Ovako investoi metallurgiaan Imatralla

Ovako on päättänyt investoida uuteen vakuumipumppujärjestelmään Imatran tehtaallaan parantaakseen tuotantoprosessia ja tehtaan kokonaiskapasiteettia. Investointi korvaa aikaisemman järjestelmän ja sen myötä tehtaan vedenkulutus vähenee noin 20 prosenttia ja tehtaan hiilijalanjälki pienenee.

Vakuumikäsittely on tärkeä vaihe nykyaikaisessa teräksenvalmistuksessa. Sen avulla poistetaan terässulaan liuenneita kaasuja, jotka voisivat heikentää teräksen mekaanisia ja fysikaalisia ominaisuuksia sekä laatua.¹

– Investoinnin avulla pystymme jatkossakin täyttämään asiakaslupauksemme. Samalla se auttaa meitä vähentämään vedenkulutustamme 20 prosenttia ja hiilijalanjälkemme pienenee, sanoo Imatran liiketoimintayksikön johtaja Janne Pirttijoki.

Ovakon Imatran tehdas tuottaa niukkaseosteisia pyörötankoja ajoneuvo- ja konepajateollisuuden vaativiin sovelluksiin. Imatran terästä käytetään monissa kohteissa kuten laakereissa, kivenjalostus- ja kaivostyökaluissa, kiinnittimissä ja hydraulisissa komponenteissa.

¹ http://ispatguru.com/vacuum-degassing-processes-for-liquid-steel/

Lehdistö- ja mediakontaktit
Oskar Bosson, Head of Group Communications
Puhelin: +46 704 10 71 80
Sähköposti: oskar.bosson@ovako.com

Sijoittajasuhteet
Stina Thorman, Head of Investor Relations
Puhelin: +46 (0)862 13 38
Sähköposti: stina.thorman@ovako.com

Ovako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita.

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2015 Ovakon liikevaihto oli 834 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 905. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com

Tämä tiedote on yllämainitun yhteyshenkilön luvalla julkaisuvapaa 7.12.2017 klo 14.00.