Ovako on saattanut päätökseen Tibnor Oy:n oston Suomessa

Ovako on saattanut päätökseen Tibnor Oy:n oston saatuaan yrityskaupalle Euroopan komission sekä Suomen ja Viron kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Yrityskaupan yhteydessä Tibnor Oy:n nimi vaihtui Ovako Metals Oy Ab:ksi.

– Yrityskauppa laajentaa Ovakon asiakastarjontaa Suomen markkinoilla ja vahvistaa suhteita loppuasiakkaisiin Ovakon koko tuotevalikoiman osalta, sanoo Ovakon toimitus- ja konsernijohtaja Tom Erixon.

Tibnor Oy ostaa, varastoi, esikäsittelee ja myy terästä ja muita metalleja konepaja-, prosessi- ja rakennusteollisuudelle. Yrityksellä on noin 50 työntekijää, ja vuoden 2014 liikevaihto oli 67,3 miljoonaa euroa.

Tibnor Oy:n osto Suomesta on osa Ovakon panostusta läsnäolon kasvattamiseen ja asiakasyhteistyön laajentamiseen uusilla ja nykyisillä markkinoilla. Ovako avasi vuosien 2012 ja 2013 aikana uusia myyntikonttoreita Italiaan, Itä-Eurooppaan ja Kiinaan.

Yrityskaupalla odotetaan olevan lievästi positiivinen vaikutus Ovakon liiketulokseen ja lievästi negatiivinen vaikutus kassavirtaan vuonna 2015.

Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, +46 70 209 93 96

Ovako on johtava eurooppalainen koneenrakennusterästen valmistaja, jonka asiakkaita ovat kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuus. Tuotannon pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2014 Ovakon liikevaihto oli 862 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 925. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com.

Tietoa OvakostaOvako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita. Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovakolla on yli 3 000 työntekijää yli 30 maassa. Vuonna 2017 Ovakon liikevaihto oli 921 miljoonaa euroa. Ovako kuuluu kesäkuusta 2018 alkaen japanilaiseen Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporationiin, jolla on maailmanlaajuisesti 92 000 työntekijää. Konsernin liikevaihto on 37 miljardia euroa. Lisätietoa: www.ovako.com ja www.nssmc.com.

Lainaukset

Tom Erixon