Päätökset auton ostosta tehdään sunnuntaisin – Verkkomedian kävijätiedot avoimesti esille

Mediatiedote 4.2.2015

Nettiautokaupassa vilkkain hetki on sunnuntai-ilta, kun autonostajat selailevat vaihtoehtoja ja tarjouksia. – Tämä näkyy palvelumme sivulatauksissa ja myyjille lähteneissä kontaktipyynnöissä. Varsinaiset autokaupat puolestaan lyödään lukkoon alkuviikosta, kertoo Suomen suurimman autoalan markkinapaikan, Nettiauto.com:in liiketoimintajohtaja Veli-Matti Vänninmaja. Verkkomedian käyttöä seuraavat mittarit välittävät tarkkaa tietoa kohteestaan, mutta samalla mittaaminen on muuttunut vaikeaksi kuluttajien käyttäessä useita laitteita verkkoasiointiin. Seurannan helpottamiseksi Otavamedia avaa tänään Nettiauto.com:in ja myös kaikkien muiden verkkopalveluidensa päivittäisen kävijätiedon julkiseksi.

Verkkomedioiden mittaamista pidetään teknisesti helppona, ja osa luvuista onkin helppo todentaa. Silti esimerkiksi eri kävijöiden määrä perustuu mittauksissa usein edelleenkin arvioihin. Vielä muutama vuosi sitten yhtä päätelaitetta, yleisimmin pöytätietokonetta, käytti useampi eri henkilö. Nykyään yhdellä henkilöllä voi olla henkilökohtaisessa käytössään kaksi tai kolmekin päätelaitetta, eli tietokoneen lisäksi älypuhelin ja tablettilaite. Nyt avattavat verkkopalvelukohtaiset mittarit lisäävät mittaustiedon avoimuutta.

Verkkomedioiden seuranta kiinnostaa erityisesti mainostajia, mutta enenevissä määrin myös muita sidosryhmiä, esimerkiksi verkkokauppoja ja bloggaajia, jotka haluavat ajoittaa viestinsä oikea-aikaisesti. Otavamedia tarjoaa mainostajille erilaisia mahdollisuuksia mitata mainonnan toimivuutta ja vaikuttavuutta, myös sosiaalisen median osalta.

– Uudella Digitieto-verkkosivulla haluamme vahvistaa verkolle luontaista avoimuutta. Kaikille avoimelta sivustolta löytyy ns. perusmittareiden lisäksi myös tuotekohtaista tietoa, jolla haluamme tuoda esiin kunkin median erityispiirteitä. Sivuston myötä panostamme entistä avoimempaan kävijätiedoista viestimiseen, jopa päivätasolla. Kehitämme sivustoa palautteen mukaan, lupaa Otavamedian Uudet liiketoiminnat -yksikön johtaja Jaakko Haapakangas.

Ensimmäisessä vaiheessa sivustolla voi seurata muun muassa Ampparit.com -uutispalvelun käyttäjien uutiskiinnostusta eri vuorokaudenaikoina. – Uutissivustollamme näkyy selvä kasvu sivulatauksissa joka ilta puoli yhdeksän aikoihin, eli lukijat ovat tottuneet saamaan päivän uutiskoosteensa perinteiseen aikaan. Tätä tietoa kannattaa uutistoimitusten hyödyntää omissa julkaisuissaan, paljastaa Ampparit.com:in perustaja ja toimitusjohtaja Petteri Hannonen.

Otavamedian Digitieto-sivusto on avattu tänään osoitteessa http://digitieto.otavamedia.fi/

Jaakko Haapakangas, Otavamedia, Uudet liiketoiminnat -yksikön johtaja

puh. 040 504 5240 / jaakko.haapakangas @otavamedia.fi

Otavamedia on Suomen 5. suurin verkkomediaympäristö. Kaikkiaan Otavamedia tavoittaa kuukausittain verkossa yli 2,7 miljoonaa suomalaista. Otavamedian verkkosisältöjen parissa vietetään keskimäärin yli 15 minuuttia jokaisella vierailulla, mikä on ylivoimaisesti eniten Suomessa toimivista sivustoista. (Lähde: ComScore, joulukuu 2014.) Otavamedian portaaleja ovat mm. Nettiauto.com, Plaza.fi, Ellit.fi, Muropaketti.com ja Dome.fi. Verkossa toimivat myös yhtiön aikakauslehtien sivustot, kuten mm. Kaksplus.fi, Tekniikanmaailma.fi ja Suomenkuvalehti.fi. Lisäksi uutisotsikoita kokoava palvelu Ampparit.com sekä kansainvälinen mediaseurantapalvelu Witpik ovat osa yhtiötämme. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin. Vuonna 2013 Otavamedian yhtiöiden liikevaihto oli 155,2 milj. ja niiden palveluksessa on keskimäärin 479 henkilöä.