Jouttikallion tuulivoimapuiston avajaisissa kansanjuhlan tuntua

Eilen, torstaina 18. toukokuuta illalla, vihittiin käyttöön Jouttikallion tuulivoimapuisto Lapualla. Avajaisista tuli yleisömenestys, paikalla kävi noin 300 vierasta. Voimalapuiston rakennuttaja, tuulivoimayhtiö OX2 tarjosi avajaispäivän ohjelman, johon kuului puheita, ruokaa, kilpailuja ja live-musiikkia Miljoonasade-yhtyeen esittämänä.

Lapuan kaupunginjohtaja (vs.) Ahti Latvala ja vakuutusyhtiö Allianzin Responsible Company Director John Matthew, leikkasivat nauhan ja julistivat tuulivoimapuiston avatuksi.

- Lapuan kaupunki on omissa investoinneissaan pitkäjännitteisesti investoinut ympäristöystävällisiin energiaratkaisuihin ja tämä tuulivoimapuisto on luonnollinen kehityskulku lapualaisessa energiantuotantopaletissa. Lapuan energiatehokkaista tuotantoratkaisuista saa osaltaan kiittää lapualaisia energiatuotantoalan yrityksiä, jotka vievät omaa osaamistaan ympäri maailmaa sekä Thermopolis Oy Etelä-Pohjanmaan Energiatoimistoa, joka osaltaan on edesauttanut tämänkin tuulivoimapuiston syntymistä, sanoo Ahti Latvala, Lapuan kaupunginjohtaja (vs.).

Jouttikallion tuulivoimapuistoon kuuluu kuusi tuulivoimalaa. Voimaloiden kokonaiskorkeus on 210 metriä, joka tekee niistä Suomen korkeimpia.

- Tuulivoimatekniikka kehittyy hyvin nopeasti. Kun tuulivoima kaupallistettiin 80-luvun alussa, normaalikokoinen tuulivoimala tuotti noin 30 kotitalouden vuosikulutuksen verran sähköä. Jokainen tämän puiston voimala tuottaa sähköä 2000 kotitalouden vuosikulutuksen verran. Puiston kuusi voimalaa yhteensä tuottavat melkein puolet koko Lapuan vuosikulutuksesta, sanoo OX2 maajohtaja Teemu Loikkanen.

Tietoa tuulivoimapuistosta:

Jouttikallion tuulivoimapuisto sijaitsee Kiviluomankankaalla, Lapuan keskustan kaakkoispuolella. Alueella on kuusi Vestas-tuulivoimalaa. Tuulipuisto tuottaa arviolta 63 miljoonaa kWh uusiutuvaa sähköä joka vuosi. Tämä vastaa noin 12 600 kotitalouden sähkön vuosikulutusta ja jopa 50 000 tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä joka vuosi. Tuulivoimapuiston omistaa kansainvälinen vakuutusyhtiö Allianz. Tuulivoimayhtiö OX2 on rakentanut tuulipuiston ja vastaa sen teknisestä sekä taloudellisesta hallinnoinnista.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OX2: Teemu Loikkanen, maajohtaja, puh 050 373 62 43, teemu.loikkanen@ox2.com

OX2 kehittää, rakentaa, rahoittaa ja operoi uusiutuvan energian hankkeita Pohjois-Euroopassa. Johdamme muutosta kohti kestävämpää energiantuotantoa tarjoamalla pääomasijoittajille ja suurille energian käyttäjille mahdollisuuden investoida ja omistaa uusiutuvaa sähköntuotantoa. OX2 on rakentanut merkittävän osan Pohjoismaiden teollisesta tuulivoimakapasiteetista. Yritys toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa sekä Liettuassa. Lisätietoja saa sivulta www.ox2.com

Yrityksestä

OX2 on uusiutuvan energian tuottaja, joka harjoittaa liiketoimintaa tuulivoima-, aurinkoenergia-, bioenergia- ja geoenergia-aloilla. Tarjoamalla rahoitusalan toimijoille, yrityksille ja kuluttajille kestäviä sijoitusvaihtoehtoja, järjestelmäratkaisuja ja tuotteita OX2 ohjaa kehitystä kohti uusiutuvaa energiaa ja fossiilittomia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja. Yhtiöllä on toimipisteet Ruotsissa, Suomessa, Liettuassa, Ranskassa ja Saksassa. Pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. OX2 on kehittänyt ja rakentanut lähes 1200 MW tuulivoimaa ja yhtiö onkin yksi Pohjois-Euroopan johtavista maalla tuotettavan tuulivoiman toimijoista. Bioenergia-alalla OX2 ylläpitää kahta biokaasulaitosta Etelä-Ruotsissa. Laitosten vuosituotanto on noin 90 GWh biokaasua. Lisätietoja osoitteesta www.ox2.com