Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation on saattanut päätökseen Ovakon oston

Maailman suurimpiin teräksentuottajiin lukeutuva Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation (NSSMC) on vahvistanut tänään, että Ovako-konsernin osto on saatettu päätökseen. Ovako jatkaa liiketoimintaansa omalla brändillään ja on juridisesti NSSMC:n tytäryritys.

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että voimme nyt täydellä teholla aloittaa taipaleemme NSSMC:n osana. Ovakolle yrityskauppa merkitsee sitä, että meillä on nyt terästeollisuudessa maailmanlaajuisesti toimiva vahva teollinen omistaja. Odotamme innolla, että pääsemme NSSMC:n teknologisen asiantuntijuuden ja maailmanlaajuisen toiminnan tuella tuottamaan asiakkaillemme entistä enemmän lisäarvoa”, sanoo Ovakon konsernijohtaja Marcus Hedblom.

Ovako ilmoitti 15.3.2018, että NSSMC on solminut sopimuksen, jolla se ostaa Ovako-konsernin osakekannan kokonaisuudessaan Tritonilta. Osapuolet ovat sopineet, että kaupan ehtoja ei julkisteta.

NSSMC on sekä teknologisesti että tuotantokapasiteetin perusteella yksi maailman terästeollisuuden markkinajohtajista. NSSMC-konsernin tuotanto käsittää laajan valikoiman eri terästuotteita. Tuotantoa on yli 15 maassa. Japanissa yhtiöllä on 12 terästehdasta. NSSMC-konsernin raportoitu terästuotanto 31.3.2016 päättyneellä tilikaudella oli 45 miljoonaa tonnia.

Lisätietoa:
Stephanie Beudat, External Communication Manager
Puh: +46 (0)8 622 13 43
Sähköposti: stephanie.beudat@ovako.com

Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation
Public Relations Center
Puh: +81-3-6867-2977, 3419, 2146, 2135

Tietoa Ovakosta

Ovako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita.

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovakolla on yli 3 000 työntekijää yli 30 maassa. Vuonna 2017 Ovakon liikevaihto oli 921 miljoonaa euroa. Ovako kuuluu kesäkuusta 2018 alkaen japanilaiseen Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporationiin, jolla on maailmanlaajuisesti 92 000 työntekijää. Konsernin liikevaihto on 37 miljardia euroa. Lisätietoa: www.ovako.com ja www.nssmc.com.

Tietoa Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporationista (NSSMC)
Lokakuussa 2012 Nippon Steel Corporationin ja Sumitomo Metal Industries, Ltd:n fuusion tuloksena perustettu Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation (NSSMC) on maailmanlaajuisesti johtava integroitu terästen valmistaja. NSSMC:n johtoryhmää johtavat Shoji Muneoka, Representative Director and Chairman, ja Kosei Shindo, Representative Director and President. NSSMC:n tuotanto käsittää laajan valikoiman korkean lisäarvon terästuotteita. Tuotantoa on yli 15 maassa, ja Japanissa yhtiöllä on 12 terästehdasta. Yhtiöllä on kolme strategista painopistettä: i) vaativat terästuotteet autonvalmistukseen, ii) raaka-aineet ja energia ja iii) infrastruktuurirakentaminen, rakennusteollisuus ja rautatiet. Yhtiöllä on Japanissa kolme isoa tutkimus- ja kehityskeskusta ja seitsemän tehdaslaboratoriota. NSSMC toimii holding-yrityksenä viidelle liiketoiminnolle: teräksenvalmistus, tekniikka, kemikaalit, uudet materiaalit ja järjestelmäratkaisut. NSSMC-konserni työllistää noin 92 000 ihmistä. NSSMC-konsernin liikevaihto 31.3.2016 päättyneellä tilikaudella oli 4 907 429 miljoonaa jeniä, tulos ennen satunnaisia eriä 200 929 miljoonaa jeniä ja raakaterästuotanto 43,53 miljoonaa tonnia. NSSMC rakentaa toimintafilosofiansa mukaisesti dynaamista NSSMC-konsernia. Yhtiö pyrkii varmistamaan tehokkaan, vastuullisen ja avoimen johtamisen ja kehittämään hallintotapaa niin, että tuloksena on viime kädessä kestävä omistaja-arvon kasvu ja yhteiskunnallisesti arvostettu asema. Lisätietoa: www.nssmc.com.

Ovako AB (publ) on EU:n markkinoiden väärinkäyttöasetuksen mukaan velvollinen julkistamaan nämä tiedot. Tämä tiedote on yllämainitun yhteyshenkilön luvalla julkaisuvapaa 4.6.2018 klo 09.10 CET.