Osavuosikatsaus Q1/2016

Ensimmäinen vuosineljännes 2016

• Myyntivolyymi laski 2 prosenttia ja liikevaihto 12 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Liikevaihto laski suhteessa enemmän johtuen pääasiassa alentuneista romu- ja seosainelisistä sekä heikommasta myynnin rakenteesta
  • Tilausvirta kasvoi 2 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon
  • Liiketulos ennen poistoja (EBITDA) ja uudelleenjärjestelykustannuksia oli 18 (27) miljoonaa euroa; EBITDA-tuloksen lasku johtui pääasiassa pienemmästä myyntivolyymistä
  • Liiketulos (EBIT) oli 7 (17) miljoonaa euroa 1 (0) miljoonan euron uudelleenjärjestelykustannusten jälkeen
  • Operatiivisen toiminnan kassavirta oli 2 (–5) miljoonaa euroa 2 miljoonan euron uudelleenjärjestelykustannusten jälkeen. Positiivista kassavirtaa selittää käyttöpääoman myönteinen kehitys verrattuna edellisvuoteen
  • Ovakon uudelleenjärjestelyohjelma etenee suunnitellusti ja tuotti vuosineljänneksen aikana 4 miljoonaa euroa kustannussäästöjä. Henkilöstömäärä on 133 henkilöä alhaisempi kuin edellisvuonna.

Tässä raportissa suluissa ilmoitetut luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Konsernin tunnusluvut

2016Q1 2015Q1 2015Koko vuosi
Myyntivolyymi 1000 tonnia 184 188 681
Liikevaihto M€ 201 229 834
EBITDA ennen uudelleenjärjestelykustannuksia M€ 18 27 48
% liikevaihdosta, oikaistu % 8,8 % 11,7 % 5,7 %
EBITDA M€ 17 27 44
% liikevaihdosta % 8,4 % 11,7 % 5,2 %
Liiketulos ennen uudelleenjärjestelykustannuksia M€ 7 17 7
% liikevaihdosta, oikaistu % 3,7 % 7,2 % 0,9 %
Liiketulos (EBIT) M€ 7 17 1
Liiketulosprosentti (% liikevaihdosta) % 3,3 % 7,2 % 0,1 %
Nettotulos M€ 1 8 –23
Tulos osaketta kohti 11 149 –458
Operatiivisen toiminnan kassavirta M€ 2 –5 25
Nettovelkaantumisaste % 189 % 158 % 181 %
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) % –2 % 3 % 0 %
Henkilöstön määrä kauden lopussa (FTE) Hlöä 2 848 2 981 2 905

Konsernijohtajan katsaus

”Ovako jatkoi toimintansa kehittämistä vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä parantaakseen kilpailukykyään haastavilla globaaleilla markkinoilla. Euroopan teollisuuden heikko tilanne, Kiinan kasvava teräsvienti ja sähköhuollon vakautta uhkaava Ruotsin energiapolitiikka luovat kaikki kovia paineita sekä Ovakon tuotannolle että myynnille. Ensimmäisen neljänneksen tilausvirta oli kaksi prosenttia edellisvuoden vastaavaa jaksoa korkeampi, mutta Ovakon toimitukset olivat kaksi prosenttia edellisvuotta alemmat.

Ensimmäisen neljänneksen markkinatilannetta leimasi asiakkaiden varovaisuus. Laakeri- sekä öljy- ja kaasusegmenttien kysyntä oli edellisvuotta heikompaa, ja sama päti Suomen markkinoihin. Kuorma-autokomponenttien kysyntä kuitenkin vahvistui, ja Ovakon toiminnassa tuntuivat myös auto- ja laakeriteollisuuden uudet komponenttitilaukset. Muiden segmenttien tilanne oli samankaltainen kuin viime vuonna.

Haastavasta markkinatilanteesta johtuen Ovako käynnisti vuoden 2015 jälkipuoliskolla laajan uudelleenjärjestelyohjelman. Ohjelman tavoitteena ovat 45 miljoonan euron kustannussäästöt vuoteen 2018 mennessä. Ohjelman toteutus etenee suunnitelmien mukaisesti ja osin jopa etuajassa. Forsbackan valmistus- ja jakeluyksikön tuotannon siirto Ovakon muille yksiköille on käynnissä ja saataneen päätökseen tämän vuoden kuluessa. Valmistelut konsernin valssauskapasiteetin leikkaamiseksi ovat meneillään, ja toteutukseen on tarkoitus päästä vuoden 2017 jälkipuoliskolla. Uudelleenjärjestelyohjelma vaikuttaa koko organisaatioon. Valtaosa yksiköistämme etsii ja toteuttaa myös muita tehostamistoimenpiteitä.

Ovakon turvallisuusohjelma jatkui edelleen ensimmäisellä neljänneksellä. Tapaturmatiheys väheni 25 prosenttia kuluneiden 12 kuukauden aikana. Turvallisuudessa on siis saavutettu merkittäviä parannuksia, mutta tekemistä on yhä.

Yksi Ovakon tulevaisuuden turvaamiseen tähtäävä toimenpide on uusi organisaatio, joka astui voimaan 1. maaliskuuta 2016. Liiketoimintayksiköiden määrän vähentäminen viidestä neljään säästää osaltaan kustannuksiamme. Uusittu organisaatio on myös vahvemmin markkinointi-, myynti- ja asiakaskeskeinen, mikä auttaa Ovakoa kasvattamaan markkinaosuuttaan sekä nykyisillä että uusilla markkinoilla. Laajempi ja tiiviimpi yhteistyö asiakkaiden kanssa eri alueilla tuotekehityksestä hankintatoimeen ja toimituksiin on ja tulee olemaan entistäkin tärkeämpi tekijä Ovakon tulevalle menestykselle.

Lähiajan näkymät

Uskomme, että Euroopan koneenrakennusterästen markkinoita leimaa epävarmuus myös vuoden 2016 toisella neljänneksellä. Ovakon toisen neljänneksen toimitusten odotetaan olevan samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla.”

Marcus Hedblom
Konsernijohtaja

Nicholas Källsäter, Head of Group Business Control, +46 (0)8 622 13 23

Ovako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita.

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2015 Ovakon liikevaihto oli 834 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 905. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com

Marcus Hedblom, Konsernijohtaja