Ovako käynnistää neuvottelut henkilöstön vähentämisestä Hoforsin putkitehtaalla.

Sopeutuakseen putkien kysynnän laskuun Ovako suunnittelee Hoforsin tehtaan kuumavalssattujen ja jatkojalostettujen putkien tuotannossa siirtymistä neljästä kolmeen vuoroon. Arvioidut henkilöstövähennykset koskettavat noin 35 työpaikkaa, jotka pyritään mahdollisuuksien mukaan järjestelemään luonnollisen poistuman kautta. Neuvottelut paikallisten ammattijärjestöjen kanssa käynnistetään välittömästi.

- Kuumavalssattujen ja jatkojalostettujen putkien kysyntä on jo jonkin aikaa ollut toivotun tason alapuolella, joten henkilöstömäärän sopeuttaminen vallitsevaan tuotantotahtiin on järkevä johtopäätös. Tavoitteemme on purkaa ylimiehitys vuoden 2015 aikana, sanoo Ovakon Putki ja rengas -liiketoiminta-alueen johtaja Carl-Michael Raihle.

Henkilöstömäärän sopeutus voidaan nähdä osana konsernin yleistä kustannuskuria ja prosessien tehostamista.

Putkien laskenut kysyntä ei vaikuta Ovakon markkinanäkymiin konsernitasolla.

Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, +46 70 209 93 96

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2014 Ovakon liikevaihto oli 862 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 925. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com

Tietoa OvakostaOvako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita. Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovakolla on yli 3 000 työntekijää yli 30 maassa. Vuonna 2017 Ovakon liikevaihto oli 921 miljoonaa euroa. Ovako kuuluu kesäkuusta 2018 alkaen japanilaiseen Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporationiin, jolla on maailmanlaajuisesti 92 000 työntekijää. Konsernin liikevaihto on 37 miljardia euroa. Lisätietoa: www.ovako.com ja www.nssmc.com.

Lainaukset

Carl-Michael Raihle