikuvan kehityksen historian. Otavamedia OMA suunnitteli ja tuotti videon suomeksi ja englanniksi. Merkittäviä tietolähteitä olivat ProComin omat arkistot, järjestön toimitusjohtajan Elina Melginin aiheeseen liittyvä väitöskirja sekä vuonna 2012 julkaistu ProComin tuottama Vuosisata suhdetoimintaa -kirja (Otava).

Otavamedia OMAn AD Liisa Seppo suunnitteli ja piirsi dokumenttia varten uniikin, graafisen ilmeen. Käsikirjoitus työstettiin tiiviissä yhteistyössä ProComin Elina Melginin ja Jarno Forssellin sekä Otavamedia OMAn tuottajan Johanna Flinkkilän kanssa. Vaativasta leikkaustyöstä ja teknisestä toteutuksesta vastasi Otavamedia OMAn Pasi Vallittu.

Ideana oli uniikki, dokumentaarinen kokonaisuus, jonka intensiteetti pitää katsojan otteessaan loppuun asti. Uuden ja vanhan yhdistelmällä katsojiksi haluttiin myös alan opiskelijoita ja alasta kiinnostuneita. Lyhytdokumentti onnistui erinomaisesti tavoitteissaan. Tiimityö toimi tehokkaasti Johanna Flinkkilän lempeässä ohjauksessa. Palaute on ollut suorastaan ylistävää”, iloitsee ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin.

Tartuimme ProComin kunnianhimoiseen toiveeseen ennakkoluulottomasti ja kyseenalaistimme monet vanhat käytännöt. Dokumentti on mosaiikki, joka koostuu sadoista, muutaman sekunnin mittaisista pätkistä valokuvia, arkistofilmejä, tehosteääniä, grafiikkaa, musiikkia ja uutta kuvattua materiaalia. Sen useiden kuukausien mittainen luomisprosessi oli tiimityön taidonnäyte, josta on suuri ilo olla ylpeä yhdessä ProComin kanssa”, kertoo Otavamedia OMAn tuottaja Johanna Flinkkilä.

Johanna Flinkkilä
tuottaja
Otavamedia OMA
p. + 358 500 638 588

Elina Melgin
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
p. +358 40 82 11 688

Katso suomenkielinen dokumenttivideo täältä: https://vimeo.com/244337234

Otavamedia kustantaa Suomessa yhteensä 25 yleisöaikakauslehteä sekä julkaisee yli 30 verkkosivustoa. Aikakauslehdet tavoittavat 1,8 miljoonaa lukijaa. Otavamedia on yksi Suomen suurimmista verkkotoimijoista; verkon kautta tavoitetaan kuukausittain yli 3 miljoonaa suomalaista. Yritysasiakkailleen Otavamedia toteuttaa vaikuttavia media- ja sisältöratkaisuja sekä Otavamedian mediaympäristöihin että asiakkaan omaan mediaan. Otava-konserniin kuuluvat Otavamedian lisäksi mm. Suomen suurin markkinapaikka NettiX Oy ja uutisportaali Ampparit Oy.

ProCom on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö ja alansa vanhimpia järjestöjä Euroopassa. ProCom toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Järjestöön kuuluu 2 800 viestinnän ammattilaista, jotka työskentelevät yrityksissä, julkissektorilla ja järjestöissä. ProComin missiona on osoittaa viestinnän arvo.