Lo Zoccolaio Dolcetto d’Alba - kiehtova piemontelainen punaviiniuutuus

Syksy tuo kaivatun uutuuden pohjoisitalialaisten Dolcetto-viinien valikoimaan. Piemonten viinialueen sydämestä tuleva Lo Zoccolaio Dolcetto d’Alba tarjoaa laadukkaan, kukkarolle ystävällisen vaihtoehdon punaviinien ystäville.

Piemontea pidetään yhtenä Italian arvostetuimmista viinialueista, tulevathan Barolot ja Barbarescot sen kukkuloilta. Samoilla rinteillä kasvavat myös Dolcetto-rypäleet, joista valmistetaan mielenkiintoisia, mutta kuitenkin mutkattomia viinejä. Dolcetto on italialaisille arkiviini, mutta viinintekijälle ikuinen haaste: rypäleet kypsyvät nopeasti ja niissä on runsaasti väriä ja pehmeää hedelmäisyyttä, mutta happoja on vähän ja tanniinit voivat olla melko karvaita. Silti hyvin tehty Dolcetto kilpailee tasaväkisesti monien Barbera-viinien kanssa.

Viinitila Lo Zoccolaio sijaitsee Barolon kunnassa Alban kaupungista lounaaseen. Piemontelaisittain tyypillisesti tila on nimetty siellä asuneen henkilön mukaan; Zoccolo tarkoittaa puukenkää ja nimi Lo Zoccolaio puukenkien valmistajaa. Tila omistaa viinitarhoja Monforte d’Albassa ja Novellossa sekä Barolon alueella, ja tuottaa pääasiassa Nebbioloa ja Barberaa. Dolcettoa saadaan aurinkoisilta tarhoilta Barolosta, ja muista viineistä poiketen rypäleiden sadonkorjuu tapahtuu jo syyskuussa.

Lo Zoccolaio Dolcetto d’Alba on keskitäyteläinen, väriltään rubiininpunainen viini. Tyypillisessä tuoksussa voi aistia mausteisuutta, karhunvadelman tyyppistä marjaisuutta ja hentoa orvokkimaista kukkaisuutta. Suuntäyteinen maku on pehmeä ja tasapainoinen, mausteinen ja kirsikkainen. Alkoholipitoisuus on 13 tilavuusprosenttia. Kaikkien Dolcettojen tapaan viini on tarkoitettu nautittavaksi nuorena.

Piemontelaisen keittiön ruoat sopivat parhaiten yhdistettäviksi Dolcetton kanssa. Pasta, varsinkin raviolit, pizza sekä kylmänä tarjottavat leikkeleet ja antipastit ovat hyvä makupari, mutta Dolcetto on mainio yhdistelmä myös pehmeämakuisten liharuokien sekä juustojen kanssa.

Lo Zoccolaio Dolcetto d'Alba 2011
Alkon tuotenumero 435677
Vähittäismyyntihinta 12,48 € (0,75 litraa)
Alkon valikoimassa 2.9.2013 alkaen