Vuoden 2016 Kanava-voittaja vapauttaa kiinalaiset naiset nyrkin ja hellan välistä

Aikakauslehti Kanavan ja Otavan Kirjasäätiön perustama 10 000 euron Kanava-palkinto jaettiin vuoden parhaalle kotimaiselle tietokirjalle. Palkinnon sai yliopistonlehtori Tiina Airaksisen , vanhempi tutkija Elina Sinkkosen ja filosofian tohtori Minna Valjakan toimittama teos Enemmän kuin puoli taivasta. Kiinalainen nainen historiassa, yhteiskunnassa ja kulttuurissa (Art House).

3.11.2016

Palkintoraadin puheenjohtaja, vastaava tuottaja Tuomo Lappalainen valitsi torstaina 3.11. Kanava-tunnustuspalkinnon saajaksi yliopistonlehtori Tiina Airaksisen , vanhempi tutkija Elina Sinkkosen ja filosofian tohtori Minna Valjakan toimittaman teoksen Enemmän kuin puoli taivasta. Kiinalainen nainen historiassa, yhteiskunnassa ja kulttuurissa (Art House).

"Enemmän kuin puoli taivasta on poikkeuksellisen monipuolinen, asiantunteva ja hyvin kirjoitettu kirja, joka tuo suomalaisille lukijoille paljon uutta tietoa tärkeästä aiheesta”, Tuomo Lappalainen luonnehtii palkittua kirjaa.

Airaksisen, Sinkkosen ja Valjakan toimittaman kirjan painopiste on nykyajassa, mutta ajankohtaisia tapahtumia ja ilmiöitä käsitellään myös historian kautta. Vaikka naisen asema on kiinalaisessa kulttuurissa ollut pitkään miehille alisteinen, naiset ovat antaneet eri aikoina oman vahvan panoksensa maan kehitykseen.

Kolmen toimittajan lisäksi kirjan tekoon on osallistunut kymmenen muuta kirjoittajaa. Heidän artikkelinsa käsittelevät muun muassa Kiinan koulutusjärjestelmää, perhepolitiikkaa ja työmarkkinoita sekä naisten roolia politiikassa ja taiteessa.

”Vaikka teoksen painopiste on naisten kokemuksissa, se valaisee Kiinan historiaa ja yhteiskuntaa laajemminkin”, Lappalainen arvioi.

Palkittu kirja on useamman vuoden työn tulos. Kirjoittajat kertovat tarttuneensa aiheeseen huomattuaan naisten jäävän useimmissa Kiinaa käsittelevissä kirjoissa sivuosaan.

”Monilla tuntuu olevan sellainen käsitys, että kiinalaiset naiset ovat yhä hellan ja nyrkin välissä. Toivottavasti pystymme kirjan avulla muuttamaan tätä kuvaa”, Tiina Airaksinen sanoo.

Kanava-palkinto on jaettu torstaina 3.11.2016 Suomen Kuvalehden ja Kanavan palkintojuhlassa Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla.

Tiina Airaksinen (s. 1968) on PhD ja työskentelee Helsingin yliopistossa Aasian tutkimuksen yliopistonlehtorina. Hän on erikoistunut imperialismin, nationalismin ja kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen tutkimukseen.

Elina Sinkkonen (s. 1983) on DPhil ja vanhempi tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa. Hän on tutkinut muun muassa kansallista identiteettiä ja nationalismia sekä Kiinan ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.

Minna Valjakka (s. 1975) on filosofian tohtori, joka on erikoistunut Kiinan ja Itä-Aasian nykytaiteeseen. Hän on työskennellyt viimeksi kansainvälisessä Aasian tutkimuksen instituutissa (IIAS) Leidenissä Hollannissa. Vuonna 2017 hän aloittaa tutkijana Singaporen kansallisessa yliopistossa.

Tänä syksynä viidennen kerran jaettava Kanava-palkinto myönnetään vuoden parhaalle yhteiskunnan, politiikan, historian, kulttuurin tai talouden alan suomalaiselle tietokirjalle. Vuonna 2016 kaikkiaan 21 kustantajaa lähetti raadille 142 teosta, joista palkintoraadin jäsenet, toimittaja Johanna Korhonen sekä Turun yliopiston poliittisen historian professori Vesa Vares valitsivat viisi ehdokaskirjaa.

Vastaava tuottaja Tuomo Lappalainen puh. 040 575 3099

Kanava-tunnustuspalkinnon saajat: Tiina Airaksinen puh. 050 300 2327, Elina Sinkkonen puh. 050 574 1880, Minna Valjakka puh. 040 512 5885.