Plan B Riesling kesyttää tulisen aasialaisen ruoan

Australialaisten Plan B –viinien valikoima kasvaa jälleen. Nyt viinintekijät esittelevät sataprosenttisen Riesling OD:n, jossa on viitteitä klassisesta saksalaisesta valkoviinistä, mutta kokonaisuus on Uutta Maailmaa parhaimmillaan. Puolikuiva valkoviini on omiaan voimakkaasti maustetun itämaisen ruoan kanssa.

Kolmen australialaismiehen omistama Plan B -viinitila jatkaa luovaa linjaansa viinien maailmassa. Viinintekijä Bill Crappsleyn ja kumppaniensa Terry Chellappahin ja Andrew Blythen tavoitteena on tehdä aitoja viinejä kunnianhimoisesti ja laadusta tinkimättä, silti pieni pilke silmäkulmassa. Heidän mukaansa Plan B on vapaana tuotettu viini, free range wine.

Plan B Rieslingin kohdalla on otettu vapaus yhdistää laadukkaan saksalaisen Rieslingin ja Uuden Maailman tyylit keskenään. Tuloksena on OD eli off-dry -valkoviini, jossa tuottajien mukaan on vakavan pinnan alla kunnon bileet meneillään. Mielikuvituksellisen luonnehdinnan ymmärtää paremmin viiniä maistellessa: tuoksussa on rypäleelle tyypillisiä ominaisuuksia petrolista sitrushedelmiin, maussa on raikasta sitruunaa ja trooppisia hedelmiä. Suutuntuma on runsas, ja maun pyöristäjänä on rypäleistä peräisin olevaa jäännössokeria. Laadukkaista raameista huolimatta viini on huoleton ja helposti lähestyttävä.

Riesling on viime vuosina ollut nosteessa. Se onkin hyvin monipuolinen rypäle, johon maaperällä ja ilmastolla on suuri vaikutus. Länsi-Australian Frankland Riverissä ilmasto on talvella viileä ja kostea, kesällä kuuma ja kuiva. Plan B Riesling OD kunnioittaa Riesling-klassikoita niillä piirteillään, jotka tulevat parhaiten esiin muutamien vuosien pullokypsennyksen jälkeen. Viinissä on tuottajien mukaan kypsytyspotentiaalia jopa kymmeneen vuoteen saakka. Toisaalta, jos pitää enemmän hedelmäisen aromaattisesta ja  sitruksen sävyttämästä tyylistä, viinin voi korkata heti.

Plan B Riesling OD sopii mainiosti seurusteluun ja juhlintaan. Ruoan kera nautittuna se pehmentää ruoan tulisuutta ja voimakkaita mausteita, joten se on oivallinen pari erityisesti aasialaisen ruoan kanssa. Tarjoillaan hyvin viilennettynä.

Plan B 2016 Riesling OD
Alkon tuotenumero 588837
Vähittäismyyntihinta 14,48 € (0,75 cl)
Tuote tulee valikoimaan 7.11.2016 alkaen