Tilinpäätöstiedote 2013

Lue Ovakon konsernijohtajan Tom Erixonin katsaus tilinpäätöstiedotteesta 2013

Neljäs vuosineljännes 2013

• Tilausvirta kasvoi 24 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon.
  • Toimitusvolyymit kasvoivat 13 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon, ja liikevaihto kasvoi 5 prosenttia. Liikevaihdon toimitusvolyymiä vähäisempi kasvu johtuu suurelta osin raaka-aineiden hintojen laskun takia pienentyneistä romu- ja seosainelisistä.
  • Viimeisen vuosineljänneksen tulosta heikentävät aiemmin julkistettuun säästöohjelmaan liittyvät 3,7 (3,9) milj. euron suuruiset uudelleenjärjestelykustannukset.
  • Liiketulos ennen poistoja (EBITDA) ja uudelleenjärjestelykustannuksia oli 12 (4) milj. euroa ja uudelleenjärjestelykustannuksien jälkeen 8 (0) milj. euroa.
  • Liiketulos (EBIT) ennen uudelleenjärjestelykustannuksia oli -1 (-9) milj. euroa ja uudelleenjärjestelykustannuksien jälkeen -4 (-13) milj. euroa.

Koko vuosi 2013

• Tilausvirta kasvoi 10 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.
  • Liiketulos ennen poistoja (EBITDA) ja uudelleenjärjestelykustannuksia oli 50 (70) milj. euroa ja uudelleenjärjestelykustannuksien jälkeen 47 (66) milj. euroa.
  • EBITDA-marginaali ennen uudelleenjärjestelykustannuksia 5,9 (7,5) prosenttia, on kehittynyt negatiivisesti epäsuotuisten hinta- ja tuotemuutosten vuoksi.

(Suluissa ilmoitetut luvut tarkoittavat edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa.)

Konsernin tunnusluvut

Q4
Q4
Full year
Full year
Liikevaihto M€ 205 196 850 937
Liiketulos ennen poistoja (EBITDA) M€ 8 0 47 66
% liikevaihdosta % 3,8 % -0,2 % 5,5 % 7,0 %
Liiketulos (EBIT) M€ - 4 -13 -0,6 20
Liiketulosprosentti (% liikevaihdosta) % -2,0 % -6,7 % 0,0 % 2,1 %
Nettotulos M€ -6 -8 -21 -4
Tulos osaketta kohti -128 -158 -412 -74
Operatiivisen toiminnan kassavirta M€ 4 33 20 87
Nettovelkaantumisaste % 160 % 130 % 160 % 130 %
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) % 0 % 4 % 0 % 4 %
Henkilöstön määrä kauden lopussa (FTE) hlöä 2 995 3 040 2 995 3 040

Konsernijohtajan katsaus

"Kysyntä pysyi viimeisellä vuosineljänneksellä kolmannen neljänneksen tasolla. Verrattuna edellisvuoden viimeiseen neljännekseen saadut tilaukset kasvoivat 24 prosenttia. Tilausvirta heijastaa sekä markkinatilanteen tasapainottumista että markkina-alueisiin suunnattujen panostusten ensimmäisiä tuloksia. Uusia kauppoja tehtiin useilla tuotesovelluksilla ja maantieteellisillä alueilla vuoden aikana, yhteensä 25 000 tonnia vastaava määrä. Se on osittain kompensoinut Euroopan teräsmarkkinoita, jotka heikentyivät vuoden 2013 aikana 4 prosenttia. Tilauskanta oli vuoden lopussa selvästi edellisvuotta suurempi, ja pitkien erikoisterästen hintakehitys oli kääntynyt Euroopassa lievästi positiiviseksi.

Viimeisen neljänneksen liiketulos ennen poistoja (EBITDA), 12 milj. euroa ennen uudelleenjärjestelykustannuksia, parani edellisvuodesta. Tulos ja laskutus paranivat tasaisesti edellisvuoteen verrattuna elokuusta lähtien, mutta olivat yhä epätyydyttävällä tasolla. Joulukuun laskutukseen vaikutti useiden asiakkaiden tuotantoseisokit kuun jälkipuoliskolla.

Kuluneen vuoden yhteensä 25 milj. euron säästötavoitteet saavutettiin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Jo aiemmin julkistettiin jatkotehostamisohjelma, jonka tavoitteena ovat 17 milj. euron säästöt vuonna 2014 ja joka rasittaa viimeisen vuosineljänneksen tulosta 3,7 milj. euron rakennejärjestelykustannuksilla. Yksi ohjelman toimenpiteistä on kromattuja tankoja valmistavan Ovako Moran yksikön sulkeminen alkaneen vuoden kuluessa. Moran tuotanto siirretään konsernin muille yksiköille. Ohjelmaan tämän lisäksi sisältyvät hankintoihin liittyvät toimenpiteet, prosessiparannukset ja henkilöstövähennykset etenevät suunnitelman mukaan.

Toimintaa tehostettiin vuoden aikana useilla alueilla menestyksellisesti. Ovakon lean-periaatteeseen perustuva  Operational Excellence -ohjelma tukee parannuksia. Ohjelma käynnistettiin pilottihankkeena kaksi vuotta sitten ja se on nyt käytössä noin 50 prosentissa toiminnoistamme.  Ohjelma kattaa kaikki toiminnot vuoteen 2015 mennessä ja jatkuu useita vuosia. Yksi esimerkki on toimitusvarmuus, joka pysyi jatkuvasti 90 prosentin tavoitteessa, ja useissa yksiköissä luku oli huomattavasti parempikin. Reklamaatiot vähenivät tuntuvasti kolmatta vuotta peräkkäin, mikä todistaa prosessiemme korkeasta laadusta. Myös tapaturmat vähenivät kolmatta vuotta peräkkäin, joskin tilastollista kehitystä huononsi Smedjebackenissa joulukuussa sattunut kuolemaan johtanut tapaturma. Se oli vakava muistutus työturvallisuuden jatkuvan parantamisen merkityksestä. Turvallisuusasiat ovat aina tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.

Lyhyen aikavälin näkymät

Ovakon tilausvirta ja laskutus ovat kasvaneet tasaisesti edelliseen vuoteen verrattuna elokuusta 2013 alkaen. Koneenrakennusterästen hintakehitys Euroopassa on hienoisessa nousussa vuoden 2014 hintasopimuksissa. Ovako odottaa myönteisen kehityksen jatkuvan ensimmäisellä neljänneksellä laskutuksen kasvaessa verrattuna edellisvuoden vastaavaan neljännekseen.”

Tom Erixon
toimitusjohtaja ja konsernijohtaja

Tukholmassa 11.2.2014

Ovako on johtava eurooppalainen koneenrakennusterästen valmistaja, jonka asiakkaita ovat kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuus. Tuotannon pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja.Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2013 Ovakon liikevaihto oli 850 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2995. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com.

Tom Erixon