Peter Lehmann Portrait Cabernet voitti sarjassaan kultaa Vuoden Viinit 2016 kilpailussa

Peter Lehmann Portrait Cabernet 2012 voitti kultaa Vuoden Viinit 2016 kilpailussa sarjassa Uuden maailman punaviinit, hinta 11-17 euroa. Sarja on yksi kilpailun suurimmista, sillä viini valikoitui parhaaksi 46 punaviinin joukosta.

Viini tulee Australiasta Barossan laaksosta, jonka kuuma ilmasto ja rautapitoinen maaperä tarjoavat Cabernet Sauvignon rypäleelle mainiot kasvuolosuhteet. Lopputuloksena syntyy täyteläisiä viinejä, joilla on uniikki ja tunnistettava maku.

Raadin arvion mukaan ”Peter Lehmann Portrait Cabernet’n täyteläisestä mausta löytyy tummia marjoja, herukkaa, mausteita ja tammea. Viini on moniulotteinen ja tasapainoinen, jossa on pitkä, hyvä jälkimaku”. Viinin rypäleet on poimittu eri puolilta Barossan laaksoa ja kypsytetty tammitynnyrissä 12 kuukautta ennen pullotusta. Tämä miellyttävän täyteläinen ja roteva punaviini sopii erinomaisesti pihvin, riistaruokien ja voimakkaiden juustojen kera.

Barossan alueella on viljelty viiniä 1800-luvun puolivälistä lähtien. Legendaarinen valmistaja Peter Lehmann tunnetaan laadukkaista viineistään sekä uraauurtavasta työstään viinin viljelyn säilyttämiseksi ja kehittämiseksi alueella.

Alkossa kiinnostus punaviinejä kohtaan hintaryhmässä 12,50–14,99 euroa on kasvanut viime vuonna yli kymmenellä prosentilla. Peter Lehmann Portrait Cabernet’n vähittäismyyntihinta on 14,97 euroa.

Vuoden Viinit -kilpailu järjestettiin jo 19. kertaa

Vuoden Viinit –kilpailuun osallistui 629 viiniä, jotka arvosteltiin 17 eri sarjassa. Jokaisessa sarjassa palkittiin kolme parasta kulta-, hopea- ja pronssimitalein, ja lisäksi jaettiin kunniamainintoja. Platinamitalilla palkittiin yksi viini, joka voitti oman sarjansa kaikkein selkeimmällä piste-erolla muihin sarjavoittajiin verrattuna. Viinejä kilpailuun toimitti 34 maahantuojaa.

Kilpailun tuomaristo koostui sekä alan ammattilaisista (mm. sommeliereistä) sekä pitkän linjan alan harrastajista. Maahantuojien edustajat eivät kuitenkaan voi osallistua tuomarointiin. Tuomareita oli tänä vuonna 21 henkeä, joista kerrallaan paikalla oli 12-14. Tuomarit tietävät mitä sarjaa ovat tuomaroimassa, mutta muuten viinit maistetaan täysin sokkona.

Kilpailun tavoitteena on edistää viinien tuntemusta kuluttajien keskuudessa sekä edistää viinikulttuurin leviämistä Suomessa. Siihen voivat osallistua kaikki Suomessa toimivat viiniagentit ja viinien maahantuojat edustamillaan viineillä. Kilpailun tarkoituksena on valita kilpailuun osallistuvien viinien joukosta hinta-laatusuhteeltaan parhaat Suomessa saatavilla olevat viinit.

Vuoden Viinit 2016 –kilpailussa palkitut viinit ovat esillä Helsingissä järjestettävillä Gastro-messuilla 16.-18. maaliskuuta osastolla 6b21.

Peter Lehmann Portrait Cabernet 2012

Alkon tuotenumero 469737

Vähittäismyyntihinta 14,97 € (0,75 cl)

Hartwa-Trade Oy Ab
Tuotepäällikkö Päivi Puustinen
Hiomotie 32, PL 250
FIN-00371 Helsinki
puhelin 020 717 2078
paivi.puustinen(at)hartwall.fi

Hartwa-Trade Oy Ab

Hiomotie 32, PL 250
FIN-00371 Helsinki,

puhelin 020 717 2078
paivi.puustinen@hartwall.fi

Hartwall on juoma-alan kasvava suunnannäyttäjä. Valmistamme suomalaisten rakastamia juomia arkeen ja juhlaan. Hartwallin tuotevalikoimaan kuuluu vesiä, virvoitusjuomia, erikoisjuomia, oluita, siidereitä ja long drink -juomia sekä tytäryhtiö Hartwa-Traden kautta viinejä ja muita alkoholijuomia.

Hartwallin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Hartwall Original Long Drink. Olemme myös Heineken ja Pepsi -brändien yhteistyökumppani Suomessa.

Hartwallin moderni tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, lähdevesipullottamo Karijoella ja pääkonttori Helsingissä. Rakastettujen klassikoiden ja innovatiivisten uutuuksien parissa työskentelee 700 hartwallilaista, välillisesti työllistämme Suomessa 11 000 ihmistä.

Olemme osa tanskalaista Royal Unibrew -konsernia. Edistämme vastuullista juomakulttuuria. Toimimme aktiivisesti ympäristön hyväksi ja korostamme lähituotantoa. Ilman Hartwallia Suomi olisi kuivempi paikka elää. www.hartwall.fi