Suomen vaihtoautokauppa vuonna 2017: yli 600 000 myytyä autoa

Jotakuinkin sata vuotta on vaihtoautokaupan kokoa yritetty arvailla. Mikä on vaihtokaupan arvo Suomessa? Montako autoa myydään vuodessa? Päätimme valottaa tätä mysteeriä paljastamalla hieman vuoden 2017 lukuja.

Vaihtoautokaupan tunnusluvut löytyvät Nettiauto.comin tilastoista, jotka kattavat järjestäytyneen ja järjestäytymättömän autokaupan lisäksi yksityisten välisen autokaupan sekä tuontiautojen kaupan varsin kattavasti Suomessa.

Myytyjä kappaleita

Vuonna 2017 Nettiauto.com:ssa ilmoitettiin myydyksi 600 343 vaihtoautoa. Kasvua vuoteen 2016 verrattuna on 5,2%. Myydyimmät kymmenen merkkiä pysyivät samoina kuin 2016. Opel oli ainoa, jonka myynti laski (-2,6%). Suurin kasvaja kärkikymmenikössä oli Skoda (13,7%).

Kaikista vuonna 2017 myydyistä vaihtoautoista 66 902 kpl, eli 11%, oli Volkswagen-merkkisiä.

Mediaanihinnat

Vaihtoautojen mediaanihinnat kasvoivat 9,3% vuonna 2017, mediaanihinnan ollen 11 619 €. Automallit, joita on myyty vähintään 10 kpl per kuukausi, huomioitiin mallikohtaisesti tilastoihin. Tesla pääsi viitenä kuukautena tilastoihin Model S -automallillaan mediaanihinnan olessa 79 949 €. Toisena oli Porsche ja kolmantena Land Rover. Katso kärkikymmeniköt Nettiauto.comin artikkelin kuvasta.

Myynnissäoloajat

Myynnissäoloajat pitenivät 4,4% vuonna 2017. Mediaani oli 30,78 päivää. Tilastoihin päässeistä merkeistä, vaikkakin pienellä myyntimäärällä, ykköseksi nousi vanha "kunnon" Lada. Toiseksi nopeiten myivät täysin eri hintaryhmän Teslat. Suurista merkeistä paras mediaanimyyntiaika oli Toyotalla, 24 päivää.

Nopein mallikohtainen mediaani, kun tuhansista kappaleista puhutaan, oli Fiat Punton alle 9 päivää. Katso myyntiajat tarkemmin artikkelista.

Myyntivolyymi

Vaihtoautokaupan kokonaisarvo kasvoi peräti 12,5% ja oli 7,1 mrd. euroa. Hinnat perustuvat viimeiseen pyyntihintaan Nettiauto.com:ssa. GMV (gross merchandise volume) arvoltaan suurin merkki oli Mercedes-Benz 837 000 000 € kokonaismyynnillä. Toisena oli BMW 749 000 000 € ja kolmantena Volkswagen 673 000 000 € myynneillä.

Automalleista eniten rahaa takoi Mercedes-Benz E -sarja, noin 220 000 000 € myynnillä. Hyvin lähelle tätä pääsivät Skoda Octavia ja Mercedes-Benz C -sarja. Katso myyntivolyymit tarkemmin artikkelista

Katso kooste koko vuoden datasta merkki- ja mallikohtaisesti

Nettiauto.comin artikkelin lopusta löydät myös koosteen vuoden 2017 datasta: myydyt kappaleet, myyntiajat ja myyntivolyymit. Voit etsiä ja lajitella haluamasi tiedot merkeittäin ja malleittain.

Erno Kalalahti
kaupallinen tuottaja
NettiX Oy
erno@nettix.fi

Veli-Matti Vänninmaja
liiketoimintajohtaja

NettiX Oy
vellu@nettix.fi

Nettiauto.com on Suomen ylivoimaisesti suurin autokaupan markkinapaikka ja osa NettiX Oy:tä. Nettix-perheen sivustoja ovat Nettikaravaani.com, Nettikone.com, Nettimarkkina.com, Nettimokki.com, Nettimoto.com, Nettivaraosa.com, Nettivene.com, Nettivuokraus.com, Huutokaupat.fi ja Rekkari.fi. NettiX on osa Otava-konsernia.