Suosikki ja Nuorten Naisten Bulevardin kysely kertoo: Nuorilla on tietoa seksistä ja terveydestä - ehkäisy unohtuu silti

Suosikin ja Lääkärikeskus Nuorten Naisten Bulevardin tekemän seksi ja terveys -kyselyn mukaan. Nuoret kokevat, että heillä on riittävästi tietoa seksiin ja terveyteen liittyen (67 %), mutta jopa neljännes oli edellisessä yhdynnässään ilman ehkäisyä (tytöt 24 %, pojat 36 %). Jälkiehkäisyyn on joutunut turvautumaan 35,3 prosenttia tytöistä. Vain 4,5 prosenttia seksuaalisesti aktiivisista tytöistä käy sukupuolitautitesteissä suojaamattoman yhdynnän jälkeen, pojista ei kukaan. Terveyttä enemmän nuoria askarruttavat oman kehon seksikkyys (55,4 %) ja suoriutuminen ja seksitaidot (55,3 %).

”Viime vuosina on ollut havaittavissa, että tehokkaiden ehkäisymenetelmien käyttö ei ole lisääntynyt nuorten seksuaalisen aktiivisuuden tahdissa, mistä kertoo myös tämän kyselyn tulokset. Tällaiset trendit näkyvät ennen pitkää myös sukupuolitauti ja raskaudenkeskeytys tilastoissa”, kertoo Heidi Mykkänen, joka on seksuaali- ja ehkäisyneuvontaan erikoistunut kätilö Lääkärikeskus Nuorten Naisten Bulevardilta.

”Sukupuolitautien realistista uhkaa ei oteta tarpeeksi vakavasti. Nuoret varmasti tarvitsisivat sisällöllisesti laadukkaampaa ja laajempaa tietoa sukupuolitaudeista ja yleisyydestä ikätovereiden kesken. Myös ehkäisyneuvontaan ja sukupuolitautitestaukseen liittyviä palveluita voisi kehittää enemmän nuorten tarpeita vastaaviksi.”

Vastaajista 71 prosenttia seurustelevat tai ovat seurustelleet. Kaikki seurustelusuhteet eivät ole johtaneet seksiin, sillä seksiä on harrastanut hieman harvempi, 53 prosenttia. Sopivana seksielämän aloitusikänä pidetään useimmin 16 vuotta; joka neljäs tyttö ja joka kolmas poika mainitsee tämän iän. Toisaalta joka neljäs tyttö ja joka viides poika joko ei osaa nimetä sopivaa ikää tai on sitä mieltä, että muut asiat ovat ikää tärkeämpiä, mitä tulee seksin aloittamiseen.

Eniten nuoria askarruttavat oman kehon seksikkyys ja seksitaidot

Kyselyn mukaan eniten seksiin liittyvistä asioista nuoria askarruttavat omat seksitaidot ja suoriutuminen (60 % pojat, 53 % tytöt) ja seksuaalisuuteen liittyen oman kehon seksikkyys (47 % pojat, 58 % tytöt) ja vastakkaisen sukupuolen suhtautuminen ja hyväksyntä (45 % pojat, 48 % tytöt).

”Hyvä itsetunto on seksuaaliterveyden perusta. Normaaliin kehitykseen kuuluu oman muuttuvan vartalon ja olemuksen hyväksyminen, ja joskus tasapainon löytäminen oman ulkonäön suhteen vie enemmän aikaa. Seksuaaliseen kanssakäymiseen kuuluu luonnollisesti myös pettymyksen ja epäonnistumisen tunteita, joten itsetunnon on hyvä olla kunnossa ennen ensimmäistä kertaa”, painottaa Mykkänen.

”Nuorella voi olla paineita esimerkiksi siitä, että hänen pitäisi olla seksuaalisesti kokeneempi kuin on. Seksuaalikasvatuskin on usein hyvin yhdyntäpainotteista. Aikuisten tulisi tuoda esiin, että hellyyttä ja seksuaalisuutta voi ilmentää monin tavoin.”

Seksistä keskustellaan mieluiten kavereiden kanssa

Kyselyyn vastanneet nuoret keskustelevat murrosikään ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioita mieluiten kavereiden kanssa (pojat 55 %, tytöt 71 %). Pojista 24 % ja tytöistä 13 % ilmaisee, että elämässä ei oikeastaan ole ihmistä tai ihmisiä avointa ja luottamuksellista keskustelua varten. Seksuaalisuuteen liittyvää tietoa haetaan eniten internetistä. Pojat hakevat tietoa mieluiten keskustelupalstoilta (51 %) ja tytöt keskustelupalstoilta (44 %) sekä lehdistä ja lehtien nettisivuilta (67 %).

”Netti on tietoa täynnä, mutta muun muassa seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä se ei tunnu riittävän. Suosikin asiantuntijoilta kysytään samoja asioita aina uudelleen, sillä kysyjät haluavat asiaansa yksilöllisen vastauksen. Asiantuntijan mielipiteeseen luotetaan enemmän kuin esimerkiksi samassa tilanteessa olevan nuoren nettikommenttiin”, kertoo Suosikin toimituspäällikkö Leea Puranen.

Kyselyn tekivät Suosikki ja Lääkärikeskus Nuorten Naisten Bulevardi

Verkkokysely toteutettiin Suosikin lukijoiden ja verkkosivujen kävijöiden sekä muiden Otavamedian asiakasrekisteristä satunnaisotannalla poimittujen nuorten keskuudessa kesäkuussa 2011. Kyselyyn osallistui yhteensä 92 poikaa ja 252 tyttöä, jotka ovat iältään 12–22-vuotiaita. Kyselyyn vastasivat nuoret, jotka kokivat aiheen ajankohtaiseksi ja alle 14-vuotiailta pyydettiin vanhempien lupa osallistua kyselyyn.

Lisätietoa:

Heidi Mykkänen, kätilö
Lääkärikeskus Nuorten Naisten Bulevardi
Puh. 050 414 6704

Leea Puranen, toimituspäällikkö
Otavamedia Oy, Suosikki
Puh. 040 519 8932

Lääkärikeskus on yksi Suomen suurimmista yksityisistä terveyspalveluiden tarjoajista. Yrityksellä on kattava toimipisteverkosto Etelä-Suomessa, ja se huolehtii noin 65 000 henkilön työterveydestä Uudellamaalla ja Turussa. Vastaanottavia lääkäreitä on noin 600, ja he edustavat lähes kaikkia kliinisen lääketieteen erikoisaloja. Hoito- ja muuta henkilöstöä on yrityksen palveluksessa noin 400. Vuonna 2010 Lääkärikeskus-konsernin liikevaihto oli noin 38,5 miljoonaa euroa, ja kotimainen perheyhtiö on liikevaihdolla mitattuna alan neljän suurimman toimijan joukossa.Helsingin Lääkärikeskus Oy:n kuuluvat lääkärikeskukset Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Järvenpäässä, Tuusulassa, Hyvinkäällä ja Turussa sekä Graviditas Lapsettomuusklinikka, Graviditas Raskausklinikka, Nuorten Naisten Bulevardi, MBO- ja Diabetesklinikka ja Matkailuklinikka. Lisäksi Lääkärikeskusyhtymään kuuluvat sisaryhtiöt Uudenmaan Seniorikodit, Orto-Lääkärit lääkäriasema Oy, Orto MRI, Terveyspuiston Kirurginen Sairaala Oy, Teslamed Oy ja Medimagneetti Oy. Lisäksi yhtymän osakkuusyhtiöitä ovat Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema, Docrates klinikka ja Sairaala Eira. www.laakarikeskus.com

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa 34 yleisöaikakauslehteä, yli 50 asiakas- ja henkilöstölehteä sekä tarjoaa lukuisia verkkopalveluja. Lehtibrändeistä tunnetuimpia ovat Seura, Anna, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ja Kotiliesi. Otavamedian asiakaslehtiä julkaisevan yksikön muodostavat Kynämies ja Viestintätoimisto Sanakunta. Verkkopalveluja tarjoavat Plaza.fi-portaali sekä NettiX Oy, jonka suosituin verkkosivusto on nettiauto.com.
Otavamediaan kuuluu myös kuusi kirjakerhoa, joista tunnetuin on Suuri Suomalainen Kirjakerho. Kerhotoiminnan lisäksi yhtiöön kuuluvat Suuri Kuu -verkkokirjakauppa ja -kirjakauppaketju.
Otavamedian yhtiöitä ovat lisäksi Suomen Kuvapalvelu Oy, Lakiperintä Oy ja Virossa toimiva aikakauslehtiyhtiö Ühinenud Ajakirjad AS, joka kustantaa neljää aikakauslehteä. Lisäksi Otavamedia omistaa enemmistöosuuden Suomen Golfpiste Oy:stä. Vuonna 2010 Otavamedian liikevaihto oli 142,7milj. € ja sen palveluksessa on noin 519 henkilöä. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin.