Suomen Kuvalehden journalistipalkinto 2013 toimittaja Anna-Lena Laurénille

Sananvapaus on oikeusvaltion ja demokratian perusta. Hyvä journalisti edistää työssään näitä arvoja. Korostaakseen journalistisen työn merkitystä Suomen Kuvalehti perusti vuonna 1975 nimikkopalkintonsa, joka on tällä hetkellä Suomen suurin journalistipalkinto, 10 000 euroa. Sen jakaa Suomen Kuvalehti Otavan Kirjasäätiön tuella.

Sääntöjen mukaan Suomen Kuvalehden journalistipalkinto jaetaan vuosittain vaikuttavasta journalistisesta toiminnasta tai merkittävistä yhteiskunnallisia kysymyksiä käsittelevistä kirjoituksista, kuvista tai ohjelmista mediassa.

Suomen Kuvalehden journalistipalkinto vuonna 2013 annetaan toimittaja Anna-Lena Laurénille asiantuntevasta ja ihmisläheisestä Venäjän-raportoinnista.

Suomalaisten kannalta on äärimmäisen tärkeää saada oikeaa, tosiasioihin perustuvaa tietoa Venäjästä ja sen kehityksestä ennakkoluulojen ja väärinkäsitysten torjumiseksi. Hufvudstadsbladetin ja Svenska Dagbladetin Moskovan kirjeenvaihtaja, toimittaja Anna-Lena Laurén avaa Venäjän ja sen naapureiden poliittista todellisuutta, taloutta ja kulttuuria tyylikkäästi ja asiantuntevasti. Hän liikkuu kirjoittajana arkielämän pienistä havainnoista ajan suuriin kysymyksiin. Laurén kertoo yksinkertaisesti, kaunistelematta ja moralisoimatta siitä, mitä maailmassa tapahtuu ja jättää johtopäätösten teon lukijalle.

Jutuista voi havaita, että Laurén on kiinnostunut ihmisistä ja välittää heistä. Näin hän voittaa toimittajaa vaanivan kyynisyyden. Laurén uskoo politiikan ja demokratian mahdollisuuksiin ja kuvaa karua tietä niitä kohti kaunistelemattomalla tyylillä. Päättäjien ahneus, korruptio ja vallan väärinkäyttö, mutta myös kansalaisten velttous, välinpitämättömyys ja typeryys tulevat esiin. Anna-Lena Laurénin tyylissä yhdistyvät toimittajan terävät havainnot ja ammattitaito kirjallisesti tyylikkääseen raportointiin meidän aikamme keskeisistä ilmiöistä. Palkintoraati haluaa kiinnittää huomiota myös siihen, että kirjeenvaihtaja on yhä tänään paras ulkomaan olojen raportoija.

Suomen Kuvalehden journalistipalkinto jaettiin 39. kerran keskiviikkona 27. marraskuuta 2013 Helsingissä. Palkintolautakuntaan ovat kuuluneet ministeri Lauri Ihalainen, pääkirjoitustoimittaja Matti Kalliokoski, kirjailija Sirpa Kähkönen, pääjohtaja Päivi Kärkkäinen, varatuomari Eira Palin-Lehtinen, toimitusjohtaja Juhani Pekkala, ministeri Antti Tanskanen ja julkaisujohtaja Tarja Hurme. Lautakunnan puheenjohtajana ja sihteerinä on toiminut Suomen Kuvalehden päätoimittaja Tapani Ruokanen.

Lisätiedot: päätoimittaja Tapani Ruokanen, puhelin 0400 605 824, sähköposti tapani.ruokanen@otavamedia.fi

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa 32 yleisöaikakauslehteä. Lehtibrändeistä tunnetuimpia ovat Seura, Anna, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ja Kotiliesi. Otavamedian asiakasviestintäyksikkö tekee ja kustantaa asiakaslehtiä printtinä, verkossa, on-linena ja iPadissa. Verkkopalveluja tarjoavat Plaza.fi-portaali sekä NettiX Oy, jonka suosituin verkkosivusto on nettiauto.com. NettiX:n tytäryhtiö Ampparit Oy on verkkoliiketoimintaa kehittävä yritys, jolla on mm. uutisotsikoita kokoava palvelu.

Otavamediaan kuuluu myös neljä kirjakerhoa, joista tunnetuin on Suuri Suomalainen Kirjakerho. Kerhotoiminnan lisäksi yhtiöön kuuluu verkkokirjakauppa sekä yrityksille ja kuluttajille suunnattu Libricard-kirjalahjakorttipalvelu.

Otavamedian yhtiöitä ovat lisäksi DeCo Media Oy, Suomen Kuvapalvelu Oy, Lakiperintä Oy ja Virossa toimiva aikakauslehtiyhtiö Ühinenud Ajakirjad AS, joka kustantaa neljää aikakauslehteä. Otavamedia omistaa myös Suomen Golfpiste Oy:n, joka julkaisee arvostettua Golf Digest –aikakauslehteä. Vuonna 2012 Otavamedian yhtiöiden liikevaihto oli 165 milj. € ja niiden palveluksessa on noin 503 henkilöä. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin.