Panu Porkka Suomalaisen Kirjakaupan johtoon

Otava-konsernin hallitus on nimittänyt Panu Porkan, 39, Suomalainen Kirjakauppa Oy:n toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi 18.1.2017 alkaen. Hän seuraa tehtävässä Timo Kopraa, joka siirtyi konsernissa Otavamedia Oy:n toimitusjohtajaksi kesäkuussa.

Panu Porkka siirtyy Suomalaiseen Kirjakauppaan Tokmanni Oy:n myyntijohtajan tehtävistä. Hänen vastuualueeseensa kuului yhtiön operatiivinen liiketoiminta: myymälätoiminnot, verkkoliiketoiminnot ja tukkukauppa sekä myymäläkonsepti ja sen kehittäminen. Hän toimi myös Tokmanni Oy:n johtoryhmän jäsenenä.

Aiemmin Porkka toimi lähes kymmenen vuoden ajan eri tehtävissä Lidl-yhtiöissä Suomessa, Saksassa ja Sveitsissä. Hän on työskennellyt myös toimitusjohtajana Waucher Finland Oy:ssä.

toimitusjohtaja Alexander Lindholm, Otava konserni, puh. 040 833 0126

toimitusjohtaja Panu Porkka, puh. 040 823 5146

Suomalainen Kirjakauppa Oy on Suomen suurin ja asiakkaidensa arvostama kirjakauppaketju. Valtakunnallisessa ketjussa on 58 Suomalainen Kirjakauppa -myymälää ja verkkokauppa www.suomalainen.com. Liikevaihto on noin 108 miljoonaa euroa (2015), josta 62 % on kirjamyyntiä (koti- ja ulkomainen kaunokirjallisuus, oppikirjat, tietokirjat sekä lasten ja nuortenkirjat), ja loput 38 % koostuu toimistotarvikkeista, kalentereista, paperitavarasta ja peleistä. Henkilöstöä Suomalaisessa Kirjakaupassa on noin 500. Vuodesta 2011 Suomalainen Kirjakauppa on ollut osa Otava-konsernia, joka on suomalainen perheyritys.