Tietoa Ovakon senior security -joukkovelkakirjoja omistaville sijoittajille

Kuten Ovakon vuosikertomuksessa 2015 kerrottiin, Suomen veroviranomaiset pyrkivät rajoittamaan korkokulujen vähennyskelpoisuutta vuosilta 2010-2013. Korkovähennysten osalta tänä ajanjaksona Suomessa vallinneen käytännön valossa sekä neuvoteltuaan ulkopuolisten verojuristien kanssa Ovako on kiistänyt veroviranomaisten vaatimukset.

Ovako Finland Oy on nyt vastaanottanut verotuksen oikaisupäätöksen Suomen veroviranomaisilta. Se sisältää noin 9,5 miljoonan euron maksuvaatimuksen (mukaan lukien korko ja veronkorotus), joka erääntyy tammikuun 2017 lopussa. Vaatimus liittyy nimenomaan Ovako Finland Oy:n korkokuluihin lainasta, jonka se on saanut ruotsalaiselta emoyhtiöltään Ovako AB:lta, ja jonka korkokuluja veroviranomainen pitää vähennyskelvottomina.

Neuvoteltuaan ulkopuolisten verojuristien kanssa Ovako ei hyväksy Suomen veroviranomaisten verotuksen oikaisupäätöstä ja hakee siihen muutosta. Ennen kuin muutoksenhaku on ratkaistu, Ovako ei ole velvoitettu maksamaan vaadittua summaa.

Lehdistö- ja mediakontaktit
Oskar Bosson, Head of Group Communications
Puhelin: +46 704 10 71 80
Sähköposti: oskar.bosson@ovako.com

Sijoittajasuhteet
Johan Ryrberg, CFO
Telephone: +46 8 622 1300
E-mail: johan.ryrberg@ovako.com

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2015 Ovakon liikevaihto oli 834 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 905. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com

Tietoa OvakostaOvako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita. Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovakolla on yli 3 000 työntekijää yli 30 maassa. Vuonna 2017 Ovakon liikevaihto oli 921 miljoonaa euroa. Ovako kuuluu kesäkuusta 2018 alkaen japanilaiseen Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporationiin, jolla on maailmanlaajuisesti 92 000 työntekijää. Konsernin liikevaihto on 37 miljardia euroa. Lisätietoa: www.ovako.com ja www.nssmc.com.